Ja, det är ju inte det enklaste projektet att börja med nära utan förkunskaper :)

Har ritat ett schema på hur det kan se ut. Beroende på om du sätter sensorn som R1 eller R2 kommer spänningen stiga/sjunka med nivån i tanken.
Tänk på att alla op-ampar inte klarar 12V matning och även mosfetarna, Max gate-source voltage ska du kolla efter i databladet för mosfeten. Tänk också på att ingången till op-ampen måste klara 12V i bifogat schema.
Spänningsdelningen V=12V*R3/(R3+R4) sätter omslagsnivån som i detta fall saknar hysteres och utspänningen från sensorn får du genom samma beräkning men med R1 och R2. C1 är bara filter för att få jämnare signal och bör inte väljas för stor för då fördröjs VSENSOR.
Koppla sen på fler op-ampar. Ingångsimpendansen är hög på op-ampar, så sålänge du bara kopplar in VSENSOR direkt i V+ påverkas inte VSENSOR, annars kan det vara en ide med en spännings-följare mellan R1/R2 och VSENSOR.

Jaha, nu gick det visst inte att bifoga bild, återkommer med det....

Wikipedia har för övrigt mycket info om op-ampar http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier

OBS! Ovanstående bygger på att sensorn är resestiv vilket jag fick för mig när jag läste 0-180ohm på länken!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
byggahus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Vill minnas att det vart rätt lätt att ta isär givaren, men det kan ju variera kanske, kommer inte ihåg om det var en biltema jag tog isär, men tror det. Har för mig det satt runt 6 st tungelement i.
 
Om inte du hittar en OP som klarar rail to rail, dvs full matningsspänning på ingångarna så kan du koppla ett motstånd i serie med givaren eller mata givaren med lägre spänning, via en spänningsregulator, kan kanske rita ner en skiss med komponentvärden och allt. Får se om jag hinner.
 
Lite rörigt schema kanhända :p

Förstår du inte funktionen kanske du inte ska bygga den heller.
1M motstånden mellan utgång och non-inv ingången skapar positiv återkoppling och i detta fall hysteres, kan utelämnas om man justerar varje trimpot så att man inte hamnar för nära omslagsnivån på givaren.

Drivsteg måste till för att kunna driva annat än någon lysdiod.
Potten som sitter ensammen på schemat justeras tills du har 0v mellan mätpunkterna vid tom tank (180ohm). Kan ha skrivit fel i bilden.
"Hög 2/8-7/8" är hög när 2:a nivån är hög men slocknar när 3:nivån tänds, flytta motståndet till full nivå ifall det är bättre, annars får man komplettera med en justerbar fönsterkomparator och det kräver en IC-krets till.

manick.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Stort tack allihop! Har precis gjort en laseroperation på ögonen och klarar inga långa stunder framför skärmen nu märker jag

Hittade en lösning med LM3914 som kanske kan fungera. Den ska då ha 0-5V signal in. Kan jag då använda ex ledutgång 1, 4, 7 och 10 till nivåindikeringen och utg 3 och 8 för att skapa till och frånslag?

Börjar med spänningsdelaren, ser den rätt ut?
En fördröjning på mätvärdet vore positivt, lämpligt kapacitans på C1 för det?
 
  • Tankmätare spänningsdelare.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bättre att sätta ett R/C nät efter spänningsdelaren mot ingången på LM3914.
 
Hur ska det se ut då isf?
 
2014-08-10 11.28.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Aha, förslag på värden för R och C?
 
Ingen aning, kanske 10K och 470uF, har glömt av formeln...
 
fc=1/(2*PI*RC)
eller enklare är när det inte är så noga
tau = RC = tiden i sekunder då 67% (har jag för mig) av värdet uppnåtts. Vill du mäta saker som rör sig i sekunder så sätt tau till 1 t.ex. 5 tau så har du kommit upp i 99% av värdet.
Sätter du ett RC-nät innan op-ampen och har hysteres enligt foppsons schema så kommer värdet på V+ på op-ampen bli fel eftersom det blir spänningsdelning mellan RC-nätet och återkopplingen. Väljer du ett litet R i RC-kopplingen i förhållande till återkopplingsmotstånden så kan felet bli försumbart.
Men gör det enkelt för dig och strunta i filtret till en början!
 
Redigerat:
Jepp skippar det. Men är C1 i ditt schema till nytta och vad pratar vi för värde där isf?
 
Strunt i den med om du vill eller kör med 470uF eller mindre, då påverkar den inte svarstider runt sekunden eller över.
 
Är det bara jag som är nyfiken på vad det här ska användas till och varför det inte duger med en vanlig bränslemätare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.