Vilka har så mycket mera cop än så har för mig F2120 har hyffsade värden jämfört med andra fabrikat.
 
electroluxaren skrev:
Jo men det är ju en skitpump med COP 2,5 vid 0C
Jag visade data som styrker mina siffror. Nu är det din tur att göra samma sak.
 
A
Nibe är det inte fel på
Det verkar vara 8`ans graf, de andra är ju lite bättre.
De har ju ingen anledning att ljuga heller
Men så har dom ju års SCOP på 5...
Dvs års snittet är högre än vad som redovisas vid +15C !!
Undras då vad COP sticker iväg efter +15C?
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Årssnittet är för uppvärmning. Jag väntar fortfarande på att du ska tala om vilken värmepump som har COP 7 när den gör varmvatten.

För alla andra som läser den här tråden kan det vara på sin plats att förtydliga att det inte finns någon värmepump med dom fantasisiffror som Electroluxarn antyder.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nibe är det inte fel på
Det verkar vara 8`ans graf, de andra är ju lite bättre.
De har ju ingen anledning att ljuga heller
Men så har dom ju års SCOP på 5...
Dvs års snittet är högre än vad som redovisas vid +15C !!
Undras då vad COP sticker iväg efter +15C?
Så nu är det ingen skit pump ? Den har i alla fall långt kvar till att ge cop på minst 7 vid alla icke vinterdygn. Nu vet ju inte jag vad du räknar som vinterdygn men +15 är knappast vinter här i alla fall och gissar att det inte räcker med +30 heller men vilken vp var det som fixar det för inte kan det väl vara så att du hade fel ?
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Nån Kinatillverkad Gree med Electroluxemblem kanske? :crysmile:
 
A
Vad är det dom säger: nyttiga i——r
Det har ju med all önskvärd tydlighet visats att oavsett vad jag skriver så är det några fysionomier som tycker att det är fel. Det är kul att studera detta fenomen.
Jag hade tänkt att ta reda på bakomvarande orsaker men risken att bli kallad troll av den övriga kommuniteten är ju uppenbart överhängande.
Jag utgår ifrån att övriga följare har överseende med att jag inte tänker gå i svaromål mot de som inte vill förstå.
 
electroluxaren skrev:
Vad är det dom säger: nyttiga i——r
Det har ju med all önskvärd tydlighet visats att oavsett vad jag skriver så är det några fysionomier som tycker att det är fel. Det är kul att studera detta fenomen.
Jag hade tänkt att ta reda på bakomvarande orsaker men risken att bli kallad troll av den övriga kommuniteten är ju uppenbart överhängande.
Jag utgår ifrån att övriga följare har överseende med att jag inte tänker gå i svaromål mot de som inte vill förstå.
Men om det man skriver är fel så är det ju inte så mycket att göra åt det faktum att många påpekar det? Här är ett stort test av luft/vattenvärmepumpar som Energimyndigheten gjort. Visserligen har detta några år på nacken (nyaste modellerna från 2013) men inget magiskt har liksom hänt sedan dess: http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftvattenvarmepumpar/

Där kan man se att av de 17 testade värmepumparna så är COP vid varmvattenproduktion mellan 2.2-3.3 beroende på värmepump. Detta är då testat enligt standard vilket innebär en utomhustemperatur på +7 grader.
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vad är det dom säger: nyttiga i——r
Det har ju med all önskvärd tydlighet visats att oavsett vad jag skriver så är det några fysionomier som tycker att det är fel. Det är kul att studera detta fenomen.
Jag hade tänkt att ta reda på bakomvarande orsaker men risken att bli kallad troll av den övriga kommuniteten är ju uppenbart överhängande.
Jag utgår ifrån att övriga följare har överseende med att jag inte tänker gå i svaromål mot de som inte vill förstå.
När du skriver direkta felaktighet men ändå inte verkar förstå det själv är det inte så konstigt att du blir ifrågasatt. Alla kan ha fel men att hävda att man fortfarande har rätt blir bara löjligt när alla som är lite införstådd i värme system vet att det är rätt långt bort från sanningen men trots det viktigt att det inte får stå som en sanning för nån kan faktiskt tro att det är sant.
 
electroluxaren skrev:
Vad är det dom säger: nyttiga i——r
Det har ju med all önskvärd tydlighet visats att oavsett vad jag skriver så är det några fysionomier som tycker att det är fel. Det är kul att studera detta fenomen.
Jag hade tänkt att ta reda på bakomvarande orsaker men risken att bli kallad troll av den övriga kommuniteten är ju uppenbart överhängande.
Jag utgår ifrån att övriga följare har överseende med att jag inte tänker gå i svaromål mot de som inte vill förstå.
Du behöver inte redogöra för några bakomvarande orsaker. Det räcker att du berättar vilken modell som har ett COP på minst 7 vid varmvattenproduktion.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Kör en luft vatten puhz100 ecodan. Tar varje dag 10+min duschar med max värme
Kollar man loggen i pumpen samt Ikeas energi display Sparnäs så blir det ca 1kwh dygnet mellan april sept i varmvatten då värme är avstängt. Har ingen el spets inkopplad (skomakaren och skorna)
 
Tack för alla svar, härligt engagemang det blev i tråden ;-)
Jag försöker hänga med men är uppenbarligen inte lika insatt i COP och andra termer som ni är :)
Försöker summera svar på min fråga om jag bör välja integrerad lösning eller köra på befintlig varmvattenberedare, men är inte riktigt säker på vad ni tycker i frågan.

Min fundering är alltså: "Går det att räkna hem lösningen med integrerat varmvatten (prisskillnad ca 20'SEK) jämfört med luftvattenvärmepump med befintlig varmvattenberedare".

Jag har lite svårt att exakt räkna ut hur min nuvarande förbrukning ser ut på grund av många parametrar. Har per idag en total förbrukning på cirka 28' kwh som är fördelat enl följande:
Lägenhet 40kvm: Hushållsel och uppvärmning (luftluft + oljeradiatorer)
Villa 160kvm: Hushållsel, sommartid (maj-sept) varmvatten från varmvattenberedare samt
vintertid (okt-april) varmvatten och uppvärmning via olja (!).

Är tacksam för input både på min fråga i trådstart och kring förbrukning ovan.
 
För hur många personer skall varmvattnet vara till? För en familj brukar man t.ex. anta runt 4500 kWh/år för varmvattnet. Här är det ett hus och en lägenhet?
 
J Josth skrev:
För hur många personer skall varmvattnet vara till? För en familj brukar man t.ex. anta runt 4500 kWh/år för varmvattnet. Här är det ett hus och en lägenhet?
Lägenheten kommer fortsatt värmas upp av luft-luft värme med oljeradiatorer som komplement samt har en egen varmvattenberedare. I lägenheten bor en vuxen.

I villan, som nu vintertid får sin uppvärmning o varmvatten fr olja och sitt varmvatten sommartid fr varmvattenberedare, bebos av en vuxen och två barn.
 
Ok, tror jag förstår. Då kan man utifrån schablonen säga att i huset går det åt ca 3375 kWh/år om användningen av varmvatten är normal. Av detta produceras 5/12 (1406) i den elektriska varmvattenberedaren och 7/12 (1969) av oljepannan. Oljan är lite dyrare än att använda el-patronen. Kostnadsuppskattning: 1,30x1406 + 1,60x1969 = 4979 kr/år. Producerar man samma mängd varmvatten med en värmepump som har COP 3 blir det 3375/3*1,30 = 1462 kr/år. Besparing per år ca 3500 kr. Om investeringen var 20 tkr extra så är återbetalningstiden alltså drygt 5½ år.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.