J
Om vi alla är överens om att det går bra att ställa altan direkt på markplattor eller enkla stolphållare/plintar (enligt @Peter2400 s bild) om marken väl är plan nog har jag svårt att se behovet av att borra ner stolpskor 30cm i urberg på varje fästpunkt för att en annan altan ska stå bra.

Jag är alltid för stabilitet, men vi får väl inte överdriva vikten för en altan. Jag skulle borra där det är lättast, ställa ett lekablock där berget är platt nog eller gräva ner en plint alt lecablock och ställa på berget där det är smidigast.

/Hobbybyggare
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
J Jotsat skrev:
Om vi alla är överens om att det går bra att ställa altan direkt på markplattor eller enkla stolphållare/plintar (enligt @Peter2400 s bild) om marken väl är plan nog har jag svårt att se behovet av att borra ner stolpskor 30cm i urberg på varje fästpunkt för att en annan altan ska stå bra.

Jag är alltid för stabilitet, men vi får väl inte överdriva vikten för en altan. Jag skulle borra där det är lättast, ställa ett lekablock där berget är platt nog eller gräva ner en plint alt lecablock och ställa på berget där det är smidigast.

/Hobbybyggare
Naturligtvis så får man anpassa sig till förutsättningarna vid varje stödpunkt så det kan ju bli bli en mix av olika lösningar.

Stickan
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Varför krångla med kemankare? Jag byggde vår altan på landet och borrade då för ett 30-tal stolpskor. Ingen är fastsatt med kemankare. Har för mig att jag borrade med 20 mm borr.
Jag har en fästpunkt där jag hade tänkt gräva bort 10-15cm och lägga grus och betongplatta att vila en regel på, men 2cm ner stack en topp av berget upp. Det är för en trappa med etage, och bara 50cm in (2 trappstegs djup) sitter en nedgrävd plint. Dvs väldigt lite kraft utåt, behöver bara något som regeln kan vila mot. Borrade du bara hål och tryckte i stolpskon? Sitter det bra fortfarande?
 
  • Uppgrävd mark med synlig bergstopp, bredvid en träregel och överlagrad textil, förberedelse för trappkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
S straffarbete skrev:
Jag har en fästpunkt där jag hade tänkt gräva bort 10-15cm och lägga grus och betongplatta att vila en regel på, men 2cm ner stack en topp av berget upp. Det är för en trappa med etage, och bara 50cm in (2 trappstegs djup) sitter en nedgrävd plint. Dvs väldigt lite kraft utåt, behöver bara något som regeln kan vila mot. Borrade du bara hål och tryckte i stolpskon? Sitter det bra fortfarande?
Gammal tråd, kan vara bättre att skapa en ny. Blir mindre förvirrande för andra.

Jag har en altan med blandade stödpunkter i berg och ungefär hälften gjutna plintar med moränjord. Jag satte justerbara stolpskor på de som grävdes ner, ifall det skulle sätta sig. Har inte behövt justera dessa, sitter bra. Kan säkert bero på hur djupt man gräver för plintar med mera.

De som jag monterade i berg monterade jag med kemankare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.