P pmd skrev:
Betyder det att du tänker hävda att affären inte är giltig?
Ingenting är bestämt än.
 
BirgitS
M Milliemay skrev:
Mäklare har vad jag fått höra inte rätt att lämna viktig information för tätt inpå kontraktskrivningen.
Men står det något sånt i någon lag eller liknande?
Det finns ju mycket man kan få höra som inte är sant.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men står det något sånt i någon lag eller liknande?
Det finns ju mycket man kan få höra som inte är sant.
Ja, det finns lag på det.
 
N
M merbanan skrev:
Förvånansvärt mycket löser sig bara man ignorerar problemet. Jag ser 3 av 4 parter här som "vinner" om de helt enkelt inte spelar med i TS problem.

Som jag ser det så är den enklaste vägen framåt för TS att hota med trassel gällande betalningen.

Som grund för det skulle man ju kunna anse att lägenheten är i väsentligt sämre skick än köparen hade fog att förutsätta. Iom att annonseringsmaterialet innehåller en säng i rummet utan ventilation så kan man ju hävda att det undantar TS från undersökningsplikten.
Dock blir det ett regelrätt kontraktsbrott om man inte betalar. Då kan säljaren ha rätt till skadestånd. Bättre att reklamera efter tillträde.
M Milliemay skrev:
Ja, det finns lag på det.
nej.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Ja, det finns lag på det.
Länk?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som styr mäklarens verksamhet är fastighetsmäklarlagen. Mäklaren ska enligt lagen iakttaga god fastighetsmäklarsed. Annars ska mäklaren lämna följande uppgifter till köparen, notera att rumsantal inte är en sådan uppgift och att utdrag ur föreningens lägenhetsförteckning inte ingår i de obligatoriska uppgifterna. Tydligen finner lagstiftaren detta inte som centralt för affären, troligen för att vilken köpare som helst ju kan avgöra hur lägenhetens rumsindelning ser ut genom att titta på den:

Svensk lagtext angående objektsbeskrivning vid förmedling av bostadsrätt, information om lägenhet och bostadsrättsförening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../fastighetsmaklarlag-2021516_sfs-2021-516/#K3
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
M Milliemay skrev:
Ja, det finns lag på det.
Det vore mycket konstigt om mäklaren inte får vidarebefordra viktig information om lägenheten som hen får reda på samma dag som kontraktet ska skrivas. Det vore snarast lagbrott om hen inte vidarebefordrade informationen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore mycket konstigt om mäklaren inte får vidarebefordra viktig information om lägenheten som hen får reda på samma dag som kontraktet ska skrivas. Det vore snarast lagbrott om hen inte vidarebefordrade informationen.
Jag uppfattar det som att mäklaren visst får göra det, men inte ha kontraktsskrivning direkt efter han gjort det utan måste låta en tid gå först. Några dagar?
 
BirgitS
Eftersom ansvarsfördelningen mellan säljare och mäklare kan vara relevant för tråden så tänkte jag att följande, som är hämtat från Råd & Rön nr 1 i år, kan vara relevant. Det gäller ett ärende som har avgjorts av ARN.

I objektsbeskrivningen står det att det finns golvvärme i badrummet, vilket mäklaren skrev dit eftersom det finns en display på badrumsväggen (men som hör till ventilationen). När köparna flyttar in så märker de att det inte finns någon golvvärme och då reklamerar de det till säljaren och vill ha tillbaks drygt 140 000 kr, kostnaden för att installera golvvärme. Säljaren kräver då mäklaren på detta belopp eftersom hen har skrivit fel i objektsbeskrivningen. Men mäklaren kan visa att säljaren har godkänt och signerat objektsbeskrivningen.

ARN säger att mäklaren slipper betala skadestånd men säljaren ska ersätta köparna direkt eftersom hen har bidragit till att den felaktiga uppgiften finns med i objektsbeskrivningen och därmed fått ett högre pris för lägenheten.
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag uppfattar det som att mäklaren visst får göra det, men inte ha kontraktsskrivning direkt efter han gjort det utan måste låta en tid gå först. Några dagar?
När det var hög takt på lägenhetsförsäljningarna hände det att kontrakt skrevs mer eller mindre direkt efter en privat förhandsvisning. Innebär det att mäklaren inte skulle få svara om den presumtiva köparen ställde en fråga under visningen eftersom det skulle gå för kort tid innan kontraktssskrivande?
Jag tycker det vore väldigt konstigt.

Nån som påstår att det skulle finnas en sån lag kan väl länka till den lagen!
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
När det var hög takt på lägenhetsförsäljningarna hände det att kontrakt skrevs mer eller mindre direkt efter en privat förhandsvisning. Innebär det att mäklaren inte skulle få svara om den presumtiva köparen ställde en fråga under visningen eftersom det skulle gå för kort tid innan kontraktssskrivande?
Jag tycker det vore väldigt konstigt.

Nån som påstår att det skulle finnas en sån lag kan väl länka till den lagen!
Det finns ingen sån lag. Du har rätt Birgit.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
M Milliemay skrev:
Mäklare har vad jag fått höra inte rätt att lämna viktig information för tätt inpå kontraktskrivningen. Buden som inkommit hade antagligen inte inkommit om bostadsrätten annonserats som två rum alternativt två rum plus ett rum utan ventilation.
Jag har förstått att du tycker att du har blivit förd bakom ljuset, men du skrev ändå på köpeavtalet trots att mäklaren upplyst dig att det är 2 rum och kök enligt föreningens lägenhetsförteckning.

Jag vill bara nämna att om du går till tinget så ska din framställan vara saklig och byggd på fakta.

Vad du tror eller antar är inte relevant och kommer inte beaktas.

I Juridiken brukar man säga, även om man har rätt är det inte detsamma som att få rätt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
M Milliemay skrev:
Enligt min advokat verkar det vara upplysningsplikt som gäller i detta fall.
Enligt detta så har ju TS en advokat, så kanske enklast att låta denne hantera det hela?!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det vore mycket konstigt om mäklaren inte får vidarebefordra viktig information om lägenheten som hen får reda på samma dag som kontraktet ska skrivas. Det vore snarast lagbrott om hen inte vidarebefordrade informationen.
Nu finns det tydligen ingen lag som kräver att mäklaren ska upplysa om hur många rum en BR har eller hur många rum som har ventilation, men det är ändå skillnad på å ena sidan att mäklaren har kommit över viktig information sent i processen och framför den inför kontraktsskrivningen och å andra sidan att mäklaren håller inne med viktig information som den framför inför kontraktsskrivningen.

Det första är bra medan det andra är tvivelaktigt.
 
  • Gilla
Milliemay och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som styr mäklarens verksamhet är fastighetsmäklarlagen. Mäklaren ska enligt lagen iakttaga god fastighetsmäklarsed. Annars ska mäklaren lämna följande uppgifter till köparen, notera att rumsantal inte är en sådan uppgift och att utdrag ur föreningens lägenhetsförteckning inte ingår i de obligatoriska uppgifterna. Tydligen finner lagstiftaren detta inte som centralt för affären, troligen för att vilken köpare som helst ju kan avgöra hur lägenhetens rumsindelning ser ut genom att titta på den:

[bild]

[länk]
2. Andelstal

Spännande att det var ett krav då andelstal inte behöver summera till 1. Således kan det vara vilket nummer som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.