Stefan1972 skrev:
anledningen till att olja kryper ut är oftast inte valet av olja utan mängden av olja. En del tror verkligen att allt blir bättre om man liksom dränker bågarna med olja men det blir snarare tvärtom eftersom det kryper ut om bågen blir varm. Det räcker att olja in tunt en gång.
Frågan jag tror ofta infinner sig är hyr mycket man ska "mata på" i ändträet. I gamla fönsterbågar försvinner ju en tunn pensling på ändträ in som en avlöning och ytan blir matt blixtsnabbt igen. Själv brukar jag olja på rätt rejält med halvolja i dessa situationer och har ännu inte råkat ut för några uträngningar.
 
jo men det är väl där man gör en tankevurpa. Folk tror att man måste skydda trät så mycket det går för det är vad färghandlarna påstår men det fungerar inte så för färg var ursprungligen en förskönande grej. Inget som gav trät längre liv. Målar man trä på korrekt vis och det har möjlighet att torka mellan varven så behövs ju egentligen ingen olja alls.
Det som ruttnar är ju saker målade i plastfärg som aldrig får en chans att torka. Där måste man ju göra allt man kan med trät för att det inte ska suga i sig vatten för det torkar ju aldrig och därmed ruttnar.

Det finns ju fönster som har varit omålade i flera hundra år........okej, de är lite väderbitna men ruttna är de inte iallafall.
 
Claes Sörmland
Oljesvettning är nog en effekt av uppbyggnaden av de industriella oljefärgerna. De består av icketorkande (långsamt torkande) oljor och en torkande oljor. Till en början användes standolja (en sorts superkokt linolja) och senare alkydoljor som torkande oljor. Dessa kombinerades med alla möjliga och omöjliga icketorkande oljor som kunde erhållas billigt.

Det knepiga med denna färguppbyggnad är att den precis som Stefan1972 skriver inte fungerar om underlagen inte kan suga upp den icketorkande oljan. Färgen är snabbtorkande just eftersom den icketorkande oljan sugs in i träet, lösningsmedel avdunstar och den torkande oljan bildar ett skinn. Är då bågen mättad med olja redan från början så fungerar inte färgen.

Här skiljer sig den äldre typen av linoljefärg som bara består av kokt linolja, pigment och torkmedel. Hela oljekomponenten torkar till ett vax, vilket tar tid och kräver tunna lager. Sen finns det ju de som ändå tillför långsamtorkande oljor som t ex rå linolja.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
poängen med det jag skrev var ju främst riktat till de som håller på med fönster och använder traditionella färger. Tyvärr är ju många lite ivriga med oljan och formligen dränker karmarna för ju mer olja i trät ju mer skyddar det är ju den gängse uppfattningen för både oljan och färgen ska ju förhindra att trät ruttnar...........totalt fel alltså.
Resultatet blir bara att målningen förstörs sen eftersom karmarna börjar svettas olja när de ligger i varmt läge.
 
Utmärkt tråd!
Nu har jag lärt mig lite till.

Jag använder rå linolja till att olja in trärena partier på fönster som jag inte hinner (eller vill eller kan pga vädret) bättra det året. Det går att hålla trärena fönster hyfsat skyddade med rå linolja, men behandlingen måste göras om varje år eftersom oljan "dunstar" bort. Värst i sydlägen.

Sedan tror jag att det är en viss skillnad i hur väl fönster står sig, oavsett skydd/färg/olja, beroende på vilket klimat de sitter i. Här i Skåne, och längs västkusten, med mkt fukt & regn, ofta horisontellt, så är fuktbelastningen på fönster hård. T ex ser jag på fönster & fasad (träpanel) en enorm skillnad mellan sydvästläge och nordostläge. Detta pga dels solen och dels de i stort sett konstanta västvindarna. Fönster i sydväst behöver förbättras vart och vartannat år, medan fönster i nordost kan klara sig 10-20 år utan problem.
 
T
För att svara på TS fråga så skulle jag välja linoljefärg till fönster, för att det är en fungerande färg om man väljer en bra linoljefärg utan alkyder och med rätt pigmentsammansättning och för att den går att underhålla samt är lättare att hantera när det väl är dags för ommålning.

Det jag inte riktigt förstår som tas upp i tråden är varför det grundoljas med rå linolja. Det är väl mycket bättre att olja med kokt olja som tränger in nästan lika bra/fullt tillräckligt och som oxiderar.
Då får man fuktskydd som inte "svettas" eller kryper ut och som ger ett bra underlag för att fortsätta måla med linoljefärg.

Jag har just renskrapat några karmar och sedan oljat med en uppvärmd linolja och sen låtit torka/oxidera för att sen börja grunda med linoljefärg. Ett fönster var så pass torrt i karmunderstycket att jag oljade en andra gång efter det hade torkat.

När oljan torkat skapar den ett skikt som grundfärgen fäster på och sen kryper inte oljan från färgen ner i träet och försämrar grundfärgens egenskaper. Oljan i färgen är ju ett bindemedel som har en ganska exakt mängd i förhållande till pigmentet så om oljan i färgen kryper in i träet så förstörs ju färgens egenskaper och riskerar att krita tidigare för att mängden bindemedel i förhållande till pigment är "fel".
Det går ju naturligtvis att tidigarelägga underhållet med inoljning av den målade ytan men jag föredrar att olja innan.

Kitt skulle jag använda traditionellt kitt som övermålas med linoljefärgen för att inte fåglarna ska äta upp det. Blandas på krita och rå linolja eftersom man inte vill att det ska oxidera och bli stumt utan fortsätta att vara flexibelt under färgen och täta mot glas och träet som rör sig med årstidsväxlingarna.
Det fäster på ytor som är linoljade /målade med linoljefärg och färgen fäster på kittet.
 
Redigerat:
Testarn skrev:
Det jag inte riktigt förstår som tas upp i tråden är varför det grundoljas med rå linolja. Det är väl mycket bättre att olja med kokt olja som tränger in nästan lika bra/fullt tillräckligt och som oxiderar.
Då får man fuktskydd som inte "svettas" eller kryper ut och som ger ett bra underlag för att fortsätta måla med linoljefärg.
Rätt eller fel - jag halvoljar mina bågar, alltså hälften rå inolja och hälften terpentin. Det tränger in extremt bra (klart bättre än outspädd kokt vill jag tro) och bildar på ett dygn ett hårt/torrt skikt som inte alls känns oljigt så jag har levt i tron (villfarelsen?) att denna olja även har hårdnat(oxiderat där den har sugits in. Hur som helst - jag har inte drabbats av några som helst svettningar där jag behandlat båge, karm eller foder med denna metod.

Eftersom jag nu inför min fasadmålning bytt system från Ottossons till Engwall och Claesson kommer jag inte att olja alls utan målar tre varv med olika spädning av färgen med terpentin - tror det var 50%, 30% och 0%.

En sak till - talgoxarna kan ge sig på kittet även om det är målat - jag har råkat ut för det flera gånger! Numera matar jag dem med fågelmat istället - jag tror att dom innerst inne föredrar solrosfrön, jordnötter och hampa :D
 
Redigerat:
K
http://www.attstrom.se/?p=407

Jag tror inte alls på spädning av trepentin eller lacknafta. Men jag är väldigt kluven till om man ska olja första lagret på rent trä med kokt eller rå linolja.

Hur ska man tänka egentligen? Målar med allbäcks färg och de menar att det är kokt jag ska grunda nytt trä med medan nästa alla jag pratat med förespråkar rå :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.