Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är helt korrekt. Jag har suttit på andra sidan, d v s, i föreningen och det går exakt till som du beskriver. Mäklaren får fullmakt av bostadsrättshavaren att begära utdrag kring lägenheten och föreningen skickar ut ett sådant.

Det finns nog rätt stor frihet här hur man annonserar en lägenhet. Det är väldigt vanligt i alla fall i Stockholm att lägenheter har ändrats rumsantal, t ex genom att köket har flyttats till hallen eller vardagsrummet så att ännu ett rum har erhållits i det gamla köket. Föreningen ska enligt bostadrättslagen ändra så att det står det antecknas det korrekta antalet rum i lägenhetsförteckningen. Men osäkra och okunniga styrelser ser väl inte alltid till att det genomförs.


Säljaren och mäklaren kommer gissningsvis att hävda att du köpte lägenheten som den var, det är standard att det står i köpekontraktet att man överlåter den i befintligt skick. Och du har med all sannolikhet i samma avtal intygat att du har undersökt lägenheten, det är också en standardformulering. Och vad ligger det för dokument i prospektet som du fick av mäklaren vid visningen, det är inte så att det finns ett utdrag ur lägenhetsförteckningen där? Mäklare brukar vara så fiffiga att de slänger med sådana där papper som papper 21 i prospektet. Man missar dem lätt som köpare om man inte sätter sig ned en timme och går igenom det.


Rummet får användas, det finns inget som hindrar dig att använda det. Men i teorin skulle kommunens miljönämnd förelägga dig att inte använda det. Men det kräver ett myndighetsbeslut. Föreningens styrelse kan inte hindra dig från att använda rummet - de saknar befogenhet. Men det kan bli gnissel med styrelsen om de och du inte är lösningsorienterade.


Inga fler vad jag kan se, det ska redan nu antecknas i lägenhetsföreckningen. En skyldighet för föreningens styrelse har att ombesörja enligt bostadsrättslagen.


Det måste vara en besvikelse att få detta på halsen.


Jag är liksom alla andra bara en skribent att diskutera med på ett anonymt forum. Det är vad vi kan erbjuda här, ett bollplank, olika perspektivm kunskap och vägar framåt. Vill du processa så behöver du sannolikt köpa en tjänst av en yrkesverksam person för att nå framgång. Tyvärr ligger det ju i deras intresse att du just tvistar och processar så att de kan fakturera dig, d v s de är inte alltid vad man behöver i dessa situationer om man bryr sig om sin tid och sina pengar.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, jag uppfattade mer att ordföranden hade missförstått bostadsrättslagen och vägrat att ändra antalet rum i lägenhetsförteckningen. Annars skulle ju TS inte ha dessa problem med den felaktiga lägenhetsförteckningen nu.

Annars är det ju en smal sak att undersöka om det verkligen är tre rum när en ansökan om medlemskap inkommer från köparen. Det är ju en snabb titt som tar några minuter som krävs. Eller så kan ju styrelsen titta i överlåtelseavtalet där det finns foton och planritning på lägenheten.


Om uppgifterna i lägenhetsförteckningen är felaktiga eller inaktuella måste mäklaren ge andra korrekta uppgifter i t ex annons och prospekt när lägenheten marknadsförts. Det är väldigt vanligt med direkt felaktiga ytuppgifter i lägenhetsförteckningar. Finns t o m rättsfall på det att mäklare har råkat illa ut om felaktiga förteckningsuppgifter används vid marknadsföringen.

Det som är fel här är att säljare och mäklare inte har informerat om ventilationsproblemet. Om de nu kände till det.
jag är ju nyfiken ut ett styrelseperspektiv. Var i Bostadsrättslagen står det att en Brf måste ändra antalet rum i förteckningen?
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är något med svenskar att de inte förstår det där med att vädra längre. Förlorad kunskap i miljonprogrammet.
Fasen! Det är ju dyrt att vädra!
😳
 
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Det var väl inte så smart?
Om luften blir tjock inomhus kan man alltid öppna ett par fönster och vädra med korsdrag.
Jag misstänker även att alla av de hus Dilato nämner inte är byggda enligt Svensk byggnorm. :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Jag ser den obligatoriska OVK som något rätt perifert
OVK är ett utslag av svensk regleringsiver.
 
P
D Danne824 skrev:
Det är inte en raketforskning det är frågan om.
Nä, men det kanske är hjärnkirurgi?


😎
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I stort är det oreglerat.
Ve och fasa! Hur länge ska detta få fortgå?
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Patrik Br Patrik Br skrev:
jag är ju nyfiken ut ett styrelseperspektiv. Var i Bostadsrättslagen står det att en Brf måste ändra antalet rum i förteckningen?
9 kap 10 § bostadsrättslagen som anger att rumantal ska anges. Där anges att lägenhetsförteckningen löpande ska hållas aktuell:

"Underrättas föreningen om att en bostadsrätt pantsatts eller ändras någon uppgift i förteckningen, skall detta genast antecknas."

D v s när uppgiften om rumsantal ändras skall detta genast antecknas.

Lagtexten:

Svensk text om lagstadgade uppgifter för lägenhetsförteckningar och bostadsrättsöverlåtelser, Lag (2004:247).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag läser att ändamålet med den lagstadgade lägenhetsförteckningen är att bostadsrättsföreningen ska tvingas hålla koll på de uppgifter som lagen anger gällande lägenheterna. Något som är viktigt om en lägenhet skall pantsättas. Det ska således vara aktuella uppgifter och inte historiska. (Vill vi gräva djupare i ändamålet får vi läsas propositionstexten...)
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi i vår förening uppmärksammade en mäklare som saluförde en 2a som 3a, vägg uppförd utan tillstånd.
Mäklaren ändrade annonsen till 2a med extra förråd.
Ägaren blev orolig och rev väggen, och den såldes som 2a.

Frågan i detta fall, är köket avdelat med tillstånd ?? Om så är fallet ska föreningen fört in det i förteckningen. Att föreningen vet om att den är avdelad är ingen anledning att föra in det.
 
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Vi i vår förening uppmärksammade en mäklare som saluförde en 2a som 3a, vägg uppförd utan tillstånd.
Mäklaren ändrade annonsen till 2a med extra förråd.
Ägaren blev orolig och rev väggen, och den såldes som 2a.

Frågan i detta fall, är köket avdelat med tillstånd ?? Om så är fallet ska föreningen fört in det i förteckningen. Att föreningen vet om att den är avdelad är ingen anledning att föra in det.
Det finns ingen tillståndskrav vad gäller att uppföra eller riva icke bärande väggar i bostadsrätt.

Om lägenheten har ett visst antal rum så ska föreningen anteckna den korrekta uppgiften i lägenhetsförteckningen.

Föreningen har överhuvudtaget inte med att göra hur en säljare/mäklare saluför en bostadsrättslägenhet i föreningen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen tillståndskrav vad gäller att uppföra eller riva icke bärande väggar i bostadsrätt.

Om lägenheten har ett visst antal rum så ska föreningen anteckna den korrekta uppgiften i lägenhetsförteckningen.

Föreningen har överhuvudtaget inte med att göra hur en säljare/mäklare saluför en bostadsrättslägenhet i föreningen.
Sur-Ove i mig säger: tänk om det vore en ägarlägenhet ;)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen tillståndskrav vad gäller att uppföra eller riva icke bärande väggar i bostadsrätt.

Om lägenheten har ett visst antal rum så ska föreningen anteckna den korrekta uppgiften i lägenhetsförteckningen.

Föreningen har överhuvudtaget inte med att göra hur en säljare/mäklare saluför en bostadsrättslägenhet i föreningen.
Nä, men vi behandlar inte ej tillståndssökna ombyggnader.
Om vi har kännedom om ombyggnaden kontaktar vi köparen inför medlemsansökan, som TS förening nu gjort, eller mäklaren om vi ser annonsen.
Vi skriver inte in en vägg för att nån kommer o säjer "jag har byggt en vägg"
 
  • Gilla
Förvaltare
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sur-Ove i mig säger: tänk om det vore en ägarlägenhet ;)
Du menar med tanke på alla bostadsrättsstyrelser som vill leka dominanslekar med sina grannar utan lagstöd?

Men då vill jag påminna om samfällighetsföreningar. De är mycket mer begränsade i sina befogenheter och får enligt lag enbart förvalta sina gemensamhetsanläggningar. Men det hindrar inte föreningarna/styrelserna för att inrätta sig som någon sorts kvartersordningsmän trots att de enligt lag är förbjudna att göra det. Det sitter så djupt hos många att vilja bestämma över sitt grannskap.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag misstänker även att alla av de hus Dilato nämner inte är byggda enligt Svensk byggnorm.
Alla hus jag bott i är/var undantagna från OVK (S & F), men nog tusan är dom byggda enligt byggnorm.

Jag har inte sagt att ventilationen varit ett problem i de hus jag bott/bor i, det jag försöker säga är att jag (likväl som genomsnittsspekulanten) inte i första hand kollar ventilationen när man går på visning (och troligen inte före tillträde heller).

Ventilation ingår normalt inte i en överlåtelsebesiktning så även om man anlitat besiktningsman hjälper det föga för denne tittar inte på ventilationen heller.

Så, det är ju enkelt att sitta på ett forum och i efterhand kaxa med "undersökningsplikten" men i verkligheten missar nog dom flesta just ventilationen.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
V VirtuosNilsson skrev:
Hej, problemet blir nog att du gick vidare i affären trotts att dom informerade, sista stund saknar betydelse (tror jag), fult men ändå..
problemet är nog också det omvända, alltså du kunde dra dig ur affären faktiskt helt utan förklaring, även fast just det problemet inte fanns
tror alltså inte du kan komma vidare i detta
Mäklare har vad jag fått höra inte rätt att lämna viktig information för tätt inpå kontraktskrivningen. Buden som inkommit hade antagligen inte inkommit om bostadsrätten annonserats som två rum alternativt två rum plus ett rum utan ventilation.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
P
Betyder det att du tänker hävda att affären inte är giltig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.