Hej!

Vi bygger om vårt badrum på bottenplan som idag är ca 135 * 100 o endast innehåller toa o handfat.
Vi vill nu även ha en dusch på bottenplan.

Vi tar tacksamt emot förslag till planlösning. Bredd och längd på badrummet kan eventuellt gå att utöka något men inte så mycket.

Tanken är att vi vill ha en rymlig dusch men att det skall vara typ med duschdraperi så badrummet känns ok även när inte duschen används.

Dörren måste bli på 1,90-sidan.

Bad nere.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade lagt duschen längst inne, och sedan sett till att man stiger in i utrymmet mellan handfat och toa. Glasväggar vid duschen vid handfat och toa och sen en dörr eller ett draperi. Alt draperi hela vägen.
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är viktigt med space när man kommer in genom dörren

Untitled.png

Hörntvättställ spar utrymme, sedan har jag valt ett runt duschhörn 800 eller 900mm beroende på utrymme (Borde gå med 900mm om du kör med hörntvättställ). En väggnära hörnbrunn. Sedan toaletten längst ned, finns det utrymme på andra sidan väggen kan man ha en vägghängd
 
Redigerat:
Jag hade kört på pelpets variant, kanske med en hörndusch uppe till vänster, så får man en del plats för förvaring uppe till höger. Nackdelen är väl att man inte vill beskåda sig själv i spegeln när man sitter på "tronen".

Vårt badrum är ~1.90x1.30 där dörren sitter på kortsidan så långt åt ena långsidan som möjligt, längs med andra långsidan sitter toalett, kommod (60cm) och sedan kommer en duschvägg som går tvärs över (hade funkat lika bra med en hörndusch.)
 
Om dörren går att flytta (som på pelpets bild) hade jag nog satt en lång kommod från vägg till vägg, men bara om det går att få in en toalett som inte sticker ut i dörröppningen
 
Vi har ett badrum som är uppbyggt ungefär som Anders Malmgrens, fast med en kommod istället för hörnhandfat. Det är ungefär 160 x 180. Det fungerar bra och upplevs inte som särskilt trångt.

Se denna tråd. Finns bilder och lite annat.
 
Ja på 1.9 kanske det går dit både 900 duschhörn och riktigt kommod på samma vägg, men det måste gå att öppna högra duschdörren också. Väljer man en 800 eller 700 kommod kanske det går utan problem, jag kan tipsa om att rita dörrarna i sketchup så ser man om de krockar som jag gjorde på denna bild

Visa bilaga 104829
 
Vi valde duschhörna skjutdörrar för att inte få dörrar som slår i saker.
 
En nackdel med det i litet badrum är att man inte kan utnyttja utrymmet när man inte duschar. I vårt fall extra viktigt då vi har tvättmaskinen där.
 
Vi hade skjutdörrar men valde att montera raka dörrar tvärs över för att få mer utrymme, viker man in dessa efter dusch så känns badrummet större.
Skenan ovan och under skjutdörrarna gjorde att duschen var avgränsad och badrummet kändes mindre (tappade 75cm på djupet och var en mörk vrå)
 
pelpet skrev:
Jag hade lagt duschen längst inne, och sedan sett till att man stiger in i utrymmet mellan handfat och toa. Glasväggar vid duschen vid handfat och toa och sen en dörr eller ett draperi. Alt draperi hela vägen.
[bild]
Ahh vad många bra ideer! TACK!!! Jag gillar denna ideen skarpt. tanken att hela familjen nästan kan få plats i duschen men att man sen ändå kan vika in dörrar alt. dra bort draperiet och då ha ett "rymligt" badrum.
Tanken på kommod längs en hel vägg är oxå väldans trevlig,, men då försvinner ju min "hela" duschkänsla.
När jag bakat ihop allas ideer något så har jag kommit fram till en sån här lösning,, vad tror ni? Kan det bli bra?

Kan tilläggas att det finns ett litet fönster längst in i badrummet, tyvärr där duschhörnan blir men det kan nog inte hjälpas...
Bad nere2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker du ska undvika draperi, känns lite 80-tal eller äldre. Blir även snabbt sunkigt.
Tycker även ni ska klämma dit en spegel mellan väggen och högskåp. en 1200mm sepegel kommer öka storleken på rummet och det ser lyxigare ut, exakt så gjorde vi så jag pratar av erfarenhet :D

Visa bilaga 124576
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jäklar oxå, om ni ursäktar språket,,, jag gillade verkligen min sista skiss med kommod och högskåp på hela ena sidan, toa på den andra och så en stor dusch med vikbara dörrar och alt duschdraperi... men vad kommer karln o säger nu då.... Jooo,, det MÅSTE vara ett badkar i badrummet :banghead:.... suck... nån som orkar tipsa? :)

Vi kan dra ut badrummet några decimeter till på längden... den väggen är så att säga inte spikad ännu...

Har fått så otroligt mycket bra hjälp här så jag kommer att slänga upp en tråd om det andra badrummet i huset som är på övervåningen där vi funderar på att ta i anspråk en närliggande klädkammare för att utöka ytan på det... spännande spännande ;) kommentera gärna!
 
Jag har ett svedbergs duschbadkar i ett av mina badrum, och sen en glasvikvägg framför som täcker halva. Dessa badkar finns i olika längder. Mitt är 150. Går utmärkt att duscha (ensam) i och att bada.

Värt att tänka på om man har ett sånt är att sätta blandaren på "mellanhöjd", dvs över badkarsstandard men under duschstandard.

attachment.php?attachmentid=91556&d=1377550620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


attachment.php?attachmentid=92218&d=1378414103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det där var ju en ide, man får alltså lite större utrymme vid dusch än vad du skulle ha fått vid ett vanligt badkar. kanske inte så dumt :) Ser fint ut med vikväggen oxå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.