P
Har problem med att dottern blir störd av TVn i vardagsrumet under hennes. Bjälklaget är idag fyllt med torv som jag hade tänkt byta ut mot stenull men när jag googlar runt lite så sägs det att torven ljudisolerar bättre än stenullen. Tycker torven känns så luftig och lätt med ganska stora bitar som inte borde ljudisolera nåt vidare.

Det bästa hade kanske varit att gipsa taket i vardagsrumet men nu är det hennes rum som ska renoveras.
 
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
P
Har nu tagit bort golvet i en del av rummet och det ligger ca 15 cm packad torv mellan reglarna. Är det värt besväret att skyffla ut allt och ersätta med stenull ? Kanske inte ens gör någon skillnad.
 
Vet inte om det är det bästa men hör ofta att cellulosaisolering isolerar ljud på ett utmärkt sätt.

En vän till mig satte gips "uppifrån" när han hade bjälklaget öppet, just för ljudisolering. Alltså i botten av bjälklaget mot brädtaket våningen under. Sen fullisolering med cellulosa.
 
Vad har du för kavitetsdjup mellan bjälkarna? Och vad är det för takhöjd i dotterns rum? Kan du göra golvet tjockare?
 
P
Reglarna är 165 mm höga. Vill helst inte höja golvet då det i sådana fall blir högre än hallen utanför.
 
Stenull är i vart fall inte ett dugg ljuddämpande. Ju tyngre och kompaktare material desto bättre ljuddämpning (i princip).

Så dubbelgips med förskjutna skarvar och cellulosaisolering (packad/tung) är en bra metod. Se bara till att dreva ordentligt (hårt packat) runt gipsen så att inte minsta luftspringa finns.
 
P
Jo dubbelgips funkar bra, datte i ett annat rum när vi blev störda i vårt sovrum ovanför men nu ska vi inte göra nåt med rummet under dotterns. Eller menar du dubbelgips i bjälklaget ?
 
Om du vill förbättra bjälklagets isolering vad gäller luftburet ljud bör du ta bort bef. torv och ersätta denna med att bra ljudabsorberande material. I ditt fall rekommenderar jag stenull typ Flexibatt eller motsvarande (ca 35 kg/m3). Isoleringen ska inte packas över huvudtaget utan monteras löst i facket. Isoleringens funktion är att absorbera den resonans som uppstår i regelfacket.

Innan du lägger i isoleringen kan du tillföra extra massa på baksidan av takbeklädnaden i det nedre rummet. Detta gör du genom att limma fast gips i regelfacken och foga runt om alla kanter så det blir helt lufttätt. Därefter monteras mineralullen. Golv ovanvåning kan du använda Golvspån + golvgips eller ceminwood. Ju tyngre du kan lasta på desto bättre ljudreduktion får konstruktionen, lite förenklat.
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
P
Ok, torven ut och i med gips+stenull. Borde bli ungefär lika bra som det vi gjorde tidigare men med dubbla gipslager i taket i rummet under ? Den gången fyllde jag upp hela utrymmet men det kanske inte spelar så stor roll ?
Beträffande golvet ska vi ha 25 mm massivt trägolv men man kanske kan ha golvgips under det ?
 
"Eller menar du dubbelgips i bjälklaget ?"
Japp.
 
"stenull typ Flexibatt eller motsvarande (ca 35 kg/m3)"
Det kanske funkar ok. Annars har jag för mig att det finns cellulosaisolering med bättre densitet, typ 50-60 kg/m3.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Golvgips går ju bort då det bygger för mycket eftersom man då måste ha golvspån mot reglarna. Får väl börja det roliga jobbet med att bryta upp gamla golvet och skyffla ut all torv först, ca 2 kbm är det säkert.
Ska även rikta upp det gravt lutande golvet (ca 2 cm på 2 m) samt bygga om en kattvind till skjutdörrsgarderob så det finns att göra :)
 
@ Oldboy:
Nja, det är inte riktigt så det det funkar. Det är en bra ljudabsorption vi vill åstadkomma med isoleringen och då är det flödesresistiviteten som är intressant. Den varierar mellan olika fabrikat. Generellt kan man säga att en lämplig flödesresistivitet får vi om stenullen har en volymvikt runt 35 kg / m3.

Det material som vi däremot önskar uppvisa så hög densitet som möjligt på är skivmaterialen i konstruktionen. Där är tex Minerit, Fermacell, Ceminwood, Brandgips utmärkta val.

I TS fall är det lämpligt att använda så många lag golvgips som konstruktionshöjden tillåter.
När vi bygger ljudstudios och liknande kritiska konstruktioner rollar vi "Noise Killer" mellan lagen och skruvar ur skruvarna efter härdning.
 
  • Gilla
kluris
  • Laddar…
Det kan bli pilligt att lägga gipsskivor i botten om underlaget är ojämnt. Man vill ha det tätt och inte några luftfickor. Ett alternativ är då flytspackel/golvavjämningsmassa för att höja vikten. Fördelen är att det blir helt tätt.

25 mm massivt trägolv direkt på bjälkarna är inte bra ur stegljudssynpunkt.

Ett förslag är: flytspackel i botten (tjocklek efter uträkning av lämplig extra vikt), stenull, fibergipsskiva med hög massa, typ Ceminwood och därefter trägolvet. Bygghöjden blir cirka 48 mm.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
P
Stegljudet uppifrån är inget som vi störs av utan bara ljud nedifrån, dvs TV-ljud. Hembio eller musik blir nog svårt att slippa men att inte kunna höra dialogen vid vanligt tv tittande är lite jobbigt. Frågan är hur mycket vikt man vågar lägga på i facken ? har ju ingen aning om hur pass bra råsponten är spikad underifrån, vore jobbigt om allt rasa ner. Sedan är golvbjälkarna endast 165 mm höga men visserligen 75 mm breda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.