KarlXII skrev:
Eftersom det är så kul och problemfritt att bygga kan du väl bygga ett hus igen....?  ;)
skitkul Kalle, verkligen kul...
 
Hej!

Jag kollade faktiskt upp Fiskarhedens villor och de är faktiskt riktigt billiga måste jag säga. Vi hade i princip valt Eksjöhus men nu när jag har hittat dessa villor får vi allt se. Vi har massa kontakter både när det gäller, el, vvs och det bästa av allt är att Fiskarhedens kontor inte ligger långt från oss, det är dock skillnad på 4 mil och 10 mil. Han verkade dessutom lugn och sansad och inte stressad som vår Eksjö kille. Han mumlade om pris höjningar och ville att vi skulle skriva avtal så fort som möjligt utan att ens ha tittat på något hus. DEt kan ni göra när ni bygger då kan ni ändra osv. VAD DÅ!!! Man vill ju kika lite!

Ni som har byggt med Fiskarheden är det något ni vill man skall tänka på? bra och dåligt är välkommet. VI skall träffa honom nästa vecka!!!

???
 
Optimist skrev:
Jag kollade faktiskt upp Fiskarhedens villor och de är faktiskt riktigt billiga måste jag säga.
De är billiga för att man kan göra mer jobb själv. Annars kostar de precis lika mycket eller lite som alla andra.
 
Ja det har du nog rätt i men man får verkligen mycket mer för pengarna. Hur många har ex. korslagda regelverk, 50 cm isolering i taket, furupanel i taket, massivt trä i väggarna och dessutom ljudisolering i dem? Dessutom har de råspont i taket. I en del hus är ryggåstaken standard och allt som syns på bilderna ingår. Det är inte många hus som kan prestera det, fasta priser har du dessutom när du skrivit kontrakt i 6 månader.
HUr många kan man ändra och bygga större typ 1,20 m för cirka 13000? Jag kan säga att jag har tillbringat massor med timmar och kollat upp nästan varenda hustillverkare och deras leveransspecifikationer och jag måste ändå säga att stomrest så ligger de väldigt bra till.
Jag har kollat på Eksjö, Anebyhus, Hjältevadshus, Götene hus, Värsåsvillan, Vårgårda hus, LB hus, Trivselhus, Team Boro, Varbergs hus, Willa Nordic och Lövsta trähus samt JB hus ett mindre företag som kopierar hus. Jag har skickat samma leveransspecifikation som vi vill ha det till samtliga...
DJUNGEL är det att köpa hus verkligen...

Jag säger inte att det blir Fiskarheden men det kan nog bli så när jag är färdig. Vi vill ju bygga till hösten så jag får rappa på ;D
 
Optimist skrev:
Ja det har du nog rätt i men man får verkligen mycket mer för pengarna.
Det enda du får mer av är arbete :) Faktum är att de flesta fördelarna som du nämner kan du få från många av hustillverkarna som du räknar upp (inte modulhustillverkarna).
Och du får inte så himla mycket mer för pengarna. Den största skillnaden är att du kan göra mer arbete själv på stomresningen. Fiskarheden köper sitt byggmaterial på samma marknad som alla andra så om man tror att deras material är betydligt billigare än någon annans har man lurat sig själv.

När det gäller Fiskarheden ska man vara nogran och kolla upp allt som ingår i leveransen när man jämför med andra hustillverkare. De annonserar om väldigt låga priser men i de priserna ingår det färre saker än vad man får från de flesta andra hustillverkare.
 
Tack för rådet !
Man blir dock lite skeptiskt till hustillverkare ibland för ex. ville vi ha till luft i grunden och förbereda för vår kamin. De fick 40 punkter med det vi ville ha i vårt hus varav detta var en av dem. Hustillverkare svarade inte över huvud taget men jag kollade med några andra som skrev klart och tydligt att detta skulle med. När vi pratade lite vad som ingick och jag sade att det här har ni ju inte med och så vidare. Då säger puckot ja men det är inga problem att fixa, det är ju småsaker. Hallååå ellerrrr det kan bli mycket pengar av småsaker :-/. Så kan man ju inte göra affärer man måste ju ha svart på vitt på ALLT iallafall efter att ha läst detta forumet 445 gånger :D
Men GF får man fråga vad du bygger för hus?
Vårt hus färdigt och klart går till 1,2 miljoner, vi har hög standard på det men å andra sidan fick vi en tomt för 60 000 där både el, vatten och avlopp ingick.
bra va!!!

 
Förresten en sak till...
vilka fler lösvirkestillverkare finns det som är bra? Smaken är väl som baken men vilka fler skall man kolla på?

???
 
Jag skulle säga som så här om lösvirke. För att det skall bli billigare än att köpa ett färdigt blockhus så bygger det på att man skall göra välldigt mycket själv. Börjar man att leja ut arbeterna åt en massa entreprenörer så är det svårt att komma billigare undan ett ett blockhus. Har flera bekanta som byggt lösvirkeshus, och kostnaden har skenat i väg ordentligt. Det blir alltid en massa småutgifter som man fort inte tänker på när man räknar. En annan fördel med blockhus är ju att det redan under första dagen är väder skyddat under tak. Det tar lång tid innan ett lösvirkesbygge är väderskyddat. Låt säga att det regnar under en vecka.........hård drar man det då och gör på ett riktigt sätt så skall man ju egentligen riva ner allt och börja om på nytt. Virke och fukt går ju som dom flesta säkert känner till inte i hop
 
Optimist skrev:
Men GF får man fråga vad du bygger för hus?
Vårat hus kommer från Vallsjöhus.
 
Jontemyra skrev:
hårddrar man det då och gör på ett riktigt sätt så skall man ju egentligen riva ner allt och börja om på nytt. Virke och fukt går ju som dom flesta säkert känner till inte i hop
Inte riva. Det räcker med att låta huset torka ut ordentligt innan man börja isolera och sätta upp plast. Virket har ju torkats utomhus under tak en gång tidigare och skulle det regna när man sätter upp lösvirkeshuset är det bara att låta det torka ut igen när taket har kommit på och blivit tätt uppåt.
 
General Failure skrev:
Vårat hus kommer från Vallsjöhus.
GF!
Vilken modell har byggt och vad kostade det? :)
 
Optimist skrev:
Ja det har du nog rätt i men man får verkligen mycket mer för pengarna. Hur många har ex. korslagda regelverk, 50 cm isolering i taket, furupanel i taket, massivt trä i väggarna och dessutom ljudisolering i dem? Dessutom har de råspont i taket. I en del hus är ryggåstaken standard och allt som syns på bilderna ingår. Det är inte många hus som kan prestera det, fasta priser har du dessutom när du skrivit kontrakt i 6 månader.
HUr många kan man ändra och bygga större typ 1,20 m för cirka 13000? Jag kan säga att jag har tillbringat massor med timmar och kollat upp nästan varenda hustillverkare och deras leveransspecifikationer och jag måste ändå säga att stomrest så ligger de väldigt bra till.
Jag har kollat på Eksjö, Anebyhus, Hjältevadshus, Götene hus, Värsåsvillan, Vårgårda hus, LB hus, Trivselhus, Team Boro, Varbergs hus, Willa Nordic och Lövsta trähus samt JB hus ett mindre företag som kopierar hus. Jag har skickat samma leveransspecifikation som vi vill ha det till samtliga...
DJUNGEL är det att köpa hus verkligen...

Jag säger inte att det blir Fiskarheden men det kan nog bli så när jag är färdig. Vi vill ju bygga till hösten så jag får rappa på  ;D
Optimist du får tala om vad du kommer fram till om fiskarheden och deras lev deklaration.jag är själv sugen på hägern.fiskarheden kommer ut med en ny kattalog i maj och där skall det finnas en hägern som är lite uppdaterad.
 
Optimist skrev:
Hej!

Han mumlade om pris höjningar och ville att vi skulle skriva avtal så fort som möjligt utan att ens ha tittat på något hus. DEt kan ni göra när ni bygger då kan ni ändra osv. VAD DÅ!!! Man vill ju kika lite!
???
samma sak sa dom till mej när jag frågade hur jag skulle gå vidare om jag va intresserad av deras hus.man vill ju ha lite mer kött på benen innan man skriver på.
 
)Jag har faktiskt tittat på Vallsjöhus också 130 och 131 modellen 1-plans och de var väl ok men de ligger lite långt bort och var lite dyra. En sak som jag inte fattar på hus idag förresten det är att man har kombinerad tvättstuga och grovingång på 7 kvm. Jag har minsann ritat in en grovingång som typ ett pannrum. Där kan man bygga in en vedpanna om den stackars värmepumpen blir för dyr. Är det några fler som tänker så? Vi har inga barn än men då de väl kommer (om han nu kan vika den rätt :p) så vill man ha lite större grovingång där man kan slänga lite kläder och inte komma rätt in i tvättstugan.

Jag håller på att rita upp ritning för mitt Fiskarheden projekt och kommer att återkomma. Han skulle skicka massa papper till mig igår.
Jag återkommer snarast

Vet ni om alla ni här vad ni har hjälpt mig! Min bankkontakt sa bara när jag kom in... hur många timmar har du lagt ner på det här?

MÅNGA sa jag ;D
 
Optimist skrev:
)Jag har minsann ritat in en grovingång som typ ett pannrum. Där kan man bygga in en vedpanna om den stackars värmepumpen blir för dyr. Är det några fler som tänker så?
Som vi försökte med det! Men vi fick inte plats och alla planlösningar vi ritade upp byggde på kompromisser. Nånstans måste man dra gränsen och kapitulera.

Fördelen med att ha värmepannan i ett eget rum är också att man kan ljudisolera det för en värmepump bullrar ganska mycket. När vi gav upp tanken på pelletskamin (pga bullret) funderade vi lite på pelletspanna i stället, men då behöver man verkligen ha värmeanläggningen i ett eget rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.