useless useless skrev:
[länk]

Dom modellerna som heter 'SC' har snabbkopplingar som bara skruvas ihop. Men det finns som sagt var ett antal nackdelar med dom:
- Det är olagligt att installera dom själv
- Dom inte är särskilt billiga i förhållande till prestandan (även om det är rea på dom ibland)
- Det går inte att anpassa längden på slangpaketet
- Det går inte att reparera eller kontrollera kylkretsen på nåt enkelt sätt eftersom det brukar saknas serviceanslutningar
Har alltid undrat varför det är olagligt att installera själv? Är det något sånt där mystiskt/hemligt som "vanliga" personer inte ska få kännedom om?
 
Nu tycker jag att du är taskig.

Vid -15 grader utomhustemperatur har de bästa LLVP på marknaden mellan 1,5-2.0.

En Julapump har ca 1,00, dvs den fungerar som en direktelsradiator och ger mellan 700-800W värme och använder alltså samma mängd energi.
 
  • Gilla
  • Haha
LASEG och 1 till
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
LLVP på marknaden mellan 1,5-2.0.
Min egen har 2,27(panasonic)vid -15,finns säkert bättre :)
 
A
M Markarbetaren skrev:
Vilken pump?
Din egen zibro tex?(eller motsvarande idag)
eller egentligen någon av julas llvp!
 
Redigerat:
B Boende45 skrev:
En Julapump har ca 1,00, dvs den fungerar som en direktelsradiator och ger mellan 700-800W värme och använder alltså samma mängd energi.

Har du någon källa som styrker det?
 
  • Gilla
yehor och 1 till
  • Laddar…
M
Handyman 1 skrev:
Din egen zibro tex?(eller motsvarande idag)
eller egentligen någon av julas llvp!
Man jämför inte prestanda på det sättet. Du har ett årsmedelvärde och en A-klassning, SEER-rating osv. Där skiljer det inte jättemycket mellan Qlimas pumpar och övriga. Funktion, köldmedia osv. är i princip samma.

Beträffande prestanda så gjorde jag jämförelse mellan min luft/vatten och min panna med 6kw elpatron. Vid minus 10gr utomhus så klarade pannan inte att hålla mer än 18,5gr inomhus, med 6kw på konstant full effekt. Min luft/vatten på 1,3kw + 3kw elpatron håller 22gr inomhus vid -10gr utomhus. Vet inte vad det ger för total effekt men uppskattningsvis över 7kw, således ger värmepumpen 3ggr sin effektförbrukning vid -10gr. En ”kvalitetspump” ger såklart mer och klarar säkert lägre temperatur utan eltillskott av patronen, inget snack om det. Men några 1:1 är det defenetivt inte, med 4,3kw till radiatorerna vid minus 10 utomhus så skulle jag nog inte få mer än 16-17gr inomhus.

Min backup i källaren i form av en Zibro, 10 år gammal LL, med utedel under altanen, har jag bara testat mot en 2kw värmefläkt som jämförelse vid -8-10gr. Då gav den ungefär samma innetemperatur i utrymmet den sitter som värmefläkten gav med 2kw. Den är på 870W ineffekt. Så nånstans runt 2 i cop kanske. Och som sagt, detta är en backup som bara sitter kvar av just den anledningen. Har byggt ett altandäck över så den sitter i ett instängt utrymme utan cirkulation så förutsättningarna är väl inte dom bästa.
 
A
M Markarbetaren skrev:
Man jämför inte prestanda på det sättet. Du har ett årsmedelvärde och en A-klassning, SEER-rating osv
Årsmedelvärdet (scop)säger inte mycket,beror på vilken klimatzon den avser(inte ens säkert att minusgrader ingår),varför skulle man inte jämföra prestandan mellan olika pumpar,de flesta tillverkare kan redovisa dessa siffror.Jag har inget emot julas pumpar däremot tycker jag man köper lite grisen i säcken i det fallet.
Gillar dock ditt vetenskapliga cop test av pumpen:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Handyman 1 skrev:
Årsmedelvärdet (scop)säger inte mycket,beror på vilken klimatzon den avser(inte ens säkert att minusgrader ingår),varför skulle man inte jämföra prestandan mellan olika pumpar,de flesta tillverkare kan redovisa dessa siffror.Jag har inget emot julas pumpar däremot tycker jag man köper lite grisen i säcken i det fallet.
Det finns ett 35-sidigt dokument som visar hur testmetoden EN-14511 går till men min engelska är lite halvdassig idag.
Jag är inget fan av varken Julas pumpar eller nått annat märke. Jag köpte min Zibro LL på en kampanj för 10 år sedan för under 5000kr att ha som tillskott då jag eldade med ved. Den har skött sin uppgift ypperligt och fungerar än idag helt okej. Numera sitter den kvar mest för att jag inte orkar ta bort den och den kanske är bra att ha som reserv.

Min Luft/Vatten från Jula köpte jag för det var den billigaste jag kunde hitta, då. Har också fyllt sin uppgift under 7 vintrar utan problem. Idag, med en helt annan ekonomi, så resonerar jag självklart helt annorlunda när det är dags att byta nästa gång. Då blir det en Luft/Vatten från Daikin, Mitsubishi eller liknande kan jag tänka mig.

Jag är varken för eller emot något märke men jag måste ifrågasätta när folk spyr galla (inte du) över saker som dom uppenbart inte har nån egen praktisk erfarenhet av. Baserar man sin åsikt utifrån vart något är tillverkat, vad det kostar, eller vad grannens hunds kusin sa, då är man enbart ute och trollar. Jag är nöjd med tanke på priset jag betalade. Kollegan bytte samtidigt till Nibe, Luft/Vatten, betalade 80,000. Då tyckte jag det lät dyrt när jag satte in min själv och betalade 14,995 + lite rördelar från Hornbach.
 
  • Gilla
LASEG och 4 till
  • Laddar…
Enligt EN-14511 kan man testa värmepumpen i tre olika klimatzoner. Anger man ett SCOP-värde utan att ange vilken zon det gäller i är det den ganska värdelös siffra.

Ungefär som att säga att en bil drar 0,1 liter bensin per mil, men glömma att berätta att det bara gäller i nedförsbacke med medvind...
 
A
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Har alltid undrat varför det är olagligt att installera själv? Är det något sånt där mystiskt/hemligt som "vanliga" personer inte ska få kännedom om?
Nä det är bara EU som bestämmer över oss.
 
A
Ja,det scopvärde som anges i energideklarationen avser nog Strasbourg klimatzon,vet inte om minusgrader förekommer där alls.
 
electroluxaren skrev:
Nä det är bara EU som bestämmer över oss.
Hmm... såg det när jag läste i en annan tråd... De ska alltid vara med och sätta käppar i hjulen. Precis som försäkringskassan. Sorry för OT.
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Har alltid undrat varför det är olagligt att installera själv? Är det något sånt där mystiskt/hemligt som "vanliga" personer inte ska få kännedom om?
Det är resultatet av lyckad lobbying från de som företräder kylteknikbranschen. Med klimatet som argument kan man driva igenom vilka vansinniga regler som helst.
 
  • Gilla
hp73 och 5 till
  • Laddar…
En sak som är lite märklig är att de som håller märkespumparna som "The best of The best", gärna framhäver att scop-värdet är bättre vid låga temperaturer 10-20 minusgrader. Då de allra flesta inte bor i Norrland så kan det ju knappast vara något som avgör i frågan om val om lvvp/llvp. Två veckor året där elpatronen får hjälpa till är knappast det som gör kalkylen positiv.
 
useless useless skrev:
Det är resultatet av lyckad lobbying från de som företräder kylteknikbranschen. Med klimatet som argument kan man driva igenom vilka vansinniga regler som helst.
O ändå har de försvarat r410a trots att r32 är effektivare. Men det kommer väl ett förbud snart på r410a i nya värmepumpar. Dock så ryker väl garantin i alla fall om man installerar själv. Det är ju ingen vetenskap direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.