Dom får ju inte en lämna ut den utan ett certifikatnummer från en installatör. Varför inte?
 
G Ganescha skrev:
Dom får ju inte en lämna ut den utan ett certifikatnummer från en installatör. Varför inte?
Lagkrav sedan några år tillbaka att man måste vara certifierad kyltekniker för att få installera maskiner med deras gaser. Gaser som på olika sätt kan ara skadliga.
 
Ame76 Ame76 skrev:
Hej. Har VP Qlima SC-JA2518 med snabbkoppling och vill flytta på den och så undrar jag om jag kan fritt koppla loss snabbkopplingen. Nån som har gjort tidigare?
Kan kan du kanske? Men det är olagligt. Stänger du av "stängningsskruvarna" i huvudenhetens kopplingar och du är snabb vid frånkoppingen (så att den inte hinner läcka så mycket innan slangens ventiler stänger, OM de nu stänger och inte läcker) och behåller kopplingen till inneenheten (som ju inte har några stängningsskruvar) så förlorar du nog inte så mycket kylmedel.

Dessutom KAN man ju fylla på C32 kylmedel OM du nu kan få tag på det.... det krävs ju vanligen kylteknikercertifikat för det....
 
N Nisken skrev:
Lagkrav sedan några år tillbaka att man måste vara certifierad kyltekniker för att få installera maskiner med deras gaser. Gaser som på olika sätt kan ara skadliga.
Det går att kringå.
Två år sen jag köpte min.
Har själv installerat den.
 
  • Gilla
Lancen
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Det går att kringå.
Två år sen jag köpte min.
Har själv installerat den.
Hur kringgår du det? Man måste inte boka nån installationstid när man köper den sen drar man bara ut på det om dom hör av sig?
 
V vibban skrev:
Hur kringgår du det? Man måste inte boka nån installationstid när man köper den sen drar man bara ut på det om dom hör av sig?
Om du talar om för installationsfirman som ringer för att boka tid att huset där pumpen ska sitta ännu inte är byggt lär de inte ringa och tjata varje vecka/ månad om vi säger så.
 
V vibban skrev:
Hur kringgår du det? Man måste inte boka nån installationstid när man köper den sen drar man bara ut på det om dom hör av sig?
Jag sa att jag inte skulle installera den än.
Det är två år sen.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Jag sa att jag inte skulle installera den än.
Det är två år sen.
Funkade för mig också. Sa att den skulle installeras i sommarstugan och att jag skulle höra av mig om 9 månader när det var dags.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Nu måste man boka installationstid när den hämtas ut i butiken.

Undra om det går att sätta 30år fram i tiden? :)
 
Suhagg Suhagg skrev:
Nu måste man boka installationstid när den hämtas ut i butiken.

Undra om det går att sätta 30år fram i tiden? :)
Kan man inte avboka den sedan.
 
P
L lat skrev:
Kan man inte avboka den sedan.
klart man kan.. där den ska sitta är inte klart , men jag köpte den nu på rean..

Alt två det finns en blankett på julas hemsida med en länk dit personalen på jula ska kolla intyget att det är ok , kombineras förslagsvis med helt oläsliga läkarsignaturer och kontantbetalning,,😂
Alla vet att det myglas men ingen bryr sig, dom vill sälja och du vill köpa
 
  • Haha
mcr108s
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Alt två det finns en blankett på julas hemsida med en länk dit personalen på jula ska kolla intyget att det är ok , kombineras förslagsvis med helt oläsliga läkarsignaturer och kontantbetalning,,😂
Alla vet att det myglas men ingen bryr sig, dom vill sälja och du vill köpa
Funkar det, behövs varken adress, fastighetsbeteckning eller personnummer?
 
P polaris78 skrev:
klart man kan.. där den ska sitta är inte klart , men jag köpte den nu på rean..

Alt två det finns en blankett på julas hemsida med en länk dit personalen på jula ska kolla intyget att det är ok , kombineras förslagsvis med helt oläsliga läkarsignaturer och kontantbetalning,,😂
Alla vet att det myglas men ingen bryr sig, dom vill sälja och du vill köpa
Egen installation verkar vara helt uteslutet nu enligt jula igår...
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Egen installation verkar vara helt uteslutet nu enligt jula igår...
Det är rätt konstigt att de överhuvudtaget säljer SC modellen när man inte får koppla ihop den själv, är nästan som om de uppmuntrar till olagligheter;)
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
P
Personligen tror jag jula skiter fullständig i vem som installerar och att några fjantiga EU muppar tror att folk inte klarar av att trycka ihop snabbkopplingar.. medans kylbranchen i butiker med flera så står det och läcker och fylls på under reguljär basis och då går allt bra när det är yrkesfolk som gör jobbet..

Man silar mygg och sväljer kameler.. som vanligt när vi ska "rädda miljön"

Så jag tror att jula säljer det som folk vill köpa och med minsta möjliga för att hävda att man uppfyller lagen..

Därav så hjälper man nästan till att kringå reglerna
 
  • Gilla
  • Haha
mcr108s och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.