jag har läst att det är ett par stycken här på forumet som bygger i lösvirke,vilka hustillverkare har ni valt och varför?finns det bättre eller sämre fabrikanter
 
Nu hoppas jag att du inte menar lösvirke i betydelsen "vi bygger allt själva med våra egna händer", i så fall får du hoppa vidare till nästa insändare...

Vi bygger med lösvirke därför att det var den bästa firman till det bästa priset som kunde bygga vårt hus på totalentreprenad. Att just bygga i lösvirke har inte varit något krav, det har bara blivit så. För- och nackdelarna med att bygga lösvirke kontra storblock kan nog diskuteras länge. För oss räcker det att veta att båda sätten att bygga ger bra hus om hantverkarna och projektören gör ett bra jobb.

Vi är väldigt nöjda med firman vi anlitat och - tro det eller ej - men bygget blir klart tidigare än planerat. Kalkylerna har också hållit sånär som på ett oväntat högt tillägg för extra eluttag etc, men där får vi skylla oss själva att vi inte tänkte på det i planeringsfasen. Och sen då att kostnaden för byggströmmen har stuckit iväg, men det är också svårt att veta i förväg.
 
Anledningen till att mitt hus byggs i lösvirke är rent konstruktionsmässigt.

Liggande panel och en massa glas är inte lätt att lösa om man skall bygga sektioner.
Dessutom är vårt hus relativt långt, det gör inte saken lättare.
 
jag menar att jag vill höra vilka lösvirkes tillverkare som är att rekomendera.lite förslag och ärfarenheter skulle va bra.
 
Hej!
Vi ska bygga med Classichus.Än så länge har allt funkat bra och det tror vi att det ska göra även i fortsättningen, det känns väldigt bra.
 
Ursäkta glömde säga att varför vi valde dem :) De har ett gott rykte och vi vet att de bygger bra hus.
 
hur ligger dom prismässigt kr/kvm? husen ser bra flådiga ut har man råd att bygga med dom
 
Det beror ju på materialval, ett standardhus som håller hög standard kostar ca 11000kr/kvm måste tillägga att det är utan kök.
Eller dom har väl inga standardhus.
 
jag vill ha ett slott men har råd med en koja 11000kr/kvm blir lite för dyrt för oss en jag vill INTE ha ett älvsbyhus ???vad göra?
 
Bygg själv. Man får späka sig lite några år. Köp en stomme, få den rest och "vattentät"- och fortsätt själv..
Så gjorde vi och har byggt för 6700 kr /kvm.
Och vi har haft kul... :)
 
vilken hustillverkare valde ni? och då menar du att köpa en stomrest byggsats med allt matrial som skall ingå från hustillverkaren
 
Hej!

Jag & min sambo tänker bygga Fiskarhedenvillan. Mkt trevliga hus. Vi tänkte satsa på huset som heter Hägern.

http://www.fiskarhedenvillan.se/

Nyckelfärdigt: 8750kr
Gör en del själv: 7800kr


 
glasis skrev:
vilken hustillverkare valde ni? och då menar du att köpa en stomrest byggsats med allt matrial som skall ingå från hustillverkaren
Jag är belagd med munkavle vad gäller hustillverkarens namn (han vill inte ha reklam), men det spelar ingen större roll vad gäller det totala priset. Vi har inte tagit någon byggsats där allt ingår utan har valt att köpa allt vid sidan av. Vi har fyndat när det varit extrapriser, prutat och köpt en del grejer begagnat. Ofta har byggvaruhusen lockpriser på vissa varor under året, och då har vi köpt upp det som vi visste kom till användning ett halvår senare. Vi har tjatat till oss leverantörens priser på virke och rörmokarens rabatter. Och så vidare. Man har fått vara om sig och kring sig... :)

Men det har funkat. Faktum var att vi var tvungna. Det förbannade börsklimatet såg till att vi stod utan kontantinsats...och vi ville ju verkligen bygga. Vi ville ju inte bygga vad som helst heller.....Och vi tyckte inte att vår ekonomi pallade med topplån så vi satsade på att huset skulle bli värderat så pass att vi slapp topplånen. Inkl tomt har vi nu lagt ner 1,7 och har en värdering på 2,5. :D
 
jag har kollat lite på hägern och det är ett hus som är i min smak.men jag har funderat lite runt lösvirke och som jag läste i något inslag. lövirke är billigt i inköp men dyrare för stomresning om jag ställer det i mot ett modulhus stomrest så borde modulhuset bli billigare för att en fabriksarbetare får bra mycke mindre lön en en snickare.jag tycker det låter sunt men vet alltså inte.det är sånt som är kul att få reda på. är det någon som har gjort en sådan koll skriv och tala om vad du kom fram till
 
jag skulle vara rädd för att det skulle springa iväg endå man har inte riktig koll på allt som ska räknas med och oj kostade en sån så mycket.jag menar att om jag köper ett hus med oinredd övervåning har jag hört att det är bäst att köpa med matrialet till övervåningen på en gång för det bli billigast så. stämmer det eller är jag helt fel informerad ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.