smurfen72 skrev:
Vid vilken utetemp ger den 4,45 i cop och är det med avfrostning ? Vad kostar den maskinen att köpa komplett med innedel/vv beredare.Vill naturligtvis veta vid vilken framledning cop är angivet.
Då tycker jag att du skall läsa på tillverkarens sid om av mig tidigare nämnda luft/vatten värmepumpar så får du direkt svar på dina frågor och så kan du därefter lägga ut vad du finner intressant/ointressant och jämförbara fakta angåend ditt alternativ på bergvärme.
 
Du kan ju läsa vad energimyndigheten kom fram till i deras test cop på 2,4 vid +2 och 45 grader framledning eller cop på 1,9 vid -15 ska vara en rätt usel bergvärme vp som inte klår det och den fick faktiskt spö av rätt många luft/vatten vp också. Men så var det en grej kvar maskin kostnaderna som var snarlika vad kostar en sån vp du rekommenderar ?
 
Skulle du kunna länka den test som du relaterar till, där dom 2 apparater jag tidigare nämnt finns med så är jag tacksam.
 
Precis vad jag misstänkte, det handlar om någon annan maskin och flera år gammal test, nej bättre upp smurfen72, men nu går jag och lägger mig kollar in i morgon. natti!
 
Det testet är länkat från Mitsubishis hemsida så den säljs antagligen fortfarande och den enda fakta jag hittar där ? Men vi gör så här eftersom du vet att luft/vatten är likvärdigt så måste du ju ha fakta om maskinen eller ? Då skriver du den och jag kan skriva fakta om motsvarande bergvärme vp tex Nibe 1226 enkelt så blir det inte fel och vi slipper tycka och tro och en sak till glöm inte maskinkostnaden så vi ser om dom verkligen är snarlika.
 
L
cecar33 skrev:
Då tycker jag att du skall läsa på tillverkarens sid om av mig tidigare nämnda luft/vatten värmepumpar så får du direkt svar på dina frågor och så kan du därefter lägga ut vad du finner intressant/ointressant och jämförbara fakta angåend ditt alternativ på bergvärme.
Hur bra Cop man får beror mest på temp uteluften eller brine från borrhål. Och sedan till vilken temperatur du ska höja.
Det ger oss att en Luft/vatten har snabbt mycket dåligt COP om temperaturen börjar falla. Vid runt +5 grader ute, så börjar bergvärmen vinna effektivitetsmässigt. Och vid -10 grader, är cop så dåligt att det börjar bli meningslöst att köra med luftpumpen. Även om den funkar ner till -25 grader, så blir det ingen effektivitet alls.
Dock är det så bra så det händer sällan.
Om vi sedan ser till en temperatur kring +10 grader ute eller mer. Så börjar faktiskt luftvärmepumpen vinna. Och faktiskt så vinner luft/luft, något över luft/vatten. Men som sagt, det har andra nackdelar. Så har du redan ett vattensystem i huset ska du välja luft/vatten.
 
Nja jämför Mitsubishin i testet vid +7 grader har den cop på 3,5 vid 35 grader framledning då har en Nibe 1245 enligt samma testare cop på 4,8 vid 35 grader framledning och 0 grader in och så kall brine har man sällan i södra Sverige nu kanske Mitsubishin har ovanligt dåligt cop det har jag ingen koll på men det ska nog vara rätt varmt ute innan den kommer upp i 4,8 i cop och då lär inte så mycket värme behövas.
 
Jag avslutar denna diskussion för min del med att meddela.

Mitsubishis produktionsinformation ang PUHZ-SW75 VHA anger man COP 4.40 Nominell effekt vattenframledning 35 grader C utetemperatur +7 grader C delta t

Detta borde räcka mer en väl i södra Sverige där även TS bor och som någon påpekade är medeltemp +6 grader
 
Medeltemp i januari/februari är -2 grader i varmaste delarna av Skåne (DVUT är nånstans mellan -9 och -11 grader i Lund beroende på hus). Att titta på årsmedel är inte speciellt intressant eftersom värmebehovet under sommaren kanske är 3-400kWh/månad (för varmvatten) och det är då luftvärmepumpar har riktigt bra COP.

Fördelen med luftvärmepumpar är den enkla installationen, men i övrigt är de sämre än markvärmealternativen på typ allting.
 
cecar33 skrev:
Jag avslutar denna diskussion för min del med att meddela.

Mitsubishis produktionsinformation ang PUHZ-SW75 VHA anger man COP 4.40 Nominell effekt vattenframledning 35 grader C utetemperatur +7 grader C delta t

Detta borde räcka mer en väl i södra Sverige där även TS bor och som någon påpekade är medeltemp +6 grader
Det är den utedelen som är testad i länken jag bifogade tidigare och som inte hade i närheten av samma cop som en bergvärme vp och framförallt inte när värmen behövs. Eftersom du inte visar hur man får värme ur en luft/vatten vp till samma pris som bergvärme som du skrev tidigare eller vart man kan köpa en luft vatten vp för ungefär samma pris som en bergvärme vp så antar jag att det var nått du slängde ur dig i farten. Luft/vatten är inte dåligt men har inte samma cop som bergvärme hållbarheten är troligtvis sämre borrhålet går att använda till nästa vp och en sak att se upp med vissa vp går på 1 fas vilket i princip kräver 20 amp huvudsäkring vilket kostar lite extra.
 
"Luft/vatten är inte dåligt men har inte samma cop som bergvärme "

Nej, halva året är COP för L/V kanske ännu bättre... Och när den blir för dåligt finns braskaminen :)

Ärligt talat, vi funderade också på bergvärme, men efter ha fått priser (>150k) och en lite kalkyl blev det såklart en billigare L/V pump som snurrar fint och relativ tyst på tre 16 amp fas.
 
peternicklas
Lolight skrev:
Hur bra Cop man får beror mest på temp uteluften eller brine från borrhål. Och sedan till vilken temperatur du ska höja.
Det ger oss att en Luft/vatten har snabbt mycket dåligt COP om temperaturen börjar falla. Vid runt +5 grader ute, så börjar bergvärmen vinna effektivitetsmässigt. Och vid -10 grader, är cop så dåligt att det börjar bli meningslöst att köra med luftpumpen. Även om den funkar ner till -25 grader, så blir det ingen effektivitet alls.
Dock är det så bra så det händer sällan.
Om vi sedan ser till en temperatur kring +10 grader ute eller mer. Så börjar faktiskt luftvärmepumpen vinna. Och faktiskt så vinner luft/luft, något över luft/vatten. Men som sagt, det har andra nackdelar. Så har du redan ett vattensystem i huset ska du välja luft/vatten.
Nja, det stämmer inte riktigt. En Nibe 2030 har runt COP 3.0 vid -7 grader.
NIBE.JPG
Sedan är det många andra saker som också spelar in. Det är inte så enkelt att bara säga att en bergvärmepump är alltid bättre. Rätt stor skillnade om man t.ex. har golvvärme eller element. Vilket värmebehov som behövs, klimatzon. Jag klara för det mesta att köra all värme på LV pumpen då vi sällan har under -12 grader som är brytpunkten för min värmepump, sedan går gaspannan in och stödjer med värme. Jag har räkanat noga på min installation då alla förbrukare går över energimätare och visste exakt hur många kW som förbrukades innan. COP 3.2 med allt inräknat och en pump som är inne på år 6. När jag skulle installera värmepump räknades det väldigt noga på vilken typ som var mest fördelaktig. LV var klar mycket mer ekonomisk, det var en faktor 2, rätt mycket pengar. Hade jag varit bosatt i norra Sverige så hade bergvärme varit enda allternativet då LV pump inta hade räckt till i det kallare klimatet.
 
Vid samma framledning och 0 grader in från hålet har en Nibe 1245 cop 4,68. Har du cop 3,2 är det mycket bra för det är väl med vv och det du ev spetsar med. Vad man väljer och anser bäst beror helt på hur man räknar men man måste ha fakta för att kunna ta ett bra beslut och inte tyckande och tro som tex att bergvärme är dubbelt så dyrt eller att luft vatten har lika bra cop nej ska man göra en så stor investering be om kalkyl på båda alternativen. Där jag bor i södra norrland har jag för mig att det skiljer ca 3-3500 kwh per år mellan de båda alternativen sist jag slog i Bosch kalkylprogram men kan säkert ha ändrats med nya modeller.
 
peternicklas
Det är endast räknat med värme till elementen/golvvärmen. Spetsningen av gas har jag speciell avläsning för, logga vinkeln på shuntventilen. OCH bergvärme hade blivit 2 gpnger dyrare än LV, fick offerter på detta. Jag använder el till all uppvärmning på runt 5000 kWh/år. Skulle ta runt 15 år att räkna hem en bergvärmepump, då är det tid att byta, LV pumpen hos mig är hemräknad efter 6,5 år och den borde fungera i minst 4 år till.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.