M mogge_73 skrev:
Vad är det för filter och massor?
Normalt brukar man sätta humusfilter sist!
Det är ett göinge kombi 125 med hydrofor och det trycker upp PH värdet väldigt mycke. Ett år efter installation var värdet 10.0 och har sjunkit till 9,7 efter 6 månader. Nu kommer joniseringsfiltret sänka PH men det är före filtret??.
Jag skulle tro att jag behöver en annan kalk för att inte hamna så högt?
 
P prana skrev:
Det är ett göinge kombi 125 med hydrofor och det trycker upp PH värdet väldigt mycke. Ett år efter installation var värdet 10.0 och har sjunkit till 9,7 efter 6 månader. Nu kommer joniseringsfiltret sänka PH men det är före filtret??.
Jag skulle tro att jag behöver en annan kalk för att inte hamna så högt?
Humusfiltret är ett H50
 
Ja, det drar ner pH men jag skulle nog ändå sätta den efter filtret. Onödigt att dra så höga järntal i en jonbytare. PH brukar gå ner med 1 enhet. För pH skull spelar det inte så stor roll om det är före eller efter.
 
M mogge_73 skrev:
Ja, det drar ner pH men jag skulle nog ändå sätta den efter filtret. Onödigt att dra så höga järntal i en jonbytare. PH brukar gå ner med 1 enhet. För pH skull spelar det inte så stor roll om det är före eller efter.
Dom pratar om att järnet håller en annan polaritet så att det inte fastnar i jonbytarmassan??
 
Jo, i dom bästa världar, men lite järn oxiderar alltid och det blir järnfällningar i automatik och filtermassan. Jag skulle som sagt satt den efter.
Göingefilter är väll kopplade före tryckkärlet också. Då får du ju ingen tryckregling på humusfiltret.
 
M mogge_73 skrev:
Jo, i dom bästa världar, men lite järn oxiderar alltid och det blir järnfällningar i automatik och filtermassan. Jag skulle som sagt satt den efter.
Göingefilter är väll kopplade före tryckkärlet också. Då får du ju ingen tryckregling på humusfiltret.
 
Järnfiltret verkar inte rena tillräckligt när humus tillstöter på våren och sommaren men under vinterhalvåret har vi bra vatten, förutom högt PH.
Tar humusfiltret bort resterande järn??? Om man sätter det efter
 
Usch, onödigt dyrt att bygga så, men det är tyvärr en av nackdelarna med oxidation av järn.
Man tappar reningseffekt vid lågt pH och humus. Hade nog varit bättre med jonbytare och tannin.
Nackdelen är ju att det blir ännu svårare för järnet att oxidera pga det låga pH.
Nej, tannin tar inte järn.
 
M mogge_73 skrev:
Usch, onödigt dyrt att bygga så, men det är tyvärr en av nackdelarna med oxidation av järn.
Man tappar reningseffekt vid lågt pH och humus. Hade nog varit bättre med jonbytare och tannin.
Nackdelen är ju att det blir ännu svårare för järnet att oxidera pga det låga pH.
Nej, tannin tar inte järn.
Har redan lagt ut en del pengar för att få ett bra vatten, så det är bara att fortsätta och bygga ut anläggningen tills jag är nöjd med vattnet.
Tur jag byggde ett stort pumphus, jag måste bara möblera om utrustningen.
Jag hade läst i detta forum tidigare om humusfilter inte ska monteras före Järnfiltret, så jag blev lite fundersam.
Men i detta fall så tror jag att det är bättre att ta bort humus före Järnfiltret så det kan jobba ostört med att ta bort järnet.
Sen måste jag nog byta ut filtermassan med en annan typ av kalk för att få till PH:t

Nu när man lämnat stadslivet med kommunalt vatten och andra nödvändigheter så inser man hur viktigt bra vatten är, och jag ger inte upp i första taget.
Det enda man är irriterad över är att man måste betala nästan 2000 för vattenproven
 
Välj Eurofins istället, samma ackreditering men mycket billigare.
Ja, det känns lite efter konstruktion på detta.

Håller tummarna för att allt löser sig.
 
Hej

Vad va det för fel på filtret?

N norrbottenstorpet skrev:
I mitt fall visade det sig vara vattenfiltret [länk] som luftade för att fälla ut järn och mangan. Har ni något vattenfilter? Har det fungerat bra tidigare och uppstått plötsligt?

Säger som Patrick E, luft kan inte "smita" in i systemet, det är ju trycksatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.