J
fsn skrev:
Titta på effertförbrukningen. Det finns 120mm 12DC fläktar med ett maxflöde på 170-180m3/h men som vid 40-50Pa inte ger nåt flöde öht och andra med runt 200m3/h som ger 100m3/h vid 100Pa.

Vid så stora flöden som verkar krävas så är det säkert ett betydanade tryckfall.

EDIT: Den ölburksfångarn på 2,55m2 som tråden handlar om har en kanalfläkt med ett maxflöde på 270m3/h. I texten står det att den kördes på 170m3/h. Om det är oreglerat på full effekt så motsvarar det ett tryckfall på hela systemet på ganska exakt 150Pa. En sådan fläkt ger 200m3/h vid 100Pa tryckfall.
Pa, tryckfall


:x

Tyvärr har jag extremt liten yta att röra mig på så det känns som det enda som kommer att fungera är en datafläkt.
 
F
J
fsn skrev:
Vad menar du med liten yta? En datafläkt kommer aldrig att fungera. Det finns andra förhållandevis små fläktar som levererar, denna tex förvissa 24V men ändå: [länk]
540m³/h

Du tror inte det är overkill på en LSF med luft volym på kanske en halv kubik?

Den fläkten jag har flyttar 180m³/h och det låter mycket bara det i mina öron.
 
Mikael_L
Det viktiga med en datafläkt är nog trots allt tryckfallet (eller mottrycket). Så är det bara ett rör tvärs genom väggen (15-30 cm) så borde det väl funka rätt bra?
Det kan väl även bero på hur luftkanalerna är utformade i LSF också, om den varma luften pga konvektion redan har lite vilja att ta sig in av egen kraft, eller om det är tvärtom.

Ja sen är väl värmen ett ev problem med.
 
J
Mikael_L skrev:
Det viktiga med en datafläkt är nog trots allt tryckfallet (eller mottrycket). Så är det bara ett rör tvärs genom väggen (15-30 cm) så borde det väl funka rätt bra?
Det kan väl även bero på hur luftkanalerna är utformade i LSF också, om den varma luften pga konvektion redan har lite vilja att ta sig in av egen kraft, eller om det är tvärtom.

Ja sen är väl värmen ett ev problem med.
Jag har vanlig takplåt så kanalerna är raka och fina :)

Vi får ser hur det går, åkerkommer med resultat när allt är klart.
 
J
linnar

Den där skumgummi isoleringen som du satt bakom plåten, vad heter sådan och vem är tillverkaren?
 
J
Det råder en del förvirring kring materialegenskaperna i tråden.
Det man bör ha ett hum om är värmekapacitet, värmekonduktivitet samt icke att förglömma densitet.
T ex så innehåller vid samma temperatur ett kg aluminium dubbelt mer värme än ett kg järn pga högre värmekapacitet/kg. Dock så håller en liter järn mer värme än en liter aluminium pga att järn har nästan 3 ggr högre densitet.

Aluminiumets högre värmekonduktivitet gör att värmen inuti en aluminiumklump fortare hittar till utsidan och kyls ned. Järn har bättre "termosverkan". Som material i solfångare så spelar det i de flesta driftsfall mindre roll. Det som bestämmer effekten in till solfångaren är atmosfären samt vinkeln i förhållande till solen. Max effekt är ca 1 kw per/m2 vilket inte går att överskrida oavsett material. Med väldigt omväxlande sol och gränsfallstemperaturer där reglersystemet vill slå av/på fläkten med korta intervaller har dock aluminium en fördel då den snabbt når arbetstemperatur.

Går fläkten hela tiden spelar järn eller aluminium ingen roll. De extra minuter som det tar på morgonen för att järnplåten skall bli varm får du igen på kvällen eftersom värmen lagrats i plåten. Välj billigaste materialet och bygg lite större solfångare istället.
 
J
Första dagen med min LSF idag :)

+3c ute och den levererade in 41c och då var det ändå inte klarblått och det blåste samidigt 19m/s

Mycket nöjd med resultatet.. ytan är ju rätt liten 1500x800x60mm

Skall justera kallrasskydden och sätta in termostaten till fläkten sedan är det klart.
 
Har du ingen bild på underverket?
 
en tanke jag fick var att ni pratar mycket om att det är sådant mottryck i LSF men det borde bero mer på hur kanalerna i den ser ut och vad en snitt aria blir där luften ska strömma

har för mig att man ska försöka ligga på hastigheter under 1m/s för att minimera ljud eller var det vatten jag blandar ihop det med nu :(

men rent logiskt så tycker jag att man bör ha så låg hastighet som går då hastigheten är ju det som orsakar trycket och effektbehovet på fläkten så har man 1dm luftspalt och säg 1m bred så blir det 100l/s eller 6kbm/min eller 360kbm/h vid 1m/s sen ska det ut genom en kanal på säg 160mm så blir hastigheten 5m/s och samma när det ska in och både ut och ingången är ju en vägg som det trycks mot så för att minimera effektbehovet av fläktarna så bör man väll fundera på hur in och ut i fångaren ser ut med ifall man kan ta en böj så det inte går mot en vägg som det sen ska spridas då det i sig ger ett mottryck som sen stiger ju mer man försöker mata in

sen undrar jag om nån tänkt på hur det blir om man vill ha en grövre kanal då man får mindre luft i kontakt med plåten så borde det väll vara en tanke att lägga en koregerad plåt så man får just luftturbulens och gör luften mer jämnvarm i fångaren så det blandas och kyler där och inte först när det ska ut från den eller är jag ute och cyklar nu ?
 
J
tompas11 skrev:
Har du ingen bild på underverket?
Bild kommer när det slutar regna så förb*annat :D
 
John J skrev:
Bild kommer när det slutar regna så förb*annat :D
Regnar det fortfarande.....???:D
 
J
Enk Projektet skrev:
Regnar det fortfarande.....???:D
Nää men det regnar igen :D

Varit bortrest ett par dagar så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.