D09
Var inne på jula idag o kikade på element inför vintern, fastnade lite för luftvärmepumpen coolix för runt 5000 kr .

Det var gasfyllda ledningar, som jag tolkar det väldigt lätt o installera men går det även att flytta om den lika lätt om man skulle vilja?

Finns det någon som köpt av det fabrikatet och prisklassen, erfarenheter?

:)
 
Jag har en sådan, tyvärr den gamla modellen som hade problem med sparläget, men förutom det så är jag väldigt nöjd. Jag tror jag gick i vinst redan första vintern, från och med nu är det ren förtjänst!

Felet enligt ovan har dom nu åtgärdat, och för oss med gamla modellen har dom skickat ut ett nytt kretskort, monterade man det själv fick man dessutom ett presentkort på 1000:- på Jula.

Installationen var extremt enkel, närmast idiotsäker: koppla in ett par sladdar, sätt i kyllednignarna och fäll ned en spak, "pys", klart!

Det är bara att köpa enligt mig!

/fth
 
D09
köpte Julas nyaCoolix på 3,8 kw för 5000 kr

Som du nämnde, grymt enkel konstruktion att koppla ihop... bara snabbkopplingar, dock så blev det en elkabel över ha ha någon som har råkat ut för samma o har lösningen? ...

Köpte även till stativet... Fungerade kanon direkt... Räknar med att tjäna in den under första vintern.
Dock var väl vägghållaren lite klen... Var väl det enda än så länge...
 
dkp09 skrev:
bara snabbkopplingar, dock så blev det en elkabel över ha ha någon som har råkat ut för samma o har lösningen? ...
Jorden var skruvad på min, är det en gulgrön som blev över? :O Skutta ut och skruva dit den i så fall, en plåtburk utomhus där det sölar kondensvatten hela tiden känns inte som nånting man vill ha ojordad...
3197F312-E8B0-4208-99AE-86BF7A837DFESymbol för skyddsjord, där ska den gulgröna sitta.
 
Min vän köpte en. Vi ska montera den snart. Men absolut inte på väggkonsolen. För mycket vibrationer. Den ska vila på marken. Som min pump. Då är den tyst...
 
Fast sätter man den i muren om man har det, så är ju risken inte stor för oljud :)
 
Nu har jag installerat en Coolix till, 3810 modellen, hemma hos polarens mor :)
Denna gången tog installationen totalt under en timme inkl allt.. Dock är vi ju inte riktigt klara med kabelkanal och el-uttag. Men i övrigt så.. :)

http://dl.dropbox.com/u/6225739/dump/IMAG0268.jpg
 
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
Erick skrev:
Nu har jag installerat en Coolix till, 3810 modellen, hemma hos polarens mor :)
Denna gången tog installationen totalt under en timme inkl allt.. Dock är vi ju inte riktigt klara med kabelkanal och el-uttag. Men i övrigt så.. :)

[länk]
Oj oj oj. Värmen får ni inga problem med. Men kyla kommer ni inte att kunna nyttja! Det kommer att rinna kondensvatten från innerenheten! Det ser ut som att fall saknas mellan enheten o hållet i väggen!
 
Kylan kommer inte nytjas så det spelar ingen roll egentligen. Den kommer alltid stå på heat. :)
 
Erick skrev:
Kylan kommer inte nytjas så det spelar ingen roll egentligen. Den kommer alltid stå på heat. :)
I så fall är det ok.
 
Ett tips kan ju vara att åtminstone inte köra full värme på sommaren :D
 
D09
Sparkz skrev:
Jorden var skruvad på min, är det en gulgrön som blev över? :O Skutta ut och skruva dit den i så fall, en plåtburk utomhus där det sölar kondensvatten hela tiden känns inte som nånting man vill ha ojordad...
[bild]Symbol för skyddsjord, där ska den gulgröna sitta.


he he nädå, lugnt... jorden e på plats men ändå en kabel över *hmmm* ska ta en bild på d o se om ngn känner igen det.
 
hej

Har tänkt köpa och installera luftvärmepumpen coolix från jula. Att det finns dem som har installerat den själva låter bara bra. men letade efter argument mot att sköta installationen själv och såg detta:

Om din pump går sönder under garantitiden så får fukt i kylsystemet inte existera. Därför bör du anlita en installatör som evakuerar (vacuumpumpar) rör och inomhusdel noga vid installationen. Fukt och luft som lämnas kvar då kranarna öppnas startar en nedbrytning av oljan i systemet och kommer efter något år bilda myrsyra som skadar kompressorn. Det uppstår en burnout, vilket innebär att kompressorn brinner upp invändigt och skjuter sot mm genom hela systemet vilket är mycket allvarligt (Så att strunta i att vacuumsuga är det värsta man kan göra!)

kan dem som har gjort istallationen skriva hur dem löste problemet.
Vill gärna installera själv men utan att göra stora fel som kan kosta mer änn själva pumpen
Tack i förhand
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.