Konstig diskussion eftersom detta enligt många inte förekommer i Sverige utan bara utomlands. När man nämner liknande fastighetsspekulation så påstår de flesta att här köper man bara bostad för att själv bo i. Själv så har man ju sett väldigt många exempel under senare år kring detta även om det ihärdigt förnekas av mäklare och andra inom bostadsbranschen.
 
Deven skrev:
Konstig diskussion eftersom detta enligt många inte förekommer i Sverige utan bara utomlands. När man nämner liknande fastighetsspekulation så påstår de flesta att här köper man bara bostad för att själv bo i. Själv så har man ju sett väldigt många exempel under senare år kring detta även om det ihärdigt förnekas av mäklare och andra inom bostadsbranschen.
Jag känner till 2 killar som jobbat på detta sätt. Hörde en 3:e på tåget som också gör detta, men via en firma. Tror det är många småfirmor som gör detta.

Inget jag tänkt på att det skulle mörkas av mäklare osv, men när du säger det så kanske det kan stämma. Ingen köpare vill väl veta att de köper något som va hälften så dyrt 3 månader innan :-D ..men det är ju alltid upp till köparen vad man vill betala. Det är mkt i vardagshandeln som mörkas också onödiga behov som målas upp som måsten. Vi lever i en konsumentvärld som säger oss att vi måste köpa en ny mobil varje år för 5000kr - vilket jag inte går på. Man säger hur man skall applicera parfymen på kroppen, hur man ska "gå in jeansen" osv. allt för att måla upp en bild hur exclusiva och speciella dessa varor och tjänster är och indirekt säger priset är värt var ändå krona. Nu flöt jag iväg på annat, men allt handlar om vad man själv har lust att betala. Men om folk visst mer så skulle nog många backa för ett köp, kanske mäklarna är rädda för detta. "ehhh, egentligen är detta ett skithål du nyss köpt, men den tillfälliga ägaren målade om o fixade ntt kök, nu är det kanon!" :-D
 
Generellt är det en sämre affär att utföra åtgärder på spekulaton jämfört med åtgärder på uppdrag från direkt konsumerande kund.

Av detta skäl undviker våra husfabriker att bebygga sina tomter i egen regi. Isället hittar man en kund som gillar tomten och beställer ett hus. På samma sätt är det mer lönsamt att förvandla en hyresrätt till bostadrätt än att rusta upp ruffiga kåkar och fortsätta förvalta dem som hyreshus.
 
Såg ett program på tv som tog upp ämnet. Tror det kallades "äntligen hemma"
 
kross81 skrev:
Jag har själv hållt på med att köpa lite "sunkiga" lägenheter, främst i stockholms innerstad, och fixat upp dom på fritiden samtidigt som jag bott i dom. När det är dags att flytta har jag alltid gjort vinster, stora som små. Senaste lägenheten jag sålde låg på Östermalm, och efter ett ganska enkelt ingrepp om man är lite händig, att göra om ettan till en tvåa, gjorde att jag tjänade 400 000 på affären. Hade bott i den i ca 6 månader, och hade lagt ner ca. 30 000 i arbete.

Har precis köpt en ny lya i samma område för ett mkt bra pris. Renoveringen där kommer vara mer omfattande. Den är bara 29 kvm, men efter lite huvudbry har jag löst det så man kan få in ett nytt sovrum, genom att riva väggana till gamla köket och flytta den, samt att köksutrustningen flyttas ut till vardagsrummer vilket kommer ge en härlig, öppen planlösning. Förmodligen kommer jag, som är en ganska rastlös själ, att flytta till hösten igen. Jag uppskattar att jag kommer tjäna ca 300 000 på renoveringen. Kanske tom mer.

Detta är nåt jag gör helt på fritiden och tycker är de roligaste som finns, och JA, man kan göra mkt pengar på det. Tror dock att det är främst lägenheter på attraktiva adresser som är mest inkomstbringande.

Har sysslat lite med detta från och till sen 2005, och har på detta sett snart betalat bort alla lånen. För varje lgh jag sålt kan man säga att lånet sjunkit med 200 000+.

TACK FÖR INLÄGGET! Härligt att höra att det går! Och jag vet att det går! Killar har som vana att tänka alldeles för stort när man ska göra en affär av något slag, det går att tjäna pengar i liten skala, just som du gjort! Klockren affär! Om 5 år bor du i en villa utan större lån, helt övertygad..om du orkar :-D
 
Har kross81 reflekterat över den allmänna prisutveckligen? Hur stor vinst skulle han gjort om han bara vidaresålt bostadsrätterna utan att ha investerat en enda krona?
 
Att "förädla" ettor till tvåor kan jag tänka mig är en begåvad affärsidé. Dessutom är det inte dumt med en billig hobby. Däremot betvivlar jag FORTFARANDE att det går att femdubbla kapital bara genom att "flytta byggmaterial" från butik till byggplats... (givet allt annat oförändrat).
 
billy_baver skrev:
Att "förädla" ettor till tvåor kan jag tänka mig är en begåvad affärsidé. Dessutom är det inte dumt med en billig hobby. Däremot betvivlar jag FORTFARANDE att det går att femdubbla kapital bara genom att "flytta byggmaterial" från butik till byggplats... (givet allt annat oförändrat).
Det beror förstås på om vinsten beskattas som inkomst av kapital eller förvärvsinkomst. Som det påpekades tidigare i den här tråden är det inte självklart att man kan ta det som en kapitalinkomst om man har satt det i system att köpa, renovera och sälja lägenheter.
 
Att du har "satt det i system" antar jag att du inte själv nämner i din självdeklaration ... ;)

Jag är förtfarande nyfiken på prejudicerande domar och faktisk rättstillämpning.
 
Jag skulle säga att mellanskillnaden är summan "wow" PLUS det (mer eller mindre) slumpmässiga utfallet av "ovanligt" höga och låga köpeskillnader.

På ren svenska: Ibland kan man komma ett bra stycke på fräcka metoder i prisförhandling och auktion. Det finns de som "tagit" Nobelpris på sånt. Och effekten av denna ädla konst är i praktiken svår att skilja från den lika ädla konsten att slöjda vackra köksöar.
 
kross81 skrev:
Som sagt, det är en hobby, och att flytta en gg om året är inget ovarnligt vill jag påstå. Och jag skattar ju som alla andra. Dock inte 30%, varför skulle jag göra det liksom? Jag livnär ju mig inte på det.
Det gör väl ingen skillnad om du har en annan inkomst? Även inkomst från en verksamhet som man har vid sidan av sitt heltidsjobb ska ju beskattas. Sen handlar det inte om 30%, som näringsidkare har du andra skatter att betala...
 
lurk12345 skrev:
Det gör väl ingen skillnad om du har en annan inkomst? Även inkomst från en verksamhet som man har vid sidan av sitt heltidsjobb ska ju beskattas. Sen handlar det inte om 30%, som näringsidkare har du andra skatter att betala...
Egenavgift på drygt 30% till en början. Egenavgifterna påverkar resultatet i näringsverksamheten och därmed även skatten.

Väldigt grovt räknat
Vinst: 10 000 (dvs intäkter - avdragsgilla kostnader)
Egenavgifter: 3 000
Beskattningsbar inkomst av näringsverksamhet: 7 000
Skatt: 2100
Kvar i egen ficka: 4900
 
kross81 skrev:
Och jag skattar ju som alla andra. Dock inte 30%, varför skulle jag göra det liksom?
Nice :wow: d^_^b
 
Hur är de de om man säljer ett hus med vinst, köper ett annat hus som är billigare eller dyrare vad händer med alla skatter osv då?
 
Så länge räntan är låg och det lånas ut obegränsat med pengar så kommer det alltid kunna gå att tjäna pengar på detta sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.