Ju varmare man har inne ju torrare blir luften denna årstid.
 
Attitudeswe
Roterande FTX behåller lite fuktighet.

3grader och regn ute sedan ca14:00 innan dess torrt i flera veckor...

Skärmavbildning av app som visar grafer över temperaturförändringar och luftfuktighet över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag bor i ett hus från 1920-talet, bergvärme, kakelugn och vedspis. Vi har ca 20 grader inne. Ute runt nollan. Vi är 4 i familjen.
Just nu 35 %luftfuktighet, bara jag som känner av någon skillnad.
Torr näsa, kliande ögon, öm hud. Klåda på benen.

Självklart kan det vara något annat som spelar in men symtomen kommer med kylan ute, uppvärmning inne och fuktighet under 40%. April - Nov besvärsfritt.

Brukar bli runt 20 % inne i Jan-feb, då är det mkt jobbigt.
Har luftfuktare på nätterna som hjälper bra.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
vinter hög rf ute låg rf inne. Sommar samma eller högre rf inne som ute.
Vintertid pendlar rf mellan 20 & 40% vanligtvis närmare 20 än 40.
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Jag blir lite känsligare i näsan när det blir kallt och torrt. Runt 50 Rh eller torrare och 19°C eller kallare vill jag ha när jag ska sova. Hellre torrt än fuktigt.
34% Rh i hallen och 43 i sovrummet. Det lär gå ner nu när vädret slog om kallt och klart. Igår snöade det och övergick till regn.
I somras blev det fuktigt inomhus som jag aldrig minns att vi haft tidigare. Har FTX men ska köpa en avfuktare som kan gå de värsta dagarna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Luftfuktigheten hos oss pendlar mellan ca 40-60% under dygnet.
[bild]
Det var många streck/färger/linjer.. vad betyder eg vad? *nyfiken*
 
M Mapet890 skrev:
Vi ligger på 40 RH på markplan och 35 RH i källaren just nu.
På markplanet ligger det bra året runt, men i källaren blir det lite för fuktigt på sommaren och väldigt torrt på vintern.
Ni tycker inte 40 ger jobbig torrhet inne? (det är ju gränsen för "normalt" enligt siffrorna man hittar om man googlar)
 
D Dilato skrev:
[bild]
Det där var mer än en mätpunkt, vad har du för system för koll på vädret inomhus...? :)
 
Har just nu 19.5 grad inne och 33 %

Kan även kolla båda lgh i andra huset.. via deras videoövervakning (visade sig mäta temp och fuktighet där de "står/sitter" .. bra funktion!) men de har jag mest koll på.. inte därinne jag "bor".. (men de ligger bättre till, lite högre luftfuktighet.. men kryper ju neråt även där nu när värmen slagits på / 14 grader)
 
T Tennis-star skrev:
Jag bor i ett hus från 1920-talet, bergvärme, kakelugn och vedspis. Vi har ca 20 grader inne. Ute runt nollan. Vi är 4 i familjen.
Just nu 35 %luftfuktighet, bara jag som känner av någon skillnad.
Torr näsa, kliande ögon, öm hud. Klåda på benen.

Självklart kan det vara något annat som spelar in men symtomen kommer med kylan ute, uppvärmning inne och fuktighet under 40%. April - Nov besvärsfritt.

Brukar bli runt 20 % inne i Jan-feb, då är det mkt jobbigt.
Har luftfuktare på nätterna som hjälper bra.
Som här då.. har ingen luftfuktare än, men har nyligen beställt en för att se om det blir bättre (iaf på nätterna)
 
Nu under vintern har vi riktigt låg luftfuktighet inomhus. Den är alltid under 30% Bor i ett gammalt timmerhus från 1896 med självdragsventilation. Vi är bosatta i Norrlands inland.
 
  • Digital termometer som visar inomhustemperatur och luftfuktighet. Skärmen visar -26.4°C och 26% fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Covid/förkylning?
Tror inte det, strandsatta på gården efter maken bröt foten.. enda personen vi träffat (på avstånd) är den som levererat vår mat (en gång i veckan) och brevbäraren som lämnat ett par paket..

Och ingen av oss är förkylda (eller har varit)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M
Sitter i källaren just nu. 20C, 33% Fuktighet
 
Snigla Snigla skrev:
Det var många streck/färger/linjer.. vad betyder eg vad? *nyfiken*
Det är en färg för varje (luftfuktighets)givare, en givare i "varje" rum, 4*sovrum, vardagsrum, gillestuga, förråd, klädkammare, tvättstuga.

Luftfuktigheten varierar i olika rum beroende på vem/vilka som är i huset och vad som görs.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det där var mer än en mätpunkt, vad har du för system för koll på vädret inomhus...? :)
Jag har en drös sådana här:
https://www.amazon.se/dp/B08C7KVDJW/
kopplade till en Gateway (så jag kan se temp & fuktighet via Internet var jag än befinner mig i världen).
https://r-pi.se/products/mi-smart-home-hub-vit

Jag köpte termometrarna när dom var billiga, typ 50 kronor/styck i 4-pack, finns faktiskt nu också för 55 kronor/styck:
https://www.cafago.com/en/p-pas0402...9_U2qsoZdK3-UGGAGe6_TgqcbJvf0cqBoCNY0QAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.