Fungerar faktiskt riktigt bra enligt kunder, har man våningssäng och sover uppe vid taket kanske det inte blir lika bra när man ska sova
 
C Comfort Thomas skrev:
Fungerar faktiskt riktigt bra enligt kunder, har man våningssäng och sover uppe vid taket kanske det inte blir lika bra när man ska sova
Det låter som du är med i värmepump branschen själv. Så kunderna är nöjda med denna lösningen ?
 
Jag har en vanlig L/L under fönstret i kontoret och gillar värmen runt fötterna, jag har en annan ovanför ett fönster och den märks inte alls. så min åsikt är att båda placeringarna fungerar
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
P Björnmoose skrev:
Det är flera som påstår det. Själv gillar jag värmen och den korta stunden man kallar sommarhalvåret.
Värsta som finns.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Björnmoose skrev:
Det låter som du är med i värmepump branschen själv. Så kunderna är nöjda med denna lösningen ?
Placering av innerdel beror tex på fastighetens planlösning och möblering.
Det ser din återförsäljare/installatör på plats vid hembesök och ger förslag på lämplig modell.

Det stämmer att kunderna är mycket nöjda med en låg placering där förutsättningarna varit rätt för den placeringen .
 
C Comfort Thomas skrev:
Placering av innerdel beror tex på fastighetens planlösning och möblering.
Det ser din återförsäljare/installatör på plats vid hembesök och ger förslag på lämplig modell.

Det stämmer att kunderna är mycket nöjda med en låg placering där förutsättningarna varit rätt för den placeringen .
Okej. Jag har väldigt öppenplanlösning och också pelletskamin i samma rum mitt emot trappan till övervåning. Funkar väldigt bra. Mellan 22 och 20 grader nere och som minst 18 i sovrummet längst bort uppe. Tror att det komma att bli bra kombination med pumpen.
C Comfort Thomas skrev:
Placering av innerdel beror tex på fastighetens planlösning och möblering.
Det ser din återförsäljare/installatör på plats vid hembesök och ger förslag på lämplig modell.

Det stämmer att kunderna är mycket nöjda med en låg placering där förutsättningarna varit rätt för den placeringen .
P Björnmoose skrev:
Det låter som du är med i värmepump branschen själv. Så kunderna är nöjda med denna lösningen ?
 
Vi satte en ny Panasonic rätt högt upp i ett rum med 6m takhöjd. Fungerar hur bra som helst. Det rummet är numera det varmaste i huset (från att varit det kallaste) och inga av elementen där är längre på alls. Faktum är att 5 rätt stora element i vardagsrum, allrum och övervåning numera är helt avstängda. Det har sparat pengar i vinter...
Jag tror att moderna LLVP helt enkelt är otroligt bra och att det inte är så viktigt exakt hur de placeras (inom rimliga gränser så klart). Vi satte den högt (2,7-3m) så att vi skulle slippa "se" den.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Henkesvenke Henkesvenke skrev:
Vi satte en ny Panasonic rätt högt upp i ett rum med 6m takhöjd. Fungerar hur bra som helst. Det rummet är numera det varmaste i huset (från att varit det kallaste) och inga av elementen där är längre på alls. Faktum är att 5 rätt stora element i vardagsrum, allrum och övervåning numera är helt avstängda. Det har sparat pengar i vinter...
Jag tror att moderna LLVP helt enkelt är otroligt bra och att det inte är så viktigt exakt hur de placeras (inom rimliga gränser så klart). Vi satte den högt (2,7-3m) så att vi skulle slippa "se" den.
Det som jag funderade på mest är hur det känns att få luften uppifrån eller nerifrån. Hur upplever du att luften blåser ner . Personligen kan jag tänka mig att få luften mot huvudet är sämre än att få den från golvnivån.
 
Tja, tror inte att det märks alls. Min fru sitter faktiskt i det rummet när hon jobbar hemifrån (direkt på matsalsbordet!) men då drar hon bara ner fläktstyrkan. Hon störs mycket mer av att det låter.
Men det är så klart så att hon inte sitter direkt UNDER fläkten heller utan 45 grader bort på cirka 4m håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Henkesvenke Henkesvenke skrev:
Tja, tror inte att det märks alls. Min fru sitter faktiskt i det rummet när hon jobbar hemifrån (direkt på matsalsbordet!) men då drar hon bara ner fläktstyrkan. Hon störs mycket mer av att det låter.
Men det är så klart så att hon inte sitter direkt UNDER fläkten heller utan 45 grader bort på cirka 4m håll.
Okej , tack. Kanske hamna högt upp trots allt.
 
J
Har min under ett fönster, kanske 1m över golv. Har fungerat perfekt i 15 år. Matbordet 3m framför. Det blåser inte direkt på ansiktet, är justerat flödet så att det går ner mot golvet. När den jobbar lite vid mycket minus är dock luftflödet MOT fläkten påtagligt för levande ljus, dvs lågan står i vinkel mot fläkten och det kan rinna stearin. Vi har löst det med att ha levande ljus främst i fönstret, ställa en större blomma på bakom ljuset på fläktsidan eller bara stänga av den timma vi vill sitta där.
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
P Björnmoose skrev:
Jag har beställt en Toshiba Daiseikai 25 och kommer förmodligen få den installerad högt uppe på väggen i vardagsrum. Funderar seriöst trotts allt att plocka bort ett element och sätter den 35 cm upp under fönstret och att ha igenting framför. Hur upplever ni som har den uppe på väggen? Har inte lust att känna blåst i huvudet. Tycker att det måste krävas en hel del att få ner den varme luften. När jag kör bil är alltid skönaste att få luften nerifrån.
Funkar bra har haft två pumpar monterade på det viset Viktigt är att utblåset på innerdel går att rikta upp Min senaste är en Toshiba ras 13 haft den i 12år håller varmt i hela huset 120kvm Hälsningar Nisse
 
  • Gilla
Pete G.
  • Laddar…
P Pegge skrev:
Funkar bra har haft två pumpar monterade på det viset Viktigt är att utblåset på innerdel går att rikta upp Min senaste är en Toshiba ras 13 haft den i 12år håller varmt i hela huset 120kvm Hälsningar Nisse
Vet ej om Toshiba daiseikai 25 går att rikta uppåt men rakt ut funkar.
 
P Björnmoose skrev:
Vet ej om Toshiba daiseikai 25 går att rikta uppåt men rakt ut funkar.
Tror den går rikta en aning uppåt Ska själv kolla den snart dags byta pump Blir nog en Toshiba igen har funkat bra Nisse
 
P Pegge skrev:
Tror den går rikta en aning uppåt Ska själv kolla den snart dags byta pump Blir nog en Toshiba igen har funkat bra Nisse
Ja , det svårt att tyda reklamen på videon om just de olika riktningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.