Tja, jag tror nog inte den där brasklappen är applicerbar på Coolix-pumparna.

Julas pumpar är redan trycksatta vid leverans, "installationen" är bara en fråga om att koppla ihop ute-delen med rören från innedelen. Detta sker med en snabbkoppling, du fäller bar ned en spak så är det klart.

"Idiotsäkert" är en ganska bra beskrivning...

/fth
 
Men är rör och innedel redan vakumsugna från fabrik alltså? Jag har alltid antagit att de inte är det, fast det funkar ändå, ett tag.
 
Danne031 skrev:
Men är rör och innedel redan vakumsugna från fabrik alltså? Jag har alltid antagit att de inte är det, fast det funkar ändå, ett tag.
Både innerdel som utedel har speciella kopplingar. Pumpen är förberedd för att bara koppla ihop. Ventilerna öppnas först när man drar i en spakel.
Den är alltså tom på luft som fukt! det har man gjort i fabriken.
 
Okej så bra :)
 
D09
dkp09 skrev:
köpte Julas nyaCoolix på 3,8 kw för 5000 kr

Som du nämnde, grymt enkel konstruktion att koppla ihop... bara snabbkopplingar, dock så blev det en elkabel över ha ha någon som har råkat ut för samma o har lösningen? ...

Köpte även till stativet... Fungerade kanon direkt... Räknar med att tjäna in den under första vintern.
Dock var väl vägghållaren lite klen... Var väl det enda än så länge...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tar tillbaka att den pumpen är bra eller ens håller måttet....

Har en isolerad källare på 78m2, 2,4 m takhöjd... vid minus 7 ute så håller den 7-8 grader inne... Den är inställd på 23 grader...
Förbrukningen ligger i snitt på 1 kw/h

Fick koppla på en 2kw byggfläkt för säkerhets skull.. = dyrt

Dåligt med tanke på att de skall klara 110m2, upp till minus 15...

Förmodar att den är en bättre kylarmaskin än värme.
Någon mer som råkat ut för detta? Hade ni några lösningar eller blev det retur till Jula?
 
Den klarar 3,8 kW vid +7C om jag förstått rätt. Vid -7C kanske kring 2,5 kW? En källare kan dra mycket energi. Bäst att räkna ut genomsnittligt U-värde på källarens golv och väggar samt uppskatta ventilationen för att få värmebehovet innan köp av värmepump.
 
D09
ok, jag uppfattade effekten på 3,8kw mellan -15 och + 40

Har en 10 cm platta, 30 cm cell isolering under, väggarna är 7 cm isolering inne, 22cm leca och överlag 10 cm iso utsida cell.. u-värdet har jag inte räknat ut..

Den fixar 23 grader inne när det är ca 0 grader ute.

Hade en luftpump innan jag började med att omvandla fritidshuset till en villa... också lågpris och den funkade grymt tyvärr så säljs den inte längre ( appliance ) och då hade jag 10 cm väggar typ..
 
Lägg in uppgifterna om isolering och yta på www.energibarakning.se samt addera ventilationsförlusterna så går det att få fram effektbehovet vid t.ex. DVUT. Det som skiljer budget-LLVP från större/dyrare kvalitets-LLVP nordiska serier är bl.a. förmågan att leverera bra med värmeeffekt även vid låga utetemp. COP blir lägre då men kan fortfarande vara 2,2-2,4 vid -15C och leverera 4 kW värme (ex. MSZ-FD35VABH). En Coolix ger nog i bästa fall runt 1,8 kW vid -15C.
 
D09
Tackar för infon... =) Hoppas fläkten gör mig nöjd till sommaren iaf...

Då har jag min nibe310 installerad för värmen.. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.