Mycket svammel i den här tråden så nu tar vi lite fakta istället.
"lite singel" som grundläggning var det nån som skrev. Nej, det åtgår 150-200 mm makadam (inte singel eftersom det inte går att packa) vad du än bygger för hus och det är för att få kapillärbrytning. Vidare behövs dränering etc, precis som vilket hus som helst.

Spraya på lite isolering?
Skärpning, många av dom där filmerna på tuben är från typ Florida, Californien etc där man delvis isolerar MOT värmen. Dom har knappt ens minusgrader på vintern!
Här i Sverige går det åt riktig isolering i betydligt tjockare lager än ett spraylager för att ens få ut bygglovet. Glöm inte att Energinormen gäller här också och det innebär, 55 kWh/m2 och år. Jag tvivlar starkt på att man löser det med en femma sprayad isolering.
Jag tror att man får regla upp motsvarande som ett vanligt hus och sen isolera 2-300 mm på väggarna och kanske 3-400 mm på taket. Tänk på det, ni som skriver om att isolera på insidan, det tar mycket av utrymmet.

Och apropå isolering på insidan, hur tänkte ni då?
Var hamnar kondenspunkten då? Jo, på insidan av plåten. På insidan av ett material som förr eller senare kommer att börja rosta och som dessutom är diffusionstätt.
Isolering ska ALLTID sitta utanför stommen, och utanför isoleringen ska man ha material som kan andas!
Eventuell isolering på insidan ska vara MYCKET tunnare än den utvändiga men jag är tveksam till om man ens ska ha 45 mm isolering på insidan eftersom plåten som sagt är diffusionstät.
Däremot kan jag tänka mig 45 mm installationsutrymme för kablar, vatten till bad/kök etc.

Förslag på grundläggning eftersom jag jobbar med sånt:
Fullt normal grund för platta på mark, avtäckning och dränering och 150-200 mm makadam (som ska packas enligt AMA. 2-300 mm isolering (frigolit) på detta. Sen är det bara att ställa containern på friggon. Containern är stadig nog i golvet att kunna stå på hela ytan.
Givetvis måste grunden ha VA förberett.
Mura Leca runt containern för att få en "grundsockel", dock utan bärande funktion, men man måste ju få ut en sockel under blivande panelen, annars kommer det ju att se skitmysko ut. Och man kan ju heller inte dra panelen ända ner till marken eftersom den då kommer att ruttna i rekordfart.
Man kan också köpa färdiga betongbalkar med eller utan isolering för ändamålet. Dom ställer man bara på makadamen.

Plintgrund?
Luktar trailertrash lång väg. Dessutom innebär det att man inte har nån isolering av golvet. Men till ett enklare sommarhus duger det gott.

Och för den delen kan jag föreslå ett kvadratiskt hus med innergård:
Fyra containrar i fyrkant, då får huset yttermått c:a 14,6 plus isolering och panel. Innergården bör bli knappt 10 m, minus isolering och panel. Kanske bredda med en till container nånstans.
Man kan även ställa på en extra container (dvs en andra våning) på norrsidan för att bryta av så det blir lite mer former. Och varför inte en extra 20-fotscontainer runt ena hörnet så denna andra våning inte skvallrar på samma sätt om containrarna?
Träpanel och sadeltak så är man väl snart i land?

Angående det här med att ställa containrar i bredd:
Där nånstans tror jag att man biter sig i läppen. Man måste ju kapa bort en hel del av containrarna så då kanske man betalar för en hel del som inte nyttjas?
Då kanske man förr ska dra isär containrarna och bygga traditionellt mellan dessa?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.