BönhusReno Flintlockwood skrev:
Alltså fan. Ni vinner jag borrar. Men undrar då om jag ska plinta där det är som djupast? Kommer ner iallafall 30-60cm på vissa ställen.
Blir ju långt till berget just där.

Och finns det något man bör tänka på när det gäller stolpskor?
Nä.
Det räcker med 10-15cm borrhål. Köp varmgalvade stolpskor.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Stolpsko-2000017267/


Bygg upp höjden med en lämplig stolpe eller 45x145 stående, skruva ihop allt med konstruktionsskruv.
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
 
L Leif i Skåne skrev:



Nä.
Det räcker med 10-15cm borrhål. Köp varmgalvade stolpskott.


Bygg upp höjden med en lämplig stolpe eller 45x145 stående, skruva ihop allt med konstruktionsskruv.
[länk]
Jo men då måste jag ju gräva 30-60cm tills jag hittar berget och sedan ha en extra lång stolpe? Eller var det så du menade?

Är det inte enklast med plintar där det är grävdjup och borra där berget är?
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Jo men då måste jag ju gräva 30-60cm tills jag hittar berget och sedan ha en extra lång stolpe? Eller var det så du menade?

Är det inte enklast med plintar där det är grävdjup och borra där berget är?
Det kan det vara, men enklast är kanske att frilägga berget precis där man borrar.

Sök har på forumet efter altan och liknande.
 
  • Gilla
BönhusReno
  • Laddar…
Enda anledning till att sätta plint är om det kan bli kvarstående vatten i ditt hål. Inget vatten = ingen plint utan stolpsko i berg och stolpe av trä.Gör du sedan en stolpe av 2 st hopskruvade 45*95 reglar där den ena slutar under och den andra går upp på sidan av din bärregel så får du en stabil konstruktion.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Enda anledning till att sätta plint är om det kan bli kvarstående vatten i ditt hål. Inget vatten = ingen plint utan stolpsko i berg och stolpe av trä.Gör du sedan en stolpe av 2 st hopskruvade 45*95 reglar där den ena slutar under och den andra går upp på sidan av din bärregel så får du en stabil konstruktion.
Ja här har vi inget vatten alls. Det försvinner direkt.
 
Är det bara jag som tycker att det känns avigt att gräva ner trä, även om det är "godkänt för att gräva ner"?
Det känns mer beständigt att gjuta när det ska vara under mark...tycker jag.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Är det bara jag som tycker att det känns avigt att gräva ner trä, även om det är "godkänt för att gräva ner"?
Det känns mer beständigt att gjuta när det ska vara under mark...tycker jag.
Vem ska gräva ner trä?
 
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Vem ska gräva ner trä?
Jag tolkade roli's inlägg som att han förespråkade att skippa plinten där man behöver gräva för att nå berget.
 
F
BönhusReno Flintlockwood skrev:
Jo men då måste jag ju gräva 30-60cm tills jag hittar berget och sedan ha en extra lång stolpe? Eller var det så du menade?

Är det inte enklast med plintar där det är grävdjup och borra där berget är?
Vid berg direkt hade jag borrat. Och vid berg från 30cm från marknivå så hade jag gjutit en plint med gjutrör och gjutit in en balksko. Skulle lagt överkanten på plinten nån cm över marknivån.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag tolkade roli's inlägg som att han förespråkade att skippa plinten där man behöver gräva för att nå berget.
Jaha! Jag tolkade det som att jag skulle borra där också.
 
Är det ingen risk för vatten när du gräver typ 30-60 cm så hade jag borrat där också om man kan "leva" med en "öppen grop". Vill man inte ha en grop eller att det är risk för kvarstående vatten. Ja då är det plint som gäller, om man sedan monterar en färdig eller gjuter en själv. Beror nog på djupet och/eller om man "orkar" forma, gjuta samt vänta på att det skall härda.

Att borra i en lite djupare grop för att montera trästolpe och sedan återfylla material mot stolpen är ingen lösning som jag skulle vilja ha eller rekommendera, så är det inte meningen att mitt inlägg skall tolkas... Öppna gropar tycker jag är ok om de ligger under altanen så att de inte syns samt som sagt tidigare att det inte är risk för kvarstående vatten. Ligger däremot "gropen" i en ytterkant på altanen då skall man nog överväga om inte en plint blir både snyggare och bättre.
 
  • Gilla
Etoile
  • Laddar…
Om det är berg och plant och stabilt så hade jag bara ställt stolparna i sådana här, eventuellt en betongplatta under.
Betongstolpsko avsedd för att montera stolpar på ett berg eller stabilt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Berg är helt överlägset! Jag borrade precis en massa 28mm hål i berg med en sån här [länk] skillnaden på 18J slagkraft och 2,9J som min lilla maskin ger var helt larvig. Den stora maskinen borrade 30cm djupa 28mm hål på 1 minut.

Jag skulle absolut skotta ner till berg och sätta stolpskor med kemankare. Känns det jobbigt att borra djupt kan du alltuid kapa foten på stolpskorna till 10cm. Köp hellre flera små tuber kemankare än få stora eftersom det härdar snabbt i tuben när du väl satt igång.

Är det stolpskor som hamnar lite djupt kan du alltid gjuta en kort plint så att allt trä garanterat hamnar över marknivå
Det går alldeles utmärkt att köpa "stora" tuber kemankare, byt pipen bara :)
 
F
S Sandwich11 skrev:
Det går alldeles utmärkt att köpa "stora" tuber kemankare, byt pipen bara :)
Precis. Finns billig ankarmassa i stor tub som sitter som jävulen samt blandningspip i 10-pack på Biltema.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.