Jag har en nyinstallerad Samsung värmepump.
Jag tycker att den inte ger tillräckligt med värme, vid inställt bör-värde på 22 grader och fläkten i läge auto står den och går hela dagen utan att fläkten går ner i hastighet.Hastigheten är då lika hög som i läge 3 av 4 möjliga.

Borde inte fläkten ställa ner sig i hastighet om den kommer upp i temp?

Luften ut från innerdelen når upp i 29 grader, det känns inte varmt som hos andra som har värmepumpar, där känns det som luften från en hårtork. har inte mätt tempen där men känns som betydligt varmare än 29 grader.
Ställer jag min pump på 30 gr kommer det ca 50 grader ut vid max fläkt, där är det go värme.
Röret ut från ytterdelen är då varmt inte annars.

Kan det vara så att han som installerade pumpen klämt/böjt rören till innerdelen så att det inte har det flödet det ska ha?
Kan det vara något annat man kan kolla?
 
29, 30, 50°C?

Försöker du göra hela bostaden till en bastu eller vad?
Sätt temperaturen på 20°C och sätt fläkten på lägsta/tystaste läget.
Inget "auto" för då kanske den försöker kyla så fort värmen går över det inställda.
Bara uppvärmning alltså!

Och läs manualen och lycka till :)

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten!
 
Redigerat:
Hur varmt blir det i rummet? Om fläkten går med högre varv så blir luften kallare vid samma tillförda effekt. Då drar värmepumpen mindre el för samma avgivna effekt. Så om det är lagom varmt i huset trots relativt låg temperatur på luften från innerdelen är det någonting bra. Man kan behöva ställa börvärdet lite högre än önskad temperatur för att det skall sprida sig till andra rum också.
 
Hade den inställd på 20 grader första dagarna och första läget på fläkten. Det var ingen angenäm känsla på morgonen, då kom det som en kall vind, som när jag mätte uttemp vid innerdelen på 27 grader.
Vad har ni för temp på luften från innerdelen?
Självklart är ju 27 grader varmare än 20,
Men jag trodde att det skulle vara iallafall över 15 grader varmare än omgivningsluften,
 
Du skriver fortfarande inte hur varmt det blir i rummet. Det ger två scenarion.

1: Det blir kallare i rummet än värmepumpen är inställd på. Det är givetvis fel och det kan exempelvis bero på att termostaten mäter fel, effekten inte räcker till eller att det är så mycket möbler framför att luften inte cirkulerar ordentligt i rummet. Kanske räcker det som åtgärd att ställa upp termostaten lite.

2: Det blir inställd temperatur i rummet. Ingenting är fel. Den låga temperaturen ut från värmepumpen är något bra. Vill du att den skall vara varmare så ställer du ner fläkthastigheten manuellt. Risken finns då att värmepumpen kommer att dra mer energi än nu.

Nu när det är nollgradigt ute är utblåsluften från min luftvärmepump 37º. Den är inställd på 24º och då blir det 20º inne.
 
Jag har haft min pump på heat 20 grader fläkten på första läget första dagarna då kom det 27 grader ut, det är ju endast 7/8grader varmare än innertempen. Då hade vi 1-2 plus grader ute och ca 18-19 inne.Alltså ingen riktig vinter än men vad händer när det blir -15?
Avemo din pump ger ju i allafall 17grader över din innertemp.
 
Om värmepumpen fungerar som den skall vilket allt du skriver tyder på så kommer luften som blåser ur innerdelen att vara varmare när det blir -15º ute. Kanske måste du ställa termostaten lite högre då. Luften ut ur innerdelen är inte varmare nu därför att det inte behövs.
 
du skriver att pumpen blåser ut 50gradig luft om du höjer börvärden till 30, så det bevisar ju att pumpen fungerar som den skall.
Den reglerar ju sig efter hur varmt du har inne. Om du nu ställt den på 20 så blåser den ju inte varmare luft än den behöver för att hålla just omgivningen 20 grader(termostaten sitter ju i innerdelen). Skulle den blåsa varmare luft skulle det ju bli varmare än du ställt in på fjärrkontrollen
 
Jag förstår inte riktigt ska det blåsa 20 graders luft för att värma huset till 20 så upplever ju jag vinden som kylande även om luften är 20 grader. Allt under 37 grader känns väl svalt?
Mina vänners värmepumpar ger en varm bris känsla vare sej det är +8 eller -8 grader ute.

Jag är nyfiken på vad ni andra har för uttemp från innerdelen
 
Lano123 skrev:
Mina vänners värmepumpar ger en varm bris känsla vare sej det är +8 eller -8 grader ute.
Gratulerar. Antingen har du en bättre värmepump än dina vänner eller så har du ett lägre energibehov. Utblåsluften skall vara så sval som möjligt för att minimera energiförbrukningen. Skaffar du en mindre och/eller sämre värmepump så kommer troligen utblåsluften att vara varmare.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Tack, jag är forfarande nyfiken på era utblåsteperaturer då det inte endast är energiförbrukningen jag tänker på utan även komforten.
 
Lano123 skrev:
...
Vad har ni för temp på luften från innerdelen?...
Lano123 skrev:
...
Jag är nyfiken på vad ni andra har för uttemp från innerdelen
Jag får kolla i morgon förmiddag.
Nu efter ett par kvällsbrasor så sköter ju kaminen uppvärmningen, och värmepumpen går på "tomgång".

Förutom en braskamin har vi alltså ingen annan värmekälla än Luft/luft-värmepumpen.
 
Tack 👍
 
Lano123 skrev:
Tack, jag är forfarande nyfiken på era utblåsteperaturer då det inte endast är energiförbrukningen jag tänker på utan även komforten.
Nu är det 5 grader ute, vår Toshiba är inställd på 24 grader med auto fläkthastighet
Innetemp 23.9 grader utblåstemp 45.
 
Mitsu fh35 ger ca 40 grader vid 5 ute och på autofläkt. Julas Qlima ger ung samma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.