vp kanske var lite överilat, men när kapitalkostnaden är "borta" så försök få in den snarast (för den jobbar bäst när det inte är så kallt ute)

annars "mössa på och torrt om fötterna" gäller även här
dvs om ni mäktar med en investering som att tex blåsa upp lösull på taket (för där kommer det inte att ändras så mycket i alla fall vad ni än gör framgent ) och besparingspotentialen är stor för denna åtgärd och ju snabbare ni gör det dessto bättre

sen att gräva ut och dränera grunden är ett måste om inte annat så för mögelrisken
ovan åtgärder har ni igen vid ev försäljning

ja det verkar som om det vattenburna sett sitt, åtminstone elementen
kolla exp-kärlet också - men en riktig vattenläcka satt ju fint för er, förutsatt bra försäkrat, men usch så får man inte säga, och försbolagen är hårda på vattenläckor idag

funkar shunten eller har den kärvat fast?
på ngt sätt måste ni få bukt med framledn tempen
eftersom ni har separat VVB så kan ju i värsta fall (temporärt) styra med ELP

riktiga snikvarianten tills vidare - det finns beg elpannor och radiatorer for next to nothing
 
Shunten ser ok ut.. det var nog bara vi som inte fattade hur den fungerar.. vi vred på max och trodde att det bara var en av/på kran.. (fick ingen värme alls först).

Man kan låta rören vara kvar i huset men plugga dom vid golvet? och kasta ut radiatorerna.. Har kollat på vattenburen golvärme förut och vem vet.. det kanske blir i framtiden,, skönt med rördragningen kvar då..
Om vi tömmer hela systemet och stänger igen så lär det inte rosta sönder?

Vad jag har förstått så kan man ha flera inomhusdelar till luftvärmepumpen. Då kan man ha 1 st på varje våning.

Det sitter en slutet exp. kärl i källaren ser ny ut.. så även vv-beredaren.

Har ställt en byggavfuktare i källaren för att få ur lite fukt.. ska dra slangar från stuprören så fort vi flyttar in..

9 Aug få vi nycklarna :)
 
ejwbegysv skrev:
Om vi tömmer hela systemet och stänger igen så lär det inte rosta sönder?
Jag va o tittade i ett hus som dom tappat systemet i för 2 år sedan (skulle spara pangar på att låta huset va kallt) de vart en dyr köpt erfarenhet..
Nu när dom fyllde systemet o kopplade in vattnet så läckte det som f-n.. De skulle gå på ca 40000:- att fixa..
Så det hade blivit billigare att köra värme i huset under 2 vintrarna dom va borta.. ::)
 
Hmm ta bort radiatorerna och montera vattenburna fläktkonvektorer. Det hade jag nog gjort ..
Kommer att göra det när hallen ska renoveras.
En konvektor som sitter på golvet. Så man får "golvvärme" utan att göra nå extra.
Plus att det sprider värmen bra mycke extra med.
 
Luftvärmepumpen heter E24cke och är en panasonic.

Klarar av att värma 398kvm och att kyla 81kvm.
 
Bild på el grejorna :

dag3%20063.jpg

dag3%20064.jpg

dag3%20062.jpg

gamla oljeförådet.. någon som vill ha lite villa olja mot nermontering?
dag3%20065.jpg

 
Hej
Det är möjligt att värmepumpen har den kapacitet som ni säger MEN från ca -15 utomhus har den väl ingen kapacitet alls(eller hur ? Luft/Luft ägare). Då måste ni ersätta det bortfallet med en annan värmekälla. En värmekälla med ganska bra effekt och som dessutom har ett distributionssystem.
Jag tror nog att ni ska ta det lite lugnt och kontrollera vad som passar bäst i ert fall. Men i likhet med de andra som svarat tror jag nog att ni ska vara rädda om ert vattenburna system även om det är gammalt.
Har ni kvar oljepannan ? Det kanske är en modell som går att sätta pelletsbrännare på. Det brukar bli betydligt billigare än 60-70 kkr. ( Pelletsförråd i oljetanken !)
Finns fjärrvärme i närheten ? = Liten inv. kostnad och bra säkerhet om än inte superbilligt.
Vattenmantlad kamin som någon annan nämnde är säkert också en bra ide´.

Kolla också varmepumpsforum.com. Finns mycket intressant om VP:ar där.

MVH/lob
 
Oljepanna borta..

Vi ska behålla det vattenburna men byta radiatorer.. någon gång.

Vid -15 grader eller mer (inte så ofta i Gävle) slår vi igång elpatronen + eldar i den öppna spisen (som ska få en uppgradering någon gång).
 
ejwbegysv skrev:
Oljepanna borta..

Vi ska behålla det vattenburna men byta radiatorer.. någon gång.

Vid -15 grader eller mer (inte så ofta i Gävle) slår vi igång elpatronen + eldar i den öppna spisen (som ska få en uppgradering någon gång).
Vi ska även ha 2 st inne-enheter på värmepumpen.
 
ama skrev:
Det kan vara så att vattensystemet är så gammalt att det ändå borde bytas, men om rören är bra så är det dumt att riva ut dem (räkna med runt 100000 kr för att få nya om ni ångrar er något år senare).  

/ama
Nu vill jag påpeka att det förekommer en hel del gissningar var avser kostnaden för nya rör och radiatorer.
Jag har under min semester i sommar bytt ut mina värmeledningsrör och radiatorer enl följande recept:
5 Purmo kompaktpaneler 1400x600
1 Purmo kompaktpanel 1000x300
2 Purmo kompaktpaneler 800x600
1 kPurmo ompaktpanel 600x600
1 Purmo dubbel kompaktpanel 600x600
10 radiatorkoppel Danfoss
10 termostater Danfoss
18 kulventiler och div rörkopplingar för möjlighet till isolering och dränering av varje avstick från stam
Stam 22 Cu
Avstick 12 Cu
Diverse kringdetaljer, typ svep och bladskruv
Mängder med klämringskopplingar och gängade kopplingar

Kostnad?
-Materialkostnad ca 27000 kr (Rinkaby rör)
+ca 120 timmar inkl planering, rivning av gammalt system, bortforsling och provkörning.

Edit: I det här inlägget kan ni bortse från min signatur!
 
100 kkr är ett pris jag hört som grovuppskattning för material+arbete=man gör inte jobbet själv. Vad kostar 120 timmar bortlejt?

/ama
 
ett bra konkret ex vad det kan kosta, 2700 per radiator + arbete
5000 per radiator totalt är en siffra som nämnts ibland
120timmar *300*1,25/10radiatorer, ger 4500 kr/radiator och totalt cirkus 7200 kr/radiator
100,000 (eller 10,000 per rad) är en siffra som du kanske får höra av en luftvp-försäljare, men den är säkert också rätt i något fall

och strängstartarens system är byggt en gång i tiden för självcirkulation, verkar det av bilden, och där var det inte så mycket ("inget alls" kringutrustning som cirkpump....) men att använda de rören och sen sätta in nya radiatorer ger en massa övergångar som kanske inte är så snygga i sig heller
alltså behåll allt eller byt ut allt om möjligt verkar vara ngn form av riktlinje
 
Förtydligande:
1. Min mening var att ge ett exempel ur verkligheten, och inte att racka ner på Ama. Detta forum är fantastiskt fritt från sådana vederstyggligheter!

2. En riktig rörmokare hade använt hårdlödkopplingar isf klämringsdito, och dessutom gjort jobbet snabbare. Det betyder lägre materialkostnad och färre antal debiterbara timmar.

Dessutom har jag lagt extra finesser med avstängnings- och däneringsmöjlighet på alla avstick från stam i min installation. Jag köpte kopplingar för ca 11000. En hårdlödd installation utan dessa finesser gissar jag skulle ge en materialkostnad på i storleksordningen 8000-10000 lägre.

Anledningen till att jag använde klämringskopplingar är att jag inte vågar hårdlöda med öppen låga i ett kruttorrt trähus från 1915 med kolstybb som isolering i golvbjälklagen.
 
inte heller min avsikt att racka ner på någon

och om man då gör om uppskattningen efter nya uppg
(27000-9000)/10 = 1800 kr/ radiator

en van hantverkare gör jobbet kanske 3 ggr snabbare (inkl beaktat att man själv alltid ändå får en hel del timmar som du hade inkluderat typ "städning, planering osv)
ger 120/4 x 300 x1,25 / 10 eller 1500 kr per rad

alltså 1500 + 1800 = 3300 kr/rad

så siffran 5000/rad kanske inte är så tokigt riktvärde
 
Japp då har vi bott i huset sedan aug 2005...

Kul att se vad man planerade och vilka orosmåln som fanns..

Idag så har följande hänt :
Vi installerade Luft/Luft-pumpen för 750kr så fort vi kunde, i hallen..
Lät alla gamla element + el-patron osv. sitta kvar och vara som det var.
Vi köpte en Keddy (ej vattenmantlad) och satte in den i den öppna spisen.

Många var dom bekanta och ickebekanta som sa att vi skulle frysa ihjäl på vintrarna med våran L/L-pump...

Idag 2 vintrar senare så har vi gjort av med totalt 10 000kw/h på uppvärmningen (har sep. el-mätare på pumpen). Vi har använt el-patronen i källaren totalt ca 1 timme (var borta en längre tid och sänkte värmen i huset till 16grader och ville få det varmt snabbt igen).

Det var vissa dagar ca -20 grader kallt och L/L-pumpen jobbade hårt men den gav sig inte, dock blev det en massa avfrostningar. Vi eldade i våran lilla keddy när det var som kallast för att hjälpa pumpen att hålla värmen... Då var det varmt som bara den på nedervåningen men tyvärr svårare att få det varmt på övervåningen.

På huset så har vi gjort bla. följande :
Dränerat, isolerat(10cm frigolit) källaren, dock ej sockelisolering.
Renoverat några fönster och satt in nya tätningslister till dessa.

På vinden är det fortfarande 10-15 cm med sågspån.

Nu ska vi snart börja riva taket och lägga nytt + isolering.

Tänk att det kan gå så bra trots alla funderingar och orosmåln man hade..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.