L
Detta huset har redan vattenburet. Samt två våningar. Då är det givet med bergvärme. Den minsta pumpen från Nibe, 5 eller 6 räcker gott. Du får mycket billigare varmvatten.
Det blir inga ljud ute som stör. Ett hål i marken håller ca 100 år. Pumpen kanske 12 år? En bergvärmepump kostar runt 50 dvs mycket mer än luftluft. Och faktum är att ll är något effektivare om det är lite värme ute. Typ 10 grader eller så.
Men den slits, den låter, den blåser inne, den fördelar inte värmen bra. Den kostar ändå runt 20 om den ska vara vettig.

En luft vatten är det sämsta alternativet tycker jag. De låter mycket, samt är ganska dyra.
Ja, ett hål kostar runt 50 med installation. Men det håller länge. Det höjer värdet på huset och det slits inte.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
OXYD
Håller med. Luft/vatten är sämsta alternativet. Berg eller billig luft om man inte har skog så man kan få billig energi därifrån.
 
Frågan är ju bara hur man går till väga med bergvärme på en radhustomt? Är inte speciellt insatt i hur hela proceduren går till?
 
Jag har ingen erfarenhet av luftburen värme men däremot har jag nyligen installerat luftburen frikyla (som komplement till min bergvärme). Jag får alldeles underbar kyla i det rum som fläktkonvektorn är installerad i (vilket var mitt mål) men spridningen till övriga rum är i jämförelse marginell även med orkanstyrka på fläkten (och utblåset riktat mot dörröppningen). Det är kanske inte så konstigt egentligen - för att luft ska ta sig ut genom en dörröppning så måste samma mängd luft ta sig in genom samma dörröppning på något sätt. Att få till detta så att varm respektive kall luft forcerar dörröppningen i var sin riktning är nog inte så enkelt. Så om du väljer luft-luft - räkna inte med att värmen sprider sig jämnt och fint över lägenheten. För bästa komfort skulle jag välja vattenburen värme.
 
Redigerat:
Jag har luft luft på mitt tvåplans radhus och den fungerar suveränt i värme synpunkt , vi behöver stöd värma i huset på ett element på vintern . Skön ac på sommaren .
Visst den låter en del och det blir för oss mycket is under den på vintern plus att vi får alldeles för varmt på övervåningen vintertid .
Men pengarna en luftluft kostar skänar man in snabbt
 
  • Gilla
Jogöwa och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
OXYD skrev:
Håller med. Luft/vatten är sämsta alternativet. Berg eller billig luft om man inte har skog så man kan få billig energi därifrån.
Håller inte alls med. Har man möjlighet att docka en Luft/Vatten till en elpannan eller en gaspanna är det bästa allternativet utan tvekan. Även prismässigt ligger Luft/Vatten mycket lägre samt att man slipper fördärva trädgården för borrning. Luft/Vatten kan installeras var som helst. Pumparna är mycket tysta och fungera väldigt bra. I TS fall skulle jag föreslå en Luft/Vatten dockad till elpannan som då kan stödja under den kalla perioden om det behövs samt att den kan göra varmvatten. Du borde kunna få en sådan installerad för runt 60000:- inkl. styrning för ev. golvvärme, dockning, varmvatten, poolvärme...
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
L
Jarlsgård skrev:
Frågan är ju bara hur man går till väga med bergvärme på en radhustomt? Är inte speciellt insatt i hur hela proceduren går till?
Det är helt ok att borra även där. Maskinen tar inte så stor plats. Mindre än man kan tro. Jag sökte på radhus och bergvärme. Det är tydligen helt ok och vanligt.
 
peternicklas
Lolight skrev:
Det är helt ok att borra även där. Maskinen tar inte så stor plats. Mindre än man kan tro. Jag sökte på radhus och bergvärme. Det är tydligen helt ok och vanligt.
Är väl bygglovspliktigt på borrningen i vissa kommuner? Och NEJ, en Luft/Vatten låter inte mycket. Jag får gå fram till vår för att kunna se om den är på eller inte.Den är betydligt billigare än en bergvärmeinstallation.
 
L
peternicklas skrev:
Är väl bygglovspliktigt på borrningen i vissa kommuner? Och NEJ, en Luft/Vatten låter inte mycket. Jag får gå fram till vår för att kunna se om den är på eller inte.Den är betydligt billigare än en bergvärmeinstallation.
Vilken modell har du på pump? Ja, det är billigare. Som jag skrev, berg där får du betala borrning och rör också. Det blir extra. Kostnad beror på med kanske 40-50 ? extra. Låt säga att en L/V kostar dig 60-70 och en berg kostar dig, 110-120? Man kan se hålet som en investering i byggnaden, något som består, höjer värdet osv. Dock rent ekonomiskt eller energimässigt ger det dig inget. Om du inte ska använda fri-kyla då.
Jag, skulle dock säga att pengarna funkar lika bra i ett hål, som på banken. Dvs värdeökningsmässigt.

De som väljer berg, gör det främst av två anledningar. A, det är helt tyst eller B, det åtgår mycket värme, eller det är ett kallt klimat. Om du har ett hus, och det regelbundet är minus 15-20 grader ute på vintern. Då är berg det du ska välja.
Vad som blir bäst att göra, är alltid svårt. Man kan bara förklara de olika aspekterna. Sedan får ägaren göra ett informerat beslut. Oavsett kommer de att bli nöjda. De som kör med direktverkande el är de stora förlorarna. De har ännu inte insett sitt misstag.
 
Väldigt spridda skurar i förslagen här!

Bergvärme känner jag nog ganska direkt att det inte är aktuellt, finns ingen direkt stans att borra mer än baksidan och där kommer de nog inte in med en borr? Sen så kostar det ju nämnts tidigare en ganska stor slant och ska man göra en sådan stor investering så vill man ju helst hinna dra nytta av det och inte bara ha det som en utgift i 10-15 år innan man börjar gå plus på det :)

Luft/vatten dockad till elpannan som du nämnde peterniklas ska jag absolut ta en närmare koll på!
 
Hur dockas luft/vatten till elpannan är den förbered för vp dockning eller måste innedelen bytas till ny eller kompletteras med styr och växelventil. Vid komplett installation brukar det inte skilja mera än 10--30000 kr mellan luft/vatten och bergvärme.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Hur dockas luft/vatten till elpannan är den förbered för vp dockning eller måste innedelen bytas till ny eller kompletteras med styr och växelventil. Vid komplett installation brukar det inte skilja mera än 10--30000 kr mellan luft/vatten och bergvärme.
Man kopplar in Luft/Vatten på returen från elementen. En speciell styrbox sköter sedan allt. Elpannan i detta fall startar själv när tempen i pannan är ner på minnivå. Shunten på elpannan styrs genom samma styrbox. Väldigt enkelt och fungerar väldigt bra. Titta på Nibe 2300, 2400, SMOxx eller vad de heter idag.
 
Jag har stängt av våran luft/luft pga oljudet och den dåliga spridningen av värmen. Burkarna sitter kvar i väntan på nästa renovering. Jag hade redan ett vattenburet system som backup så det var ett lätt val eftersom fjärrvärme gick i gatan utanför. Luft/luft är billigt i inköp och drift men kräver en bra planlösning och bra placering för att funka tillfredsställande.
 
peternicklas
tuktuk skrev:
Jag har stängt av våran luft/luft pga oljudet och den dåliga spridningen av värmen. Burkarna sitter kvar i väntan på nästa renovering. Jag hade redan ett vattenburet system som backup så det var ett lätt val eftersom fjärrvärme gick i gatan utanför. Luft/luft är billigt i inköp och drift men kräver en bra planlösning och bra placering för att funka tillfredsställande.
Stämmer bra, men även om värmespridningen inte är så bra så är den bra för att cirkulera luft. Jag köpte en luft/luft för denna funktionen samt som stöd när det är som kallast. Sedan har man även filter som rengör luften, bra i äldre hus. Kör man den på lagom hastighet så hörs den inte.
 
peternicklas skrev:
Man kopplar in Luft/Vatten på returen från elementen. En speciell styrbox sköter sedan allt. Elpannan i detta fall startar själv när tempen i pannan är ner på minnivå. Shunten på elpannan styrs genom samma styrbox. Väldigt enkelt och fungerar väldigt bra. Titta på Nibe 2300, 2400, SMOxx eller vad de heter idag.
Jo värmen är inga problem att få från vp men hur löser man vv mot en gammal elpanna ? Att köpa lösa styrboxar och växelventiler brukar hamna på ungefär samma pris som att köpa en komplett innedel. Är intresserad av hur du får ihop det för ca 60000 kr vilka grejer ingår då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.