Installerade en Zibro LLVP i garaget för runt 5 år sedan. Största nackdelen är ju hålet man måste ta upp i väggen för att få igenom slangpaketet med "handsken"
Den höll i fyra år så nu sitter det en Mitsubishipump där istället.
 
Ja men dags att krypa till korset. Notera att jag kommer anta min ”kompis” persona då det givetvis inte var jag som installerade pumpen själv. (Ajabaja).

ena qlimapumpen har suttit i två år. Fungerar perfekt. Ställde in 17 grader och har sen bara låtit den stå och sköta sig själv. Installationen tar väl kanske två timmar om man tar det lugnt och är noggrann med markstativet och håltagningen o allt det där.

är så nöjd att jag köpte en till (det här är alltså fortfarande min kompis utsago). Toppenprodukt om
man är ute efter en mycket billigare och effektivare uppvärmning än t.ex direktverkande.
 
  • Gilla
LASEG och 1 till
  • Laddar…
Jag installerade en från Jula med snabbkoppling för ca 5år sedan i garaget.

Funkar fortfarande alldeles utmärkt! Däremot väsnas utedelen en del... har den väggmonterad. Men har köpt ett par fjädrar som skall sättas mellan utedelen och fästet men det har aldrig blivit av att jag monterat dem. :sweat:

En annan nackdel är väl just att slangen är så förbannat lång som 4meter. I mitt fall blev det väldigt mycket slang över som man fick rulla ihop och lägga bakom utedelen. Känns väl sådär men inget jag ser ändå.

Men sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med den som värmekälla för mitt garage!

Köper man den idag får du dessutom Wi-Fi styrning på den. Så då har du en app du kan ställa tempen med. Perfekt om man vill schemalägga värmen eller om man normalt sett kanske bara håller 8gr i garaget för att sedan värma upp det tills man vill arbeta där.
Uppvärmningen går jättefort i mitt lilla garage om 40kvm.

PS. Glömde nämna att den faktiskt gick sönder en gång. Då var det antifrost slingan som sitter på utedelen som gått sönder. Tog kontakt med Qlima i Danmark och köpte reservdel av dom och fick både bilder och hjälp med hur jag skulle gå tillväga. Så det är faktiskt bra att veta att det finns bra support att hämta där.
 
  • Gilla
hp73 och 2 till
  • Laddar…
Hur fixar edra qlimapumpar vinterkylan.Min hemmonterade kinapump gav upp vid -15 om jag minns rätt.
Minus 24 grader här i natt och Mitsubishi LN med det nya sämre köldmediat R32 dikterat av EU:s köpta potentater gav ändå rätt skapligt med värme.

Tycker det lönar sig att satsa på något som håller bra i längden och har 5 års garanti
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Hur fixar edra qlimapumpar vinterkylan.Min hemmonterade kinapump gav upp vid -15 om jag minns rätt
Vetifan, jag bor i Skåne.
 
M
G Granström2 skrev:
Hur fixar edra qlimapumpar vinterkylan.Min hemmonterade kinapump gav upp vid -15 om jag minns rätt.
Minus 24 grader här i natt och Mitsubishi LN med det nya sämre köldmediat R32 dikterat av EU:s köpta potentater gav ändå rätt skapligt med värme.

Tycker det lönar sig att satsa på något som håller bra i längden och har 5 års garanti
Jag tror aldrig det har varit -24 gr under min livstid där jag bor. 1987 var det -23,5gr. Senast det var riktigt kallt var 2013, då var det -16,1gr. Nätter med mer än -10gr är sällsynta.

Jag provade min Luft/Luft från Zibro igår. Sitter i källaren på 40-45m2. Stängde av radiatorerna (3st) och drog på fullt. Efter nån timme så var det 25gr. Har 4 st 40x60cm englasfönster som det drar ganska kallt ifrån. Vid tillfället var det -8,5gr utomhus. På fredag natt ska det bli nedåt -13gr, ska köra ett test till då:). Min pump är 10 år gammal så eventuell garanti är nog borta.

Inatt var det -9,6gr som kallast. Imorse när jag gick upp så vart det 22gr inomhus. Huset är 230m2 och värms av Julas Anslut 1,3kw + 3kw Luft/Vatten för 14,995kr, 8 år gammal. Ska tilläggas att i dessa 230m2 så är det biytor som garage, tvättstuga, förråd, pannrum osv. där det inte sitter så många radiatorer så där ligger det på runt 16gr. Så 22gr uppvärmd boyta är ca 160m2.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Har varit -17 här som kallast för någon vecka sedan, och den värmde fortfarande på bra i garaget.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jaha, fint tjafs om årsmedeltemperaturer och SCOP, men någon som har ett eller två bra tips på den ursprungliga frågeställningen?

Dvs en luft/luftpump som man KAN (inte nödvändigtvis får) installera själv, utan tillgång till särskilda specialverktyg?

Gärna en model som faktiskt kan läcksökas och fyllas vid ev. behov

Eller det kanske egentligen inte är särskilt svårt för en normalhändig Byggahusare (här pratar vi ju väldigt hög lägstanivå!) att lösa installation av en variant som kräver både fyllning och vacuumsugning..?
 
Ska du köpa den över disk i Sverige så är det så vitt jag vet bara jula som säljer såna. De som har modellbeteckningar som börjar på 'SC' har snabbkopplingar och förfyllda rör.

Dock brukar dom sakna serviceuttag, så det går inte att mäta tryck och efterfylla.
 
V Vardagsrum skrev:
Jaha, fint tjafs om årsmedeltemperaturer och SCOP, men någon som har ett eller två bra tips på den ursprungliga frågeställningen?

Dvs en luft/luftpump som man KAN (inte nödvändigtvis får) installera själv, utan tillgång till särskilda specialverktyg?

Gärna en model som faktiskt kan läcksökas och fyllas vid ev. behov

Eller det kanske egentligen inte är särskilt svårt för en normalhändig Byggahusare (här pratar vi ju väldigt hög lägstanivå!) att lösa installation av en variant som kräver både fyllning och vacuumsugning..?
det finns även monoblockvarianter. De kräver vad jag vet två st hål genom yttervägg, är lite större och saknar helt utedel. Hade jag behovet hade jag forskat vidare på om en sådan variant kunde fungera.
 
V Vardagsrum skrev:
Jaha, fint tjafs om årsmedeltemperaturer och SCOP, men någon som har ett eller två bra tips på den ursprungliga frågeställningen?

Dvs en luft/luftpump som man KAN (inte nödvändigtvis får) installera själv, utan tillgång till särskilda specialverktyg?

Gärna en model som faktiskt kan läcksökas och fyllas vid ev. behov

Eller det kanske egentligen inte är särskilt svårt för en normalhändig Byggahusare (här pratar vi ju väldigt hög lägstanivå!) att lösa installation av en variant som kräver både fyllning och vacuumsugning..?
Utan att exakt veta om det går att serva/efterfylla så känns denna på tyska eBay nästan intressant: https://www.ebay.de/itm/254957850740?hash=item3b5cac1074:g:xWgAAOSw8ntidT2D

Fanns i en svagare variant från samma leverantör också som kostade typ 70 euro mindre. Inte direkt billig men en gammal Mitsubishi kanske funkar hyfsat ändå? Obs quick-connect fördyrade med ca 140 euro, kostade runt 1100 euro med alla tillval. Fjärren såg riktigt bedagad ut…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.