Mikael_L
John J skrev:
En tanke som slog mig idag är att man kanske skulle ha en massiv tung plåt som håller kvar värmen lite länge.

På dagen är det ofta varmt ändå och det är ju ofta på kvällen/natten man vill ha värme.
Vatten är förvisso den bästa ackumulatorn!
Har mycket högre värmekapacitet (J/kg) än alla metaller.
 
Bruzze skrev:
Intressant fråga Tobbe. Att jag endast delade den i 2 delar har med luftflödet att göra och därmed också effekten.
Jag är med på det där, undrar om du räknade på det innan? Nu ville du ju ha både insug och utblås i underkant så det var två eller fyra kammare, annars kanske tre kammare hade varit mer idealt?
 
En del räknar - andra bygger ...
 
Mikael_L skrev:
Av den anledningen är det ju bäst att sätta en herrejösses fläkt som håller ner tempen jättelågt, men det måste ju i vilket fall vara tillräckligt varm luft så den gör någon nytta inomhus. :cool:

Undrar hur man avgör den perfekta lufttemperaturen in? Ifall man skulle vara sugen på lite varvtalsreglering av fläkten.
En "herrejösses-fläkt" med varvtalsregulator ska man ha :D

För att få ut det optimala ur luftsolfångaren får man helt enkelt från fall till fall prova sig fram.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Jag är med på det där, undrar om du räknade på det innan? Nu ville du ju ha både insug och utblås i underkant så det var två eller fyra kammare, annars kanske tre kammare hade varit mer idealt?
Med tanke på den turbulens och motstånd/tryckfall som uppstår inne i burkarna tror jag personligen att 2 är tillräckligt. Ser man till övrigt tryckfall i LFS:en, så är det just där luften vänder man får största tryckfallet.
 
Hur mycket kostade de olika delarna till hela systemet?
Solfångare ?
Fläkt+reglering ?

Skulle man vara nykterist eller ha ont om burkar så skulle man kunna bygga med spirorör istället. Men det blir betydligt dyrare.
 
Det mesta av materialet i luftsolfångaren hade jag sedan tidigare liggande från tidigare byggen och projekt, men uppskattningsvis (bortsett från burkarna) om man köper allt nytt speciellt för lsf:en hamnar man säkert någonstans mellan 2500 - 3000 SEK

Sidoplåtarna och takplåten kostade hos plåtslagaren 200 SEK

Efter ha provat de fläktar jag hade i bra-att-ha-lådan, blev jag tvungen att köpa en kraftfullare radialfläkt. Den kostade hos www.soliduct.se 769 SEK (Kanalfläkt 100C)

Varvtalsregulatorn som kommer från samma ställe kostade 469 SEK

Dessutom köpte jag en elektronisk termostat med tempdisplay hos Conrad (http://www.conrad.se/?article=615910)
för 509 SEK. Inte den billigaste termostaten, men precis vad jag ville ha.

Beroende på vad man har sedan tidigare, vad man kan få gratis av nån kompis (ölburkar t.ex), så hamnar ett dylikt projekt kostnadsmässigt därefter. Man ska dock inte vara allt för snål heller, utan kosta på sig sådana saker som är betydelsefullt för effekten, som t.ex en rejäl fläkt. Det har man tillbaka i form av gratis uppvärmning.
 
J
Burkar kan man ju hämta på närmaste återvinningscentral.

Alla slänger ju danska ölburkarna eftersom de inte är pant på dem.
 
Inte helt insatt, men är de fortfarande inte av plåt och tjockare ?
(dessutom tämligen begränsade i omfattning norröver
 
Bruzze skrev:
Oljud från starka fläktar är inte kul. Jag byggde en enkel ljuddämpare som blev otroligt effektiv. Tog max en halvtimme att bygga. Du kan se den på sista sidan på min sida..
Har du mätt upp vad ljudnivån hamnar på i dB? För vanliga luftvärmepumpar ligger väl på ca 30-40 dB för inomhusdelen.

Jag tycker idén med luftsolfångare av ölburkar är riktigt kul och det är alltid kul att experimentera och se hur mycket energi man kan spara, men det gäller att få till en bra ljudisolering så man slipper oljud från fläkten. Hur som helst så verkar du nöjd. d^_^b
 
Före låg ljudnivån på 63 dbA resp. 65 dbC (1 meter från utblåset)
Efter att jag monterat ljuddämparen ger inte decibelmätaren något utslag alls, då minsta värde den visar är 50 dbA/dbC.

Så något exaktare än "någonstans under 50" kan jag tyvärr inte ge.:D

I vilket fall blev jag väldigt nöjd med resultatet som den hemmabyggda ljuddämparen åstadkom.
 
J
Om jag har en fläkt på 12v 0,49 AMP hur många watt kräver den?

:x

Kom fram till 6 watt ungefär kan det stämma?

Min solpanel ger 20 watt, innebär det då problem??
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
John J skrev:
Om jag har en fläkt på 12v 0,49 AMP hur många watt kräver den?

Kom fram till 6 watt ungefär kan det stämma?
Stämmer bra.

Min solpanel ger 20 watt, innebär det då problem??
Tror inte det, panelens spänning stiger antagligen inte över nominell spänning, kanske lite beroende på utförande. Däremot börjar fläkten att snurra vid mindre kraftig sol än om du haft exempelvis en 8W panel.
Om detta är bra eller dåligt går nog inte att beräkna i förhand.
Iaf med den ringa kunskap vi har om sådana paneler.
 
J
Mikael_L skrev:
Stämmer bra.


Tror inte det, panelens spänning stiger antagligen inte över nominell spänning, kanske lite beroende på utförande. Däremot börjar fläkten att snurra vid mindre kraftig sol än om du haft exempelvis en 8W panel.
Om detta är bra eller dåligt går nog inte att beräkna i förhand.
Iaf med den ringa kunskap vi har om sådana paneler.
OK så den ger inte mer än vad som krävs alltså.

Mycket att tänka på om allt skall bli bra och ge max värme effekt.

Frågan är bara om en datorfläkt räcker.

Målet är att klara utav att ge värme till 18 kvm över 12c så ofta som möjligt..
 
Redigerat av moderator:
"Bruzze" Har du några mer mått på ditt fina bygge? d^_^b

Hade tänkt bygga mig en lagomt till vintern då jag stänger av värmen i stugan. Vore trevligt att inte behöva mäta sig till allt om du råkar ha måtten liggandes...

Mvh / Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.