Tack för svar, har lite av samma problem här
 
P
Nej la aldrig någon gips.Var så snett och vint att det hade ändå blivit en massa glipor
 
Björn Melander Björn Melander skrev:

Bra frågor och du har helt rätt i att den här typen av överhörning ofta beror på en kombination av flera svaga länkar, tex luft-, struktur- eller ventilationsburen överhörning.

Konstruktionens Rw (ljudisolerande förmåga) beror på, precis som du skriver, ytskiktens massa, fackets djup samt isoleringen. Ökas värdena på massa och luftspalt, förbättras konstruktionens ljudreduktion. Frikopplar man elementen förbättras ljudisoleringen ytterligare.

Ett bra ljudabsorberande material består oftast av fibrer som ligger "huller om buller". De stora leverantörerna har uppmätta värden för flödesmotstånd (rayls) på sina produkter.

Helt rätt att det finns dålig dokumentation vad gäller cellulosabaserade produkter. Ska vi gå in på djupet så finns det andra faktorer som även gör stenullen till det bästa valet i den här typen av konstruktioner (ej att förväxlas med ljudabsorbenter för rumsakustik där olika flödesmotstånd är önskvärt för olika konstruktioner) beroende på den högre massan stenullen tillför samtidigt som den absorberar bra.

NoiseKiller (finns andra likvärdiga produkter också) är en flexibel massa som används för att frikoppla skivmaterial från varandra.
Hej, mycket intressanta svar,

Jag ska isolera mitt mellanbjälklag och skulle behöva råd. Bjälkarna är 170mm höga, 70 breda. Jag tänker mig att isolera med stenull, ca 70% av facken. Därefter Stepisol stomljudslist, 10mm, flytande golvspån 22mm, limmat, golvgips, stegljudsmatta Stepisol 10mm, 14mm ekparkett. Min fråga är detta en bra idé och kan det bli tyst av detta=) Jag lämnar 10 mm mot väggar och fogar med fogmassa. Alla genomgångar tätas med fog. Om det skulle behövas kan jag tänka mig ett "ljuddämpat" nedpendlat tak med plåtprofiler från Gyproc.

Är jag rätt ute eller vad behöver jag tänka om på?

Tacksam för svar. :)
 
B
S Swecowboy skrev:
Hej, mycket intressanta svar,

Jag ska isolera mitt mellanbjälklag och skulle behöva råd. Bjälkarna är 170mm höga, 70 breda. Jag tänker mig att isolera med stenull, ca 70% av facken. Därefter Stepisol stomljudslist, 10mm, flytande golvspån 22mm, limmat, golvgips, stegljudsmatta Stepisol 10mm, 14mm ekparkett. Min fråga är detta en bra idé och kan det bli tyst av detta=) Jag lämnar 10 mm mot väggar och fogar med fogmassa. Alla genomgångar tätas med fog. Om det skulle behövas kan jag tänka mig ett "ljuddämpat" nedpendlat tak med plåtprofiler från Gyproc.

Är jag rätt ute eller vad behöver jag tänka om på?

Tacksam för svar. :)
Låter effektivt 😉 hur blev det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.