S Snappahaneklanen skrev:
Håller också på att titta på en luft/vatten pump samt en konvertering från luft/luft och direktverkande el. Haft återförsäljare från NIBE, IVT, Thermia och Daikin på besök. Nibe återkom aldrig med en offert, IVT kom med ett bra pris på pumpen men ett högt pris på konverteringen, Thermia kom med bra pris på totalen. Plus för att deras Atec är en trefas maskin, minus för att den är i mina ögon gammal, släpptes typ 2011 och är inte inverterstyrd. Daikin lämnade också ett bra pris, inverterstyrd pump med köldmedium istället för vatten mellan inne och utedelen, dock 1-fas på kompressorn.

Det sägs ofta att det är viktigare att hitta en bra återförsäljare kan dimensionera, installera och supporta med intrimmningen än det är att välja en specifik pump. Jag vill tro att det är rätt mogna produkter på marknaden från de stora leverantörerna som är relativt likvärdiga. Verkar också väldigt svårt att luska ut vilken modell som är absolut mest effektiv i varje enskilt fall. Så många faktorer som spelar in, var i landet man bor, hur värmesystemet ser ut, hur mycket varmvatten som används etc etc.
Du skall absolut inte vara skeptisk mot Thermia Atec. En beprövad maskin med väldigt få fel och så är den tyst. (Jag har en kusin som säljer Thermia och snackar ofta med han, den nya ITec däremot är betydligt mer krånglande)
Att en VP inte är inverteratyrd är snarar en fördel då färre grejer kan krångla. Dom är en av de större installatörerna på Thermia och har lång erfarenhet. Så vill du ha en pålitlig svenskbygd VP så är Atec ytterst pålitlig.
Den något lägre verkningsgraden lär betala sig i billigare underhållskostnad.
Så har du fått bra pris på en Atec, som är en dyr VP, så rekommenderar jag absolut att fundera på en sådan.
Sedan är det marginella skillnader i verkningsgraden som aldrig kan kompensera för om VP krånglar eller behöver repareras.
 
Redigerat:
Om man talar om bara luft/luft värmepump då finns inte på Nibe utan finns på Daikin, IVT och Thermia. Vet det mesta är Daikin tar hem som säljer bäst än IVT och Thermia. Smaken som baken ;)
 
GoC GoC skrev:
Du skall absolut inte vara skeptisk mot Thermia Atec. En beprövad maskin med väldigt få fel och så är den tyst. (Jag har en kusin som säljer Thermia och snackar ofta med han, den nya ITec däremot är betydligt mer krånglande)
Att en VP inte är inverteratyrd är snarar en fördel då färre grejer kan krångla. Dom är en av de större installatörerna på Thermia och har lång erfarenhet. Så vill du ha en pålitlig svenskbygd VP så är Atec ytterst pålitlig.
Den något lägre verkningsgraden lär betala sig i billigare underhållskostnad.
Så har du fått bra pris på en Atec, som är en dyr VP, så rekommenderar jag absolut att fundera på en sådan.
Sedan är det marginella skillnader i verkningsgraden som aldrig kan kompensera för om VP krånglar eller behöver repareras.
Ja jag får kanske ge Atec en funderare till. Får dock lite en känsla att Thermia inte satsar så mycket på luft/vatten pumpar. Deras toppmodell är 10år gammal och deras nya modell (Itec) verkar ingen rekommendera. Läste någonstans att det var en ombrandad Panasonic utedel, har dock noll källa på det påståendet.
 
Daikin Altherma 3 Top Grade är utvecklad för vårt nordiska klimat som kan vara riktigt tufft och krävande. Tack vare marknadens mest avancerade kompressorteknologi kan enheten producera en framledningstemperatur på 70°C ner till - 15°C och 65° ner till -28°C (utan eltillskott). Vid - 15°C utomhus och 70°C i framledning levererar Daikin Altherma 3 Top Grade upp till 10,8 kW effekt, vilket den är ensam om på marknaden. Produkten är med andra ord konstruerad för att klara kalla klimatförhållanden samtidigt som den erbjuder hög komfort.

https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/air-to-water-heat-pump-high-temperature/daikin_altherma_3_top_grade.html
 
S Snappahaneklanen skrev:
Ja jag får kanske ge Atec en funderare till. Får dock lite en känsla att Thermia inte satsar så mycket på luft/vatten pumpar. Deras toppmodell är 10år gammal och deras nya modell (Itec) verkar ingen rekommendera. Läste någonstans att det var en ombrandad Panasonic utedel, har dock noll källa på det påståendet.
Jo då så är det, ITec är en asiatisk utede. Om det är Panasonic skall jag låta vara osagt, men det har varit en del bekymmer med den (enligt min VP säljande kusin)
Däremot är Atec (enligt samma källa) mycket pålitlig. Förövrigt bra att det inte är massa finesser som kan krångla. Och mycket tyst utedel samt ljudlös innedel.
Jag tycker det verkar vara en gedigen maskin.
 
G Gaston11 skrev:
Daikin Altherma 3 Top Grade är utvecklad för vårt nordiska klimat som kan vara riktigt tufft och krävande. Tack vare marknadens mest avancerade kompressorteknologi kan enheten producera en framledningstemperatur på 70°C ner till - 15°C och 65° ner till -28°C (utan eltillskott). Vid - 15°C utomhus och 70°C i framledning levererar Daikin Altherma 3 Top Grade upp till 10,8 kW effekt, vilket den är ensam om på marknaden. Produkten är med andra ord konstruerad för att klara kalla klimatförhållanden samtidigt som den erbjuder hög komfort.

[länk]
Läser man produktbladet så är det ungefär samma prestanda/verkningsgrad Daikin maskinen som den snart 10 år gamla Thermia Atec. Hellre välbeprövat och fungerande än toppmodernt.
Bara testen om att den kan producera framledningstemp på 70grader vid -15 ute. Kan kan väl de flesta VP, men fullkomligt värdelöst då verkningsgraden troligen är 1:1.
 
GoC GoC skrev:
Läser man produktbladet så är det ungefär samma prestanda/verkningsgrad Daikin maskinen som den snart 10 år gamla Thermia Atec. Hellre välbeprövat och fungerande än toppmodernt.
Bara testen om att den kan producera framledningstemp på 70grader vid -15 ute. Kan kan väl de flesta VP, men fullkomligt värdelöst då verkningsgraden troligen är 1:1.
Nej, den kom lansera ny modell Daikin Altherma 3 Top Grade i februari 2020.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Ja jag får kanske ge Atec en funderare till. Får dock lite en känsla att Thermia inte satsar så mycket på luft/vatten pumpar. Deras toppmodell är 10år gammal och deras nya modell (Itec) verkar ingen rekommendera. Läste någonstans att det var en ombrandad Panasonic utedel, har dock noll källa på det påståendet.
Bra att du fundera :thinking: ett tag :).
Du kan se om Daikin Altherma 3 Top Grade och Thermia Atec med 2 st proschyrer: https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/daikin-altherma-3-top-grade/?page=6

http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Atec_datablad_190924_SWE.pdf

Daikin har lägre ljudnivå, starkare verkningsgrad och minus 28 grader kallt ute än Thermia lite mer ljudnivå, bra verkningsgrad och minus 20 grader kallt ute.
 
Tycker du är inne på rätt spår med att kolla vad dom lokala återförsäljarna har i sortimentet då dom kan komma och kika på förutsättningarna och även dom ändringar du tänkt dig.
Kolla lite omdömen eller gå på rekommendation på bra VVS/kylfirma i dina krokar.

Att bara gå på produktblad och allt fint som står i dom är i verkligheten lika säkert som att bensinförbrukningen på en ny bil stämmer Enligt den fina broschyren då man sällan har dom förutsättningar som dom fina uppgifterna kommer ifrån :cool:

Ska du göra det mesta själv inkl köp av ny VP så är det väl Nibe som har bäst support till privat slutkund vad jag hört.
 
  • Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Tycker du är inne på rätt spår med att kolla vad dom lokala återförsäljarna har i sortimentet då dom kan komma och kika på förutsättningarna och även dom ändringar du tänkt dig.
Kolla lite omdömen eller gå på rekommendation på bra VVS/kylfirma i dina krokar.

Att bara gå på produktblad och allt fint som står i dom är i verkligheten lika säkert som att bensinförbrukningen på en ny bil stämmer Enligt den fina broschyren då man sällan har dom förutsättningar som dom fina uppgifterna kommer ifrån :cool:

Ska du göra det mesta själv inkl köp av ny VP så är det väl Nibe som har bäst support till privat slutkund vad jag hört.
Precis så kommer vi att göra. Men det är troligen först nästa år då vi tänkt pina oss igenom en vinter till med pelletspannan då vi har pellets för nästan en säsong kvar. Dock tycker jag det är kul att kolla upp allt i god tid innan så att det inte blir något impulsköp. Jag tror redan vi har hittat en firma då det är ganska stora, ligger ganska nära (ca 30 minuter bort) och har bra serviceavtal med utryckning å grejer vid problem på storhelger osv. De skryter också lite på sin hemsida att de har i princip samtliga reservdelar som finns till IVT:s värmepumpar hemma. Svärfar har haft dom som servat deras vp i över tio år och de är nöjda.

Frugan gick lite bananas när jag förklarade att det ev. inte är en bra idé att bygga ett "skydd" till utedelen. Men för min del så kan vi plåga oss med pelletspannan några år till. Varken pannan eller brännaren är äldre än 15 år så lite segt med allt strul. Har tänkt byta tändelement inför vintern och gissar på att om den då slutar strula så kanske jag skakar liv i denna tråd igen om nåt år, haha :)
 
G Gaston11 skrev:
Bra att du fundera :thinking: ett tag :).
Du kan se om Daikin Altherma 3 Top Grade och Thermia Atec med 2 st proschyrer: [länk]

[länk]

Daikin har lägre ljudnivå, starkare verkningsgrad och minus 28 grader kallt ute än Thermia lite mer ljudnivå, bra verkningsgrad och minus 20 grader kallt ute.
Du skall inte läsa så mycket i broschyrer Gaston.
2dB skillnad i ljudnivå uppfattar inget mänskligt öra. Vid -28 fungerar ingen LV värmepump effektivt ändå, bättre att kompressorn slår av då det är så kallt än att kräva mer energi en den ger i värme. Har man ett så kallt klimat så är endast sjö, ytjord eller berg användbart.
Finns inget undergörande nytt system som kan trotsa naturlagarna.
Men du verkar ha snöat in på Daikins värmepumpar :)
 
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Precis så kommer vi att göra. Men det är troligen först nästa år då vi tänkt pina oss igenom en vinter till med pelletspannan då vi har pellets för nästan en säsong kvar. Dock tycker jag det är kul att kolla upp allt i god tid innan så att det inte blir något impulsköp. Jag tror redan vi har hittat en firma då det är ganska stora, ligger ganska nära (ca 30 minuter bort) och har bra serviceavtal med utryckning å grejer vid problem på storhelger osv. De skryter också lite på sin hemsida att de har i princip samtliga reservdelar som finns till IVT:s värmepumpar hemma. Svärfar har haft dom som servat deras vp i över tio år och de är nöjda.

Frugan gick lite bananas när jag förklarade att det ev. inte är en bra idé att bygga ett "skydd" till utedelen. Men för min del så kan vi plåga oss med pelletspannan några år till. Varken pannan eller brännaren är äldre än 15 år så lite segt med allt strul. Har tänkt byta tändelement inför vintern och gissar på att om den då slutar strula så kanske jag skakar liv i denna tråd igen om nåt år, haha :)
Låter klokt, be om lite referenser från kunder som installerat hos. Det är först när något tjorvar och det är -15 ute som man vet hur bra dom är. Sedan kan du så klart se hur proffsigt installationen är gjord med snygga rördragningar Mm.
 
  • Gilla
Henke_2017
  • Laddar…
Henke_2017 Henke_2017 skrev:
Precis så kommer vi att göra. Men det är troligen först nästa år då vi tänkt pina oss igenom en vinter till med pelletspannan då vi har pellets för nästan en säsong kvar. Dock tycker jag det är kul att kolla upp allt i god tid innan så att det inte blir något impulsköp. Jag tror redan vi har hittat en firma då det är ganska stora, ligger ganska nära (ca 30 minuter bort) och har bra serviceavtal med utryckning å grejer vid problem på storhelger osv. De skryter också lite på sin hemsida att de har i princip samtliga reservdelar som finns till IVT:s värmepumpar hemma. Svärfar har haft dom som servat deras vp i över tio år och de är nöjda.

Frugan gick lite bananas när jag förklarade att det ev. inte är en bra idé att bygga ett "skydd" till utedelen. Men för min del så kan vi plåga oss med pelletspannan några år till. Varken pannan eller brännaren är äldre än 15 år så lite segt med allt strul. Har tänkt byta tändelement inför vintern och gissar på att om den då slutar strula så kanske jag skakar liv i denna tråd igen om nåt år, haha :)
Att vara ute i god tid skadar inte och man kan få nyttiga tips som man kanske inte tänkt på.
Enklast är att göra rätt från början :ok:
Har du hittat en bra återförsäljare/installatör så är halva jobbet klart.

Dessa hamsterburar som många har på främst luft/luft utedelar för att dölja utedelen är många gånger ingen höjdare då dom är för täta framför utblåset och man ser inte så bra bakom utedelen om den behöver göras ren och effekt/effektivitet kan bli ordentligt mycket sämre.
 
  • Gilla
Henke_2017
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Att vara ute i god tid skadar inte och man kan få nyttiga tips som man kanske inte tänkt på.
Enklast är att göra rätt från början :ok:
Har du hittat en bra återförsäljare/installatör så är halva jobbet klart.

Dessa hamsterburar som många har på främst luft/luft utedelar för att dölja utedelen är många gånger ingen höjdare då dom är för täta framför utblåset och man ser inte så bra bakom utedelen om den behöver göras ren och effekt/effektivitet kan bli ordentligt mycket sämre.
Ja det är den uppfattningen som jag också fått av "burarna". Isåfall får man välja att bygga en själv och göra det väldigt "luftigt" både fram och bak så att det inte hindrar maskinen.
 
GoC GoC skrev:
Det sköter elpatronerna i värmepumpen.
Finns inte en luft-vatten VP som klarar att fixa tillräcklig framlednigstemp vid -20. Troligen behövs drygt 50 grader då. Är helt beroende på arean du har på radiatorerna och golvvärmen.
Jag tror du har fel, jag har användt elpatronen 0 timmar sen installationen av min Panasonic Aquarea All-In-One 9Kw för 3,5 år sen, och vi har haft -25 grader flera dagar under vintrarna. Så jag är övertygat om att det finns moderna pumpar som klarar av -20 flera dagar i följd. Då har jag övervåningen kopplat ihop med golvvärmen på bottenvåningen och har 21 grader uppe. Uppsala bor jag i :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.