Q Qvanten skrev:
Och då handlar det alltså om varmvatten vilket var det jag kommenterade, inte om uppvärmning som du påstod i #11.
Börjar man resonera så ! Är det ju billigare att ha en handpump ute på gården.
 
  • Gilla
Iggemellberg och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Börjar man resonera så ! Är det ju billigare att ha en handpump ute på gården.
Nu var det ju inte frågan, utan första inlägget var om den extra kostnaden för en LLVP med varmvattenberedare relativt en utan betalades av lägre driftskostnader. Jag kommenterade att några personer med tonårsbarn jag känner kunnat sänka driftskostnaderna genom att sätta in en liten elberedare vilket minskat varmvattenförbrukningen. I deras fall var alltså lönsamheten för den inbyggda beredaren negativ.

Sedan får var och en bestämma om det ändå är värt den kostnaden för att kunna använda stora mängder varmvatten, men det stod inte i trådstarten.
 
A
useless useless skrev:
Vilken luft/vatten har COP över 7 då den gör varmvatten? Mer än nån enstaka varm sommardag då...
Alla varma dagar
 
Vad är svaret på min fråga då?
 
Hur varmt ska det vara ute för cop 7 eller kommer dom ens upp i cop på 7 vid vv beredning även om det är 30 grader ute ?
 
  • Gilla
frewes
  • Laddar…
Electroluxaren skit från vem medellandet han gå ut som mejl innan du han radera det.
 
A
Jag blir så trött
Räkna på det
gör en graf mellan 10C och då låt säga 30C
hur mycket energi innehåller luften gissa luftfuktigheten.
vilket effektutag i % i förhållande till max kan kompressorn ge kontinuerligt utan att normala temperaturer överskrids.
förutsatt att samma mängd vatten värms till samma temperatur med samma delta
 
Vad blir du trött på ? Eftersom det är du som hävdar cop på 7 bör det vara du som visar graf från nån tillverkare som uppvisar cop 7 vid vv beredning och hur hög ute tempen måste vara för det. Att räkna ut ett teoretisk cop ger nog ganska lite eftersom verkligheten troligtvis är sämre och jag klarar inte av att räkna ut det det kan du ? Det enklaste och bästa är ju att hänvisa till graf från nån av de stora tillverkarna.
 
electroluxaren skrev:
Alla icke vinterdygn är COP betydligt högre upp minst 7
Enligt den här tabellen ligger COP på ca 2,5 för 'icke vinterdygn' (0 grader ute). Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken tillverkare som har sån revolutionerande teknik att den är tre gånger bättre
 
  • Diagram över COP-värden för F2120-8 med framledningstemperatur- och utomhustemperaturaxlar, visar COP på ca 2,5 vid 0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
useless useless skrev:
Enligt den här tabellen ligger COP på ca 2,5 för 'icke vinterdygn' (0 grader ute). Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken tillverkare som har sån revolutionerande teknik att den är tre gånger bättre
COP 6 vid 15C helt okay
 
A
S smurfen72 skrev:
Vad blir du trött på ? Eftersom det är du som hävdar cop på 7 bör det vara du som visar graf från nån tillverkare som uppvisar cop 7 vid vv beredning och hur hög ute tempen måste vara för det. Att räkna ut ett teoretisk cop ger nog ganska lite eftersom verkligheten troligtvis är sämre och jag klarar inte av att räkna ut det det kan du ? Det enklaste och bästa är ju att hänvisa till graf från nån av de stora tillverkarna.
jisses
är det bara jag som måste bevisa allt som sägs?
eller kan vilken mupp som helst säga vad som helst och alla sväljer det med hull å hår?
 
electroluxaren skrev:
COP 6 vid 15C helt okay
Titta en gång till. COP är runt 3 vid 15 grader ute när den gör varmvatten (Det som tråden handlar om).
 
electroluxaren skrev:
jisses
är det bara jag som måste bevisa allt som sägs?
eller kan vilken mupp som helst säga vad som helst och alla sväljer det med hull å hår?
Tror inte man måste bevisa allt som sägs men när man kommer med påståenden som sticker ut en del då får man räkna med att bli ifrågasatt och att man kan visa att man har rätt i sitt påstående något du inte gjort ännu angående cop 7 vid vv produktion.
 
A
useless useless skrev:
Titta en gång till. COP är runt 3 vid 15 grader ute när den gör varmvatten (Det som tråden handlar om).
Jo men det är ju en skitpump med COP 2,5 vid 0C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.