Kan du då förklara för mig hur en luftinjektor fungerar om det är omöjligt att få in luft i ett trycksatt system?
 
Det hörs ju på namnet :) Injektor. Man låter vattnet skapa ett undertryck jämfört med det omgivande trycket när det pumpas in i tryckkärlet. Om inte pumpen går kommer heller ingen luft in via injektorn.
Det finns olika sätt att lösa detta. På t ex Göingefiltret sitter en tyngd som lyfts upp och gör det möjligt för luft att komma in under tiden som pumpen går. När pumpen stannat faller tyngden ner och blockerar inloppet för luften och hindrar vatten från att komma ut. På en luftare mot svavelväte som jag har är principen densamma, men där har man löst det med en fjäderbelastad plastdetalj.
Det jag menar är att det kan inte komma in luft i ett hål i en trycksatt slang så länge det finns tryck i tryckkärlet. Det tror jag vi är överens om :)
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Om vatten kan komma ut, kan luft komma in. Ejektorverkan från en pump i drift är högre än ett uppbyggt tryck i ett tryckkärl. Så det är ganska enkelt att kontrollera, sjunker trycket i kärlet så rinner vatten ur nånstans. Och rinner vatten ur, kan luft komma in. Det är inte raketforskning, det är enkel fysik.
 
mogge_73 skrev:
Om vatten kan komma ut, kan luft komma in. Ejektorverkan från en pump i drift är högre än ett uppbyggt tryck i ett tryckkärl. Så det är ganska enkelt att kontrollera, sjunker trycket i kärlet så rinner vatten ur nånstans. Och rinner vatten ur, kan luft komma in. Det är inte raketforskning, det är enkel fysik.
Visst pratar vi basal fysik, men du beskriver det inte särskilt bra. Ett trycksatt rörsystem som får ett hål/läcka någonstans får i princip bara ett utflöde av vatten.

Eventuell ejektorverkan kan bara uppstå då fluiden i systemet transporteras, när pumpen står still som garanterat är huvuddelen av tiden skulle ett eventuellt hål bara vara en läcka och tömma systemet (till dess att tryckvakten slår till pumpen igen). Enda sättet att få till en ejektorverkan då skulle vara en skada/hål som också fungerar som backventil, dvs hindrar utflöde och tillåter inflöde/ejektorverkan.

Rent praktiskt har jag alltså mycket svårt att en ickeplanerad ejektorverkan skulle kunna uppstå ens vid någon form av skada (planerad i form av en luftare är en helt annan sak, den är ju designad för ändamålet).
 
Detta är själv upplevt så jag vet att det kan ske, i det fallet var läckan nere i brunnen så läckan upptäcktes inte förens slangen lyftes upp. Läckan syntes bara på manometern genom att trycket sänktes då vattnet ran tillbaka ner i brunnen. Men när pumpen gick sög den luft genom läckan istället.

Hoppas att det löser sig.
 
K
Bumpar denna tråden.

Har egen grävd brunn med hydropress.
Pumpen är 3-4 år gammal.
Hydropressen 2 år gammal.
Luft/vatten panna 4 år gammal.

Vi har helt plötsligt för någon månad sedan börjat få väldigt mycket luft i vattnet, både varm och kallvatten.
Detta har aldrig varit några problem innan och kom från ingenstans, och nu kommer det luft iprincip varje gång vi tappar vatten.

Vad kan detta bero på?
 
Det har jag också, i mitt fall är det ett hål på sugledningen. Jag gissar att du har det också.
 
Ja, troligen någon läcka någonstans.

Testa med att sätta en tejp vid nålen på manometern, då ser du ifall trycket försvinner.
 
M mogge_73 skrev:
Ja, troligen någon läcka någonstans.

Testa med att sätta en tejp vid nålen på manometern, då ser du ifall trycket försvinner.
Kapar tråden för jag har ett problemvatten med hög järnhalt som jag löst med ett kombifilter men nu har jag för högt PH och får humus via grundvattnet på våren och då är frågan ska man montera humusfiltret före järnfiltret? Har läst någonstans att joniseringsfiltrena inte bör ha så höga järnhalter. mitt råvatten har 9,4mg/l järn och även Arsenik i en grävd brunn ;-).
jag har testresultat från tre provtagningar från Synlabb.
Jag undrar om mogge_73 vill se dom rapporterna
mikael.prana@live.se
förlåt för kapningen
 
K
M mogge_73 skrev:
Ja, troligen någon läcka någonstans.

Testa med att sätta en tejp vid nålen på manometern, då ser du ifall trycket försvinner.
Jag har ingen nanometer på anläggningen.
Det enda jag har är tryckströmbrytaren till pumpen. Finns det något annat sätt att kontrollera detta?
 
K Kortling skrev:
Jag har ingen nanometer på anläggningen.
Det enda jag har är tryckströmbrytaren till pumpen. Finns det något annat sätt att kontrollera detta?
Då är det bara att ha ett STORT tålamod och sitta och lyssna om pumpen startar fast du inte har ett vattenuttag.
 
K
M mogge_73 skrev:
Då är det bara att ha ett STORT tålamod och sitta och lyssna om pumpen startar fast du inte har ett vattenuttag.

Problemet försvann av sig själv lika fort som det kom. Ingen åtgärd gjordes :thinking:
 
P prana skrev:
Kapar tråden för jag har ett problemvatten med hög järnhalt som jag löst med ett kombifilter men nu har jag för högt PH och får humus via grundvattnet på våren och då är frågan ska man montera humusfiltret före järnfiltret? Har läst någonstans att joniseringsfiltrena inte bör ha så höga järnhalter. mitt råvatten har 9,4mg/l järn och även Arsenik i en grävd brunn ;-).
jag har testresultat från tre provtagningar från Synlabb.
Jag undrar om mogge_73 vill se dom rapporterna
mikael.prana@live.se
förlåt för kapningen
Sorry, missat dig helt i flödet.
Skicka analysen, du ska inte sätta humusfilter före järn. Järn ska bort först. Sen menar du nog ”lågt” pH. Skicka du så tittar vi.
 
  • Gilla
prana
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Sorry, missat dig helt i flödet.
Skicka analysen, du ska inte sätta humusfilter före järn. Järn ska bort först. Sen menar du nog ”lågt” pH. Skicka du så tittar vi.[
Hej alla problemlösare.
provar att lägga in filerna på labbresultaten på mitt vatten.
Har i dagarna beställt ett joniseringsfilter till mitt vatten och dom tycker att humusfiltret ska sitta före järnfiltret för att järnfiltret ska fungera, Det är rätt så mycket järn som ska renas bort och nu i sista vattenprovet ser man att järnhalten har stigit pga Humus i filtret skulle jag gissa.
 
Vad är det för filter och massor?
Normalt brukar man sätta humusfilter sist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.