Swebreeze Swebreeze skrev:
Hur då? Antar att något du nyligen testat också?
Det kan vara möjligt att kringå vid köpet, men vid garantiärende ska man bifoga faktura från installatör och butik så man ska räkna med att vara helt utan garanti... där nånstans börjar det bli inte värt det. Väldigt synd att det är sån fånig EU marknad för detta. Inte ens en vanlig rörmokare med 20 år i yrket får alltså dra åt kopplingarna på dessa utan att garantin brister - och duger inte ens vid köpet heller. Företaget man anlitar måste vara kylmediumcertifierat.
 
G Granström2 skrev:
Amazon är väl en tantsite på sammna sätt som Facebook. Vad vet de om värmepumpar, ingenting.
Ett från början kylaggregat måste anpassas om man ska köra den baklänges och få värme i stället för kyla.
Haha, Nej Amazon är världens största säljsite. Varför inte gå in på deras sidor och kolla produkter i stället för någon listig gissning :)
 
  • Haha
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Det kan vara möjligt att kringå vid köpet, men vid garantiärende ska man bifoga faktura från installatör och butik så man ska räkna med att vara helt utan garanti... där nånstans börjar det bli inte värt det. Väldigt synd att det är sån fånig EU marknad för detta. Inte ens en vanlig rörmokare med 20 år i yrket får alltså dra åt kopplingarna på dessa utan att garantin brister - och duger inte ens vid köpet heller. Företaget man anlitar måste vara kylmediumcertifierat.
Priset i kombination med väl känd utmärkt funktion kan vara väl värt även utan garanti. Jag köpte en SC-JA2519 för några år sedan. Betalade 5990:- på kampanj. Samma prestanda med installation skulle landat på 18 - 20k med de vanligaste märken när jag inventerade marknaden. Så här några vintrar och somrar senare så är jag stornöjd med det beslutet.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
mbha mbha skrev:
Priset i kombination med väl känd utmärkt funktion kan vara väl värt även utan garanti. Jag köpte en SC-JA2519 för några år sedan. Betalade 5990:- på kampanj. Samma prestanda med installation skulle landat på 18 - 20k med de vanligaste märken när jag inventerade marknaden. Så här några vintrar och somrar senare så är jag stornöjd med det beslutet.
Betalade också 5990 kr för min.
Installerade själv.
Det är över ett år sen jag hörde av Inselo:D(y)
 
mbha mbha skrev:
Priset i kombination med väl känd utmärkt funktion kan vara väl värt även utan garanti. Jag köpte en SC-JA2519 för några år sedan. Betalade 5990:- på kampanj. Samma prestanda med installation skulle landat på 18 - 20k med de vanligaste märken när jag inventerade marknaden. Så här några vintrar och somrar senare så är jag stornöjd med det beslutet.
Absolut, samma här, märker ingen effektskillnad mot märkesvara i prisklassen du nämner. Lika bra i rejäl kyla också. Men så läser man också om de som behövt någon form av service eller om man får hem ett måndagsex.. inte så kul. 5990 jag också, nu 1000 dyrare, var går gränsen menar jag att köpa något utan någon som helst garanti 10k? 15k?
 
P
ja ser man bara ur garanti synpunkt och skiter i regelverket och sätter upp den själv och den går i 99 fall av hundra mer än garantitiden ut.. har den läckt sen efter det så får man iaf ingen garanti.. så man kan köpa och sätta upp själv nu för 6999 men vad kostar billigaste med lovlig installation.. jag kan köpa en ny idag och en ny om den brakar och först då är man uppe i samma pris som att köpa en annan pump från annan tillverkare med installation från nån konkurrent en pump i samma klass kostar sällan under 10 000 och dom flesta fall så slutar installtion runt 4-5 0000 så känns som man kan köpa och ful installera 2 st innan man kommer upp i priset av en ny korrekt installerad pump som garantin iaf är värd nära noll och ingenting.

farsans vän hade ut ett lokalt företag som satt upp en luftvärmepump som inte har gått många dagar och allt strular och den borde nog bytas i sin helthet på garantin men det jäkla skojarföretaget tar inget ansvar och vill att gubben ska stå för alla reskostnader osv och dom lagar bara pumpen på garantin och det lyckas dom inte ens med.. pumpen är snart över 2 år och det funkar fortfarande inte den stannar och larmar för allt möjligt och klåparfirman som kostat honom säkert 5000 sen installationen i rese ersättningar osv som inte ingår i deras garanti.. den har inte gått många veckor utan stått stilla veckor och månader åt gången.. så ta ut yrkesmän som "kan" ger jag inte mycket för..

en väldresserad apa kan dra ihop färdiga snabbkopplingar så sen att regler gjort att montörerna fått monopol på att sätta upp luftvärmepumpar skiter jag ärligt talat blankt i.. kollar man upp företagen så är det oftast en som är acrediterad och dom skickar ut nån annan och gör jobbet så jävla mygel regler som bara främjar att vissa företag vill tjäna pengar på folks rädsla att göra nåt "olagligt" som är omöjligt att bevisa så länge man inte själv är dum nog att säga "ja jag har satt upp den själv olagligt" bara att dra nån lögn om ett företag som var här och satt upp den om nån frågar.. vilka? ja det har jag tyvärr glömt vad dom hette
 
  • Gilla
psjolin och 2 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det finns många värmepumpar på ebay om man ogillar pappershanteringen vid Julaköp
har du eller någon köpt på ebay? Där finns ju massor av märkesmaskiner med QC koppling valfri längd som tillval.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_fro...2&_nkw=quick+connect+klimaanlage&_sacat=30565

Men kollar man beteckning så är det inga som finns i Sverige och på tempintervall (ute) ser jag vissa som bara säger -10, -15. Erfarenhet från någon? Kan det vara maskiner olämpliga för nordiskt klimat eller är det bara en marknadsföringsfråga?

Dvs är Midea(?) aka Qlima från Jula verkligen anpassade på något vis jämfört med övriga Midea modeller (finns ju hur många som helst med olika namn, MrCool t.ex.) För Jula modellen fungerar riktigt bra här, även ned på -25. Skulle gärna förstå vad det är som skiljer isåfall...
 
A
mcr108s mcr108s skrev:
har du eller någon köpt på ebay? Där finns ju massor av märkesmaskiner med QC koppling valfri längd som tillval.
[länk]

Men kollar man beteckning så är det inga som finns i Sverige och på tempintervall (ute) ser jag vissa som bara säger -10, -15. Erfarenhet från någon? Kan det vara maskiner olämpliga för nordiskt klimat eller är det bara en marknadsföringsfråga?

Dvs är Midea(?) aka Qlima från Jula verkligen anpassade på något vis jämfört med övriga Midea modeller (finns ju hur många som helst med olika namn, MrCool t.ex.) För Jula modellen fungerar riktigt bra här, även ned på -25. Skulle gärna förstå vad det är som skiljer isåfall...
tittade igenom modellerna på ebay
ingen av dessa finns här så det är omöjligt att gissa om de fungerar i annat än medelhavsklimat
 
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
mcr108s mcr108s skrev:
Det kan vara möjligt att kringå vid köpet, men vid garantiärende ska man bifoga faktura från installatör och butik så man ska räkna med att vara helt utan garanti... där nånstans börjar det bli inte värt det. Väldigt synd att det är sån fånig EU marknad för detta. Inte ens en vanlig rörmokare med 20 år i yrket får alltså dra åt kopplingarna på dessa utan att garantin brister - och duger inte ens vid köpet heller. Företaget man anlitar måste vara kylmediumcertifierat.
Garanti blir du naturligtvis utan, men EU´s lag om 3 års reklamationsrätt för ursprungliga fel i varan, där leverantören har bevisbördan att felet INTE var ursprungligt försvinner INTE.

Garantin är ett avtal mellan leverantören som leverantören kan villkora och dig reklamationsrätten är en tvingande lag oavsett om du bryter mot lagen att du inte får skruva ihop AC eller ej.
 
A
N Nisken skrev:
Garanti blir du naturligtvis utan, men EU´s lag om 3 års reklamationsrätt för ursprungliga fel i varan, där leverantören har bevisbördan att felet INTE var ursprungligt försvinner INTE.

Garantin är ett avtal mellan leverantören som leverantören kan villkora och dig reklamationsrätten är en tvingande lag oavsett om du bryter mot lagen att du inte får skruva ihop AC eller ej.
Tror att säljarna på ebay skiter i det
 
electroluxaren skrev:
Tror att säljarna på ebay skiter i det
Tror att säljarna på Ebay skiter i garantin med....

Men Jula kan inte strunta i vare sig garanti eller reklamationsrätt.
 
A
N Nisken skrev:
Tror att säljarna på Ebay skiter i garantin med....

Men Jula kan inte strunta i vare sig garanti eller reklamationsrätt.
Men nu ör toppen ebsy
 
Alltid så mycket tal om garanti nu för tiden. Det är klart att garanti är en bra grej men hur ofta har ni använt er av garanti egentligen? Jag vet faktiskt inte om jag någonsin i mitt 43-åriga liv har haft anledning att åberopa garanti. Jo en bilstereo från Rusta för 22 år sen. Jag läste i en solcellsgrupp på Facebook där några som skulle skaffa solceller undrade om det påverkade garantin på takpannorna!
 
G gnilrub skrev:
Alltid så mycket tal om garanti nu för tiden. Det är klart att garanti är en bra grej men hur ofta har ni använt er av garanti egentligen? Jag vet faktiskt inte om jag någonsin i mitt 43-åriga liv har haft anledning att åberopa garanti. Jo en bilstereo från Rusta för 22 år sen. Jag läste i en solcellsgrupp på Facebook där några som skulle skaffa solceller undrade om det påverkade garantin på takpannorna!
Ja den gruppen är en humorgrupp:crysmile:
Mina garantieränden kan jag inte ens räkna på en hand.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Ja den gruppen är en humorgrupp:crysmile:
Mina garantieränden kan jag inte ens räkna på en hand.
Visst går saker sönder allt för ofta men för mig har det alltid varit efter att garantitiden har gått ut. Tillverkarna måste vara duktiga på att bestämma precis hur länge grejerna ska hålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.