Snigla Snigla skrev:
Vet inte om detta blev rätt delforum, men chansade.. (blev det fel flytta gärna)

Undrar lite över vad ni har för luftfuktighet inomhus, både nu när värmen kommit igång (har ni elvärme? vattenburen? golvvärme, elda?) och kanske under övriga året.. OM ni nu vet :)

Hur ser ni på området allmänt? Har ni problem med luften inne? (alltså. viss period av för torr eller fuktig) och reagerar ni personligen (eller familjen) på luften? (näsblod, eksem, torra ögon osv)

Det sägs att "normalt" är mellan 40-60% ..

Men min hälsa säger att. den skalan är fel :)

Eksem och blod i näsa/mun .. och irriterande ögon ✅
Nu är värmen igång i huset.. ( och nu är vi nere under 40 %.. vi brukar gå ner mot 25 på kallaste vintern)

Nu har jag köpt en luftfuktare till sovrummet! (komiskt.. när man i vanliga fall strävar efter att få ner luftfuktigheten.. dvs köper en luftavfuktare)
*
Om relativ luftfuktighet inomhus
Elektroniska mätare för relativ fukt är i allmänhet inte så noggranna och kan åldras så att de med åren visar allt lägre värde.

Relativ fuktighet inomhus bestäms av uteluftens temperatur och relativa fuktighet och av rumsluftens temperatur, förutsatt att fukt inte tillförs eller avfuktas inomhus. Hur man värmer rummet, med el, kamin eller vattenburen värme har ingen betydelse. Trä, papper och textiler lagrar upp fukt som tillförs eller hämtas ur luften. Det utjämnar något den förändring i relativ luftfuktighet inomhus som orsakas av ändrade tillstånd utomhus.
För människor finns ett komfortområde mellan 20 och 24 C och 40 till 60 % RF.

Ett Mollierdiagram visar tillstånd för luft. Jag har lagt in ett par exempel.
I diagrammet visas relativ fuktighet med de krökta linjerna likt blomstjälkar i en vas.
Man ser att låg lufttemperatur ute ger låg relativ fuktighet vid 20 C inomhus.

För att undvika torr luft kan den befuktas. Det bör dock ske restriktivt i enstaka rum. Få hus klarar 50 % RF vintertid utan skador.Trä kan få mögel och röta och tegelfasad kan spjälkas upp så att bitar faller av. Det har skett på badhus.
 
  • Mollier-diagram för temperatur och fuktighet, markeringar för relativa fuktnivåer och temperaturer, teknisk referens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
25-30% just nu, med 20 grader inne.

Vi brukar gå ner till 10-15% som lägst på vintern.

Jag reagerar med torr och blodiga slemhinnor i näsan. Torr hud och torrhosta.
Svidande ögon...

Vi har luftfuktare i vardagsrummet och sovrummet och håller 50% med dem där. Det verkar vara gränsen för mig...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.