Helt ovesentligt vad 120 timmar kostar om du gör jobbet själv.
 
ejwbegysv skrev:
Japp då har vi bott i huset sedan aug 2005...

Kul att se vad man planerade och vilka orosmåln som fanns..

Idag så har följande hänt :
Vi installerade Luft/Luft-pumpen för 750kr så fort vi kunde, i hallen..
Lät alla gamla element + el-patron osv. sitta kvar och vara som det var.
Vi köpte en Keddy (ej vattenmantlad) och satte in den i den öppna spisen.

Många var dom bekanta och ickebekanta som sa att vi skulle frysa ihjäl på vintrarna med våran L/L-pump...

Idag 2 vintrar senare så har vi gjort av med totalt 10 000kw/h på uppvärmningen (har sep. el-mätare på pumpen). Vi har använt el-patronen i källaren totalt ca 1 timme (var borta en längre tid och sänkte värmen i huset till 16grader och ville få det varmt snabbt igen).

Det var vissa dagar ca -20 grader kallt och L/L-pumpen jobbade hårt men den gav sig inte, dock blev det en massa avfrostningar. Vi eldade i våran lilla keddy när det var som kallast för att hjälpa pumpen att hålla värmen... Då var det varmt som bara den på nedervåningen men tyvärr svårare att få det varmt på övervåningen.

På huset så har vi gjort bla. följande :
Dränerat, isolerat(10cm frigolit) källaren, dock ej sockelisolering.
Renoverat några fönster och satt in nya tätningslister till dessa.

På vinden är det fortfarande 10-15 cm med sågspån.

Nu ska vi snart börja riva taket och lägga nytt + isolering.

Tänk att det kan gå så bra trots alla funderingar och orosmåln man hade..
det är sällan problem att värma ett hus med kamin & luft/luft värmepump.
men nackdelarna är att man inte får jämn värme i hela huset & att kalras från väggar & framförallt fönster inte bara käns i fönstrenas närhet, utan att golvana blir kalla utav detta.

jag vill inte klanka ner på dig på någe vis, jag vill bara att denna information ska finnas här om någon söker på forumet, för att finna svar på om dom kan värma sitt hus på liknande sätt. Läser man bara ditt inlägg kan man lätt lura sig själv att tro att huset kommer att ha samma klimat som om det var flera radiatorer som värmde det.
 
CarMan skrev:
det är sällan problem att värma ett hus med kamin & luft/luft värmepump.
men nackdelarna är att man inte får jämn värme i hela huset & att kalras från väggar & framförallt fönster inte bara käns i fönstrenas närhet, utan att golvana blir kalla utav detta.

jag vill inte klanka ner på dig på någe vis, jag vill bara att denna information ska finnas här om någon söker på forumet, för att finna svar på om dom kan värma sitt hus på liknande sätt. Läser man bara ditt inlägg kan man lätt lura sig själv att tro att huset kommer att ha samma klimat som om det var flera radiatorer som värmde det.
Helt rätt.. Vill dock påpeka att det för det mesta var skönt att ha det som vi har det..
Övervåningen består av 2 sovrum där vi vill ha det lite svalare..

Viktigt är att man får värmepumpens inne-del placerad optimalt och att man har en bra planlösning för att få detta att fungera.. Vi stänger t ex inga dörrar, skulle vi göra det så blir det lätt minusgrader i dessa rum på vintern tex..

Men som sagt, inget slår värmesystem uppbyggt på radiatorer/golvvärme. Hade jag haft pengarna så hade jag köpt ett Luft/Vattensystem.

Slutsats : Är komforten på vintern inte det viktigaste så fungerar det, dock är det inget system som sköter sig själv när det är -20 grader ute, man måste elda (även om man har en stor pump som vi har) och göra sig av med det växande isberget under värmepumpen :)

Ett plus är att man kan svalka sig under pumpen på sommaren efter att ha jobbat hårt med husrenoveringen (några timmar då och då kostar inte många kr).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.