krille30 krille30 skrev:
Hej

Har en ny luftvärmepump PANASONIC CZ35WKE. Nu när det varit lite kallare(ca-5 till -10) har jag noterat den avfrostar rätt ofta mellan 40-60 min är det normalt?

Vid installation återanvändes gamla rör. Ser installation korrekt ut tänker på att det sitter silvertejp är det normalt man sätter?

Är novis så därav nybörjarfrågor.
Hej
Det där ser ju knappt funktionsdugligt ut.
Den sitter för nära väggen för optimalt luftflöde.
Elkopplingen är undermålig med risk för skador, ingen dragavlastning mm.
Silvertejp använder man när något är trasigt i väntan på reparation.
Man använder dessutom nya rör vid byte.

Förslagsvis börjar du med firmans ägare, givet att det inte är en enmansfirma.
Ta hjälp av någon och författa ett dokument du kan utgå ifrån när du reklamerar installationen.

Hoppas det löser sig enkelt, och lycka till.

/W
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
A
H H-Thomasson skrev:
Det är bara att ringa till installatören och be dom göra om ALLT. Det känns som fusk hela installatiosäkert attnen
Nya gasrör ska det var samt ny el då skarven är undermålig.
Hur mycket betalade du för installationen.

Fråga efter igång körningsprotokollet när du ringer. Där ska det stå hur länge å hur många bar (a) som dom täthetskollade anläggningen samt hur många mille bar(a) som dom vacumsug din pump till samt hetgas temperatur mm när pumpen är i drift.

(Ja jag har kylcert klass 1)
Säkert att du har kylcert klass1?
Då vet du att man inte täthetstestar dessa under tryck utan använder indirekt metod samt man inte numera regelmässigt anger slutvakum i igångkörningdprokoll. Denna typen är ej heller föremål för årlig kontroll
 
A
Silver78 Silver78 skrev:
Visst kan man skarva kabeln men det där är inte rätt gjort. Vad sitter under silvertejpen? En sockerbit?
Bara för att det är intressant! kan vi reda ut om man kan skarva en kabel så öht,vore det ok med en liknande skarv med dragavlastning?
Kabelskarv med öppen dragavlastning och synliga anslutna trådar på blå monteringsplatta.
 
Tomture61
Handyman 1 skrev:
Bara för att det är intressant! kan vi reda ut om man kan skarva en kabel så öht,vore det ok med en liknande skarv med dragavlastning?
[bild]
Fuktsäker skarv :thinking:
 
A
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fuktsäker skarv :thinking:
Just den skarven(malmbergs)är förfylld med gel av någon typ.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
När det gäller Kylcert och vilken kategori man tagit så tycker jag det är lite av en pappersprodukt för att dra in stålar till en del, säger ingenting om hur bra installatören gör hela jobbet från placering till att fixa en bra installation även utseendemässigt och inte ”bara” att det är täta anslutningar.

På certkursen var det folk som knappt kunde stava till värmepump men hade läshuvud så klarade klass 1 utan problem.
Om han/hon sen kunde kona rör eller göra resten av installationen rättvis hos slutkund är det ingen som vet men han/hon kan i alla fall fylla i alla papper rätt om det behövs :cool:

Flera ”gamla” gubbar som ska göra om teorin grejar inte det även fast dom i sömnen kan det mesta om hur dom felsöker , reparerar, bygger om , fyller och driftsätter kyldiskar och tusan vet allt och går istället i pension .
Ersättaren vet hur man fyller i papper lite hårt uttryckt :crysmile:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja kylcertifieringskursen är bara en produkt för att dra in pengar, det säger inget om installatören/kylteknikern.
Har gjort kylcertet nyss, tyckte det var en baggis, om man jämför med 5 år sedan, men då var det mer ett prov i svenska läsförståelse. Finns många lycksökare som tror att det bara är att skriva cert och sen skruva hejvilt i kylanläggningar, men de brukar inte bli långvariga. Det behövs en hel del praktik innan man blivit duktig.
 
richardtenggren
Varför skulle det vara så viktigt att byta rören? Så länge det är rätt dimension finns det väl ingen anledning?
Känns lite som att behöva byta kablarna också?
 
MultiMan
Rören är ju väldigt tunna och med ständiga temperaturförändringar så brukar koppar förändra egenskaperna, blir sprött eller för mjukt och man kanske riskerar sprickbildning eller andra otätheter. Dessutom har definitivt isoleringen begränsad livslängd. Ser alldeles för många pumpar hemma hos folk men även butiker där isoleringen är helt eller delvis borta.
 
Har tidigare maskinen haft tex kompressorhaveri ( burnout) så det är en massa skit i rören så vill man inte ha något sådant in i det nya systemet .
Kan vara att oljan i den nya absolut inte är "blandningsbar" med eventuella oljerester från det gamla köldmediet.

Man måste inte byta rör, rören till en luft/luft är inte direkt tunna och isolering kan man ersätta den bit som tex solen eller fåglar har förstört.
Folk har ibland byggt in rör efterhand på dom mest märkliga sätt och vill inte ha nya synliga rör på tex fasaden så då får man se till att det är möjligt att behålla även om det kan vara något rör som har fel dimension så man får dimma ner/upp eller så tackar man net om det inte är något man kan stå för :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MultiMan
Min montör var proffsig nog att fråga om jag ville ha extra flexskydd hela vägen till pumpen för slangpaketet. Kostade en hundring extra, så det var enkelt val. Har därför ingen blottad isolering alls någonstans.

Gällande rören, finns det någon standard för väggtjocklek? Som jag minns det har jag sett slangpaket med väldigt tunna rör, medan det min montör kom med verkade vara ovanligt ok kvalitet (även isoleringen) där rören inte var supertunna. Men ändå är ju de ju lättböjda, så överdrivet tjock kvalitet är det ju inte. Väldigt långt från prisol t ex.
 
En strumpa som skydd sista biten kan vara bra, han tjänade någon krona extra så många bäckar små men "proffsigt" var lite väl överdrivet :cool:

Rekomenderad tjocklek tror jag står beskrivet i tillverkarens installationsmanual för modellen i fråga men är faktiskt inte säker och vi kör med samma tillverkare till alla oavsett märke om dimensionen är rätt vill säga.
Har inte mätt men inte kan det skilja mycket , finns kanske riktigt tunna på markanden ??
skiljer dock en del på hur lätta dom är att böja och att kona så det gäller att hitta ett rör som man själv gillar, har någon gång råkat ut för att dom spruckit vid konung men det är nog en miss i glödgningen skulle jag tro.
Behöver ju inte vara tjockare än vad som behövs för ändamålet!
Isolering finns det lite olika varianter av, tex en brandskyddsklassad om det krävs detta vid rördragning inomhus.
 
Personen som har utfört denna installation saknar helt klart yrkesstolthet, det kan nog alla se efter att ha sett bilderna som bifogats.. Man kan nog även ifrågasätta om adekvat utbildning för yrket saknas utöver det.

Rent kyltekniskt är det ju inte väl utfört på något plan vad jag kan se.. Men beslutet om att behålla de gamla rören samt gamla stativet togs kanske i samråd med TS i detta fall för att få en så billig installation som möjligt? Det ursäktar ju dock inte anledningen att undanhålla de fakta som styrker att nya rör samt nytt stativ tveklöst skulle förlänga livslängden och energieffektiviteten på denna pump. Där har man som sakkunnig yrkesman eller kvinna skyldighet att upplysa kunden om enligt mig.

När det kommer till det eltekniska så är det solklart att installatören i detta fall inte är behörig på området. Företaget som står bakom installationen har nog lite jobb att göra gällande sitt egenkontrollprogram.

Jag blir besviken varje gång jag ser såhär undermåliga, farliga och regelvidriga installationer. Det är sånt här som incert och elsäk borde lägga mer tid på att stävja så att färre kunder blir lurade och att fler oseriösa aktörer försvinner.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
krille30 krille30 skrev:
Hej

Har en ny luftvärmepump PANASONIC CZ35WKE. Nu när det varit lite kallare(ca-5 till -10) har jag noterat den avfrostar rätt ofta mellan 40-60 min är det normalt?

Vid installation återanvändes gamla rör. Ser installation korrekt ut tänker på att det sitter silvertejp är det normalt man sätter?

Är novis så därav nybörjarfrågor.

Man bör inte använda samma rör till ny värmepump, R32 är en ny gas och din gamla pump hade förmodligen R410 eller liknande. Man bör heller inte använda samma rör för att du kan ha massa gamla oljerester som man inte skall blanda med nya, man ska heller inte återanvända befintliga rör då du kan ha metallspån eller annan förorening i rören som du sedan får in i den nya pumpen. på våra installationer byter vi alltid alt och även elkabeln. Elkabeln kan man ha men i ditt fall såser det väl inte hankydory ut direkt.
 
R410 är en blandgas och innehåller R32 om jag inte minns helt fel.
Bara en liten parentes i det hela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.