Visst går det att med rätt förutsättningar ( yta/isolering/framledning och inte så mycket tappvarmvatten) klara sig med luft/vatten via kompressor även vid -25 men knappast med någon vidare bra verkningsgrad eller någon längre period, viss värme ligger ackumulerad i plattan och väggar och övrigt material för korta perioder av kylan.
Du bor i Uppsala och det är inte direkt världens köldhål Så lite enklare för dig (y)
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Jag bor ute på "landet" (4km från Gränby centrum) så det är helt klart kallare än centralt i Uppsala :)
 
R rolfkn skrev:
Jag tror du har fel, jag har användt elpatronen 0 timmar sen installationen av min Panasonic Aquarea All-In-One 9Kw för 3,5 år sen, och vi har haft -25 grader flera dagar under vintrarna. Så jag är övertygat om att det finns moderna pumpar som klarar av -20 flera dagar i följd. Då har jag övervåningen kopplat ihop med golvvärmen på bottenvåningen och har 21 grader uppe. Uppsala bor jag i :)
Pumpen lär gå, men verkningsgraden lär vara bra nära 1:1.
När du har -25 på ”briensidan” har jag +3 i min jordvärme. Men behöver ändå spets från elpatronen då huset är stort och oisolerat. Men gissa vilken som har högst besparing/verkningsgrad.
Och vilken vinter de senaste 3,5 åren har du haft -25 i Uppsala någon längre tid, möjligen någon enstaka natt vintern 18/19. Senaste åren har det knappt varit någon vinter att tala om.
Måste i så fall vara i frysboxen.
Så tacka den tröga golvvärmen för det.
Sedan beror det naturligtvis hur stor VP du har i förhållande till behovet. Med en överdimensionerad VP så klarar du dig bättre. Men det handlar mer om när man valt att kompressorn skall slå av då man inte finner det förnuftigt att den skall vara igång och slita i onödan.
 
GoC GoC skrev:
Pumpen lär gå, men verkningsgraden lär vara bra nära 1:1.
När du har -25 på ”briensidan” har jag +3 i min jordvärme. Men behöver ändå spets från elpatronen då huset är stort och oisolerat. Men gissa vilken som har högst besparing/verkningsgrad.
Och vilken vinter de senaste 3,5 åren har du haft -25 i Uppsala någon längre tid, möjligen någon enstaka natt vintern 18/19. Senaste åren har det knappt varit någon vinter att tala om.
Måste i så fall vara i frysboxen.
Så tacka den tröga golvvärmen för det.
Sedan beror det naturligtvis hur stor VP du har i förhållande till behovet. Med en överdimensionerad VP så klarar du dig bättre. Men det handlar mer om när man valt att kompressorn skall slå av då man inte finner det förnuftigt att den skall vara igång och slita i onödan.
Ja jag är "Novis" och oerfaren gällande VP så jag kan bara se vad jag ser, sen har du troligen rätt i dina antaganden (-22 i frysboxen) men 18/19 var det kallt som bara den, många dagar, men sen..för mycket värme på vintern tyvärr. Ingen skidåkning :(
 
R rolfkn skrev:
Ja jag är "Novis" och oerfaren gällande VP så jag kan bara se vad jag ser, sen har du troligen rätt i dina antaganden (-22 i frysboxen) men 18/19 var det kallt som bara den, många dagar, men sen..för mycket värme på vintern tyvärr. Ingen skidåkning :(
Jo då, ca 40-50 skiddagar varje år :)
Bra snökanonsystem räddar vintersäsongen.
Och 18/19 var ett synnerligen bra år med särdeles mycket natursnö i norra Värmland.
 
Nu vet jag inte hur många ni är i hushållet och det kanske inte finns något större badkar men lite märkligt att aldrig elpatronen gått igång , vid legionellakörning kan man ibland också få ett litet eltillskott .
 
GoC GoC skrev:
Du skall inte läsa så mycket i broschyrer Gaston.
2dB skillnad i ljudnivå uppfattar inget mänskligt öra. Vid -28 fungerar ingen LV värmepump effektivt ändå, bättre att kompressorn slår av då det är så kallt än att kräva mer energi en den ger i värme. Har man ett så kallt klimat så är endast sjö, ytjord eller berg användbart.
Finns inget undergörande nytt system som kan trotsa naturlagarna.
Men du verkar ha snöat in på Daikins värmepumpar :)
Jag är inte bara läsa broschyrer exempel reklam utan läsa övriga som tester resultat är bra läsning om jämför olika märken, modell fabrikat, pålitlig, hållbart driftsäkerhet, ökat försäljning i hela Sverige m.m.
Thermia Atec ser modern och snygg design men det kom pressmeddelande den 2011-04-06 - Industritorge. https://www.industritorget.se/nyheter/thermias+nya+värmepump+en+sensation/1176/#mobileAnchor

Thermia itec ser gamla design och trist men den är modern och klarar minus 25 grader ute men kom pressmeddelande den 2017-04-03. https://studylibsv.com/doc/29772/thermia-lanserar-högeffektiv-luft-vattenvärmepump-för-vil...

Förstår inte på att vrida tillbaka med gamla design för modern maskin och bättre årsverkningsgrad, vad gör personal som jobbar med Thermia fabriken :thinking:

Daikin har tidigare lika design som Thermia iTec som ser ut äldre mer 10 år sen men Daikin har ny modell ändrat bättre och underbar snyggare design som ser ut yngre än 5 år.
 
Redigerat:
G Gaston11 skrev:
Jag är inte bara läsa broschyrer exempel reklam utan läsa övriga som tester resultat är bra läsning om jämför olika märken, modell fabrikat, pålitlig, hållbart driftsäkerhet, ökat försäljning i hela Sverige m.m.
Thermia Atec ser modern och snygg design men det kom pressmeddelande den 2011-04-06 - Industritorge. [länk]

Thermia itec ser gamla design och trist men den är modern och klarar minus 25 grader ute men kom pressmeddelande den 2017-04-03. [länk]...

Förstår inte på att vrida tillbaka med gamla design för modern maskin och bättre årsverkningsgrad, vad gör personal som jobbar med Thermia fabriken :thinking:

Daikin har tidigare lika design som Thermia iTec som ser ut äldre mer 10 år sen men Daikin har ny modell ändrat bättre och underbar snyggare design som ser ut yngre än 5 år.
Skulle jag köpa en ny värmepump så skulle jag basera mitt val på en okomplicerad maskin som funnits på marknaden ett tag. Inga onödiga funktioner som att kunna logga grejer. En Av/På modell då det er mindre sannolikt att den krånglar än en en inverterstyrd. Det man eventuellt tappar i årsverkningdgrad tror jag man tjänar in mångdubbelt på mindre krångel. Så att modellen är 10 år gör inget. Sista 15 åren har ingen radikal förbättring skett i fråga om högre verkningsgrad.
Däremot skilde det mycket mellan min första jag installerade 1993 och den jag har nu som är en 10 år nyare. Men upp mot en toppmodern är skillnaden liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.