34 823 läst · 55 svar
35k läst
55 svar
Luft-luft värmepump som man kan installera själv?
Har alltid undrat varför det är olagligt att installera själv? Är det något sånt där mystiskt/hemligt som "vanliga" personer inte ska få kännedom om?useless skrev:[länk]
Dom modellerna som heter 'SC' har snabbkopplingar som bara skruvas ihop. Men det finns som sagt var ett antal nackdelar med dom:
- Det är olagligt att installera dom själv
- Dom inte är särskilt billiga i förhållande till prestandan (även om det är rea på dom ibland)
- Det går inte att anpassa längden på slangpaketet
- Det går inte att reparera eller kontrollera kylkretsen på nåt enkelt sätt eftersom det brukar saknas serviceanslutningar
Nu tycker jag att du är taskig.
Vid -15 grader utomhustemperatur har de bästa LLVP på marknaden mellan 1,5-2.0.
En Julapump har ca 1,00, dvs den fungerar som en direktelsradiator och ger mellan 700-800W värme och använder alltså samma mängd energi.
Vid -15 grader utomhustemperatur har de bästa LLVP på marknaden mellan 1,5-2.0.
En Julapump har ca 1,00, dvs den fungerar som en direktelsradiator och ger mellan 700-800W värme och använder alltså samma mängd energi.
Man jämför inte prestanda på det sättet. Du har ett årsmedelvärde och en A-klassning, SEER-rating osv. Där skiljer det inte jättemycket mellan Qlimas pumpar och övriga. Funktion, köldmedia osv. är i princip samma.Handyman 1 skrev:
Beträffande prestanda så gjorde jag jämförelse mellan min luft/vatten och min panna med 6kw elpatron. Vid minus 10gr utomhus så klarade pannan inte att hålla mer än 18,5gr inomhus, med 6kw på konstant full effekt. Min luft/vatten på 1,3kw + 3kw elpatron håller 22gr inomhus vid -10gr utomhus. Vet inte vad det ger för total effekt men uppskattningsvis över 7kw, således ger värmepumpen 3ggr sin effektförbrukning vid -10gr. En ”kvalitetspump” ger såklart mer och klarar säkert lägre temperatur utan eltillskott av patronen, inget snack om det. Men några 1:1 är det defenetivt inte, med 4,3kw till radiatorerna vid minus 10 utomhus så skulle jag nog inte få mer än 16-17gr inomhus.
Min backup i källaren i form av en Zibro, 10 år gammal LL, med utedel under altanen, har jag bara testat mot en 2kw värmefläkt som jämförelse vid -8-10gr. Då gav den ungefär samma innetemperatur i utrymmet den sitter som värmefläkten gav med 2kw. Den är på 870W ineffekt. Så nånstans runt 2 i cop kanske. Och som sagt, detta är en backup som bara sitter kvar av just den anledningen. Har byggt ett altandäck över så den sitter i ett instängt utrymme utan cirkulation så förutsättningarna är väl inte dom bästa.
Årsmedelvärdet (scop)säger inte mycket,beror på vilken klimatzon den avser(inte ens säkert att minusgrader ingår),varför skulle man inte jämföra prestandan mellan olika pumpar,de flesta tillverkare kan redovisa dessa siffror.Jag har inget emot julas pumpar däremot tycker jag man köper lite grisen i säcken i det fallet.M Markarbetaren skrev:
Gillar dock ditt vetenskapliga cop test av pumpen
Redigerat:
Det finns ett 35-sidigt dokument som visar hur testmetoden EN-14511 går till men min engelska är lite halvdassig idag.Handyman 1 skrev:Årsmedelvärdet (scop)säger inte mycket,beror på vilken klimatzon den avser(inte ens säkert att minusgrader ingår),varför skulle man inte jämföra prestandan mellan olika pumpar,de flesta tillverkare kan redovisa dessa siffror.Jag har inget emot julas pumpar däremot tycker jag man köper lite grisen i säcken i det fallet.
Jag är inget fan av varken Julas pumpar eller nått annat märke. Jag köpte min Zibro LL på en kampanj för 10 år sedan för under 5000kr att ha som tillskott då jag eldade med ved. Den har skött sin uppgift ypperligt och fungerar än idag helt okej. Numera sitter den kvar mest för att jag inte orkar ta bort den och den kanske är bra att ha som reserv.
Min Luft/Vatten från Jula köpte jag för det var den billigaste jag kunde hitta, då. Har också fyllt sin uppgift under 7 vintrar utan problem. Idag, med en helt annan ekonomi, så resonerar jag självklart helt annorlunda när det är dags att byta nästa gång. Då blir det en Luft/Vatten från Daikin, Mitsubishi eller liknande kan jag tänka mig.
Jag är varken för eller emot något märke men jag måste ifrågasätta när folk spyr galla (inte du) över saker som dom uppenbart inte har nån egen praktisk erfarenhet av. Baserar man sin åsikt utifrån vart något är tillverkat, vad det kostar, eller vad grannens hunds kusin sa, då är man enbart ute och trollar. Jag är nöjd med tanke på priset jag betalade. Kollegan bytte samtidigt till Nibe, Luft/Vatten, betalade 80,000. Då tyckte jag det lät dyrt när jag satte in min själv och betalade 14,995 + lite rördelar från Hornbach.
Enligt EN-14511 kan man testa värmepumpen i tre olika klimatzoner. Anger man ett SCOP-värde utan att ange vilken zon det gäller i är det den ganska värdelös siffra.
Ungefär som att säga att en bil drar 0,1 liter bensin per mil, men glömma att berätta att det bara gäller i nedförsbacke med medvind...
Ungefär som att säga att en bil drar 0,1 liter bensin per mil, men glömma att berätta att det bara gäller i nedförsbacke med medvind...
Det är resultatet av lyckad lobbying från de som företräder kylteknikbranschen. Med klimatet som argument kan man driva igenom vilka vansinniga regler som helst.samlarpådetmesta skrev:
En sak som är lite märklig är att de som håller märkespumparna som "The best of The best", gärna framhäver att scop-värdet är bättre vid låga temperaturer 10-20 minusgrader. Då de allra flesta inte bor i Norrland så kan det ju knappast vara något som avgör i frågan om val om lvvp/llvp. Två veckor året där elpatronen får hjälpa till är knappast det som gör kalkylen positiv.
O ändå har de försvarat r410a trots att r32 är effektivare. Men det kommer väl ett förbud snart på r410a i nya värmepumpar. Dock så ryker väl garantin i alla fall om man installerar själv. Det är ju ingen vetenskap direkt.useless skrev: