Jag håller på och renovera gamla bågar med fint handblåst glas i. De är målade med linoljefärg på utsidan för typ 40 år sedan, ok skick samt superlätt att skrapa bort. På insidan är de målade med någon annan modernare typ av färg, där är skicket sämre, profilerna syns inte och det är minst sagt ett helvete att få bort.

Apropå kittet så är det ganska enkelt att ta bort med stämjärn om man har tålamod till att vara försiktig. Jag tycker att det känns bättre att ha gjort det från grunden med nytt kitt även i falsen. Tiden det tar sparar man nog igen på att det blir lättare att skrapa bågen sedan.
 
Tyvärr är min erfarenhet att moderna vattenbaserade fönsterfärger inte fungerar. Jag byggde ut huset 2010 och fick då både gamla fönster ommålade och några nya målade med Alcro Bestå system. De fönster som tidigare varit målade med alkydoljefärg som var i bra skick (Jotuns system) ser fortfarande bra ut. Där målades bara den befintliga alkydoljefärgen över. (Kulörbyte) På de nya fönstren har det blivit katastrof. så här ser det ut efter sex år.
Fönsterkarm med flagande blå färg och tydliga tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag målade om ett av fönstren förra året och följde Alcros instruktioner till punkt och pricka men redan nu så ser det i stort sett likadant ut igen.
Alcros så kallade impregneringsolja innehåller ingen olja alls och gör uppenbarligen ingen större nytta. Jag tycker det är ofattbart fräckt av Alcro att kalla något som nästan bara innehåller vatten och inte innehåller någon olja alls för "impregneringsolja".

Tyvärr så gör Alcro Bestå fönsterfärger inte sitt jobb! Inte det jobb som husägaren vill i alla fall, att skydda fönstren. Däremot lär ju Alcro få sälja mycket skit som målarna tjänar pengar på att slabba dit.

Jag har för övrigt gjort samma erfarenhet med en överliggare av trä på ett balkongräcke. Balkongen förlängdes i samband med utbyggnaden och den gamla överliggaren är fortfarande frisk efter 75 år men den nya delen var genomrutten och fick bytas efter fem år. Jag kunde bryta av en 45*95 med handkraft...

Nu vet jag inte vad jag ska använda när jag ska åtgärda fönstren. Linoljefärg eller blanda själv?
 
Målade fönster förra sommaren med vattenfärg, det gör jag inte om så länge det finns oljefärg att tillgå.

Svårmålat, går inte att efterdra färgen, den har redan torkat när man kommit runt bågen.
Går inte få med sig färg på penseln och dra över kittet så färgen flyter ut några mm på glaset.
Går inte att maskera fönstret och sen bara dra bort tapen, färgen åker med, man får vänta tills färgen torkat och skära med kniv i färgen och sen dra bort tapen.

Trots detta har färgen lossnat från glaset, vatten gått in bakom och kittet spruckit. Kittet fick torka en månad innan färgen målades på (linoljekitt)

Då jag inte pysslar med religion, har jag nu målat fönsterna med oljefärg, och använt kitt på tub, fördelen är att man kan måla över kittet efter ett dygn.

Närbild på nymålat fönsterkarm som visar sprucken färg och kitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rikard Gjersvold skrev:
Målade fönster förra sommaren med vattenfärg, det gör jag inte om så länge det finns oljefärg att tillgå.

Svårmålat, går inte att efterdra färgen, den har redan torkat när man kommit runt bågen.
Går inte få med sig färg på penseln och dra över kittet så färgen flyter ut några mm på glaset.
Går inte att maskera fönstret och sen bara dra bort tapen, färgen åker med, man får vänta tills färgen torkat och skära med kniv i färgen och sen dra bort tapen.

Trots detta har färgen lossnat från glaset, vatten gått in bakom och kittet spruckit. Kittet fick torka en månad innan färgen målades på (linoljekitt)

Då jag inte pysslar med religion, har jag nu målat fönsterna med oljefärg, och använt kitt på tub, fördelen är att man kan måla över kittet efter ett dygn.

[bild]
Vad hittade du för oljefärg?
 
Nordsjö fönsterfärg.
 
Det är ju också en akrylatfärg. Ingen oljefärg alls.
 
Nordsjö traditional windows
 
Jotun Drygolin verkar också vara en lösningsmedelbaserad Alkydoljefärg. De har också en grundolja som inte är vattenbaserad. Visir klar grundolja.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Min erfarenhet är att klassisk alkydoljefärg ger det resultat som Eld visar på bild.
Min erfarenhet är också att plastfärger öht inte hör hemma på träfönster utomhus. Det lossar i stora flagor.
Min erfarenhet är att det är drygt, jobbigt, besvärligt att skrapa och preparera fönster för bättringsmålning, när de är målade med annat än linoljefärg. Och med sk moderna färger behöver träfönster underhållas/bättras med bara ngt el ngra års mellanrum.
Linoljefärg är ju dessutom både grundolja, grundfärg, mellanstrykningsfärg och slutstrykningsfärg. Bara att reglera med terpentin.

=> Linoljefärg. Linoljekitt. (Det enda alternativet för den som inte tycker om att kasta tid och/eller pengar i sjön.)

Det finns för övrigt torkmedel till linoljefärg för att korta ner torktiden.
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Linoljefärg är säkert jättebra men den kräver att man tar bort all gammal färg först, den torkar förtvivlat långsamt och kulören bleknar tydligen fort. Jag har dock själv aldrig använt den.

Jag målade många trärena fönster med Jotun Drygolin efter grundning med Jotun Visir grundolja för cirka 15 år sedan och de har inte inte flagat någonting alls, inte alls som fönstret på bild. Fönstret på bild är målat för sex år sedan med Alcro Bestå, en riktig skitfärg.

Det är bara de nya fönstren målade med Alcro Bestå utan någon Alkydoljefärg under som det är problem med. (Två treluft, ett tvåluft och tre altandörrar.) Jag lutar åt att slipa dem rena på utsidan och måla med alkydoljefärg efter grundning med riktig grundolja utan vatten. Mellan rutorna och insidan verkar ha klarat sig. Att gå linoljevägen skulle kräva totalrenovering av nio tvåluftfönster, tre treluftfönster och tre altandörrar. Det kommer jag inte orka med och att lämna bort slulle kosta en förmögenher.
 
Jag har precis samma erfarenhet som Eld, dvs saknar erfarenhet från linolja, men målat fönster med skaplig hållbarhet med oljefärg.

Köpte ett hus 1991 som var byggt -66, fönsterna var trärena, men i bra skick då huset var skyddat av hög skog.
Utvändigt på bågarna tog jag ett varv med elhyveln för att få bort gråträ, sen olja, grund och 2 lager oljefärg.
När vi flyttade 2006 fick vi skrapa nertill och måla på söderfönsterna.

Kanske inte lika bra som linolja, men målningen höll i 15 år iaf.
Det jag målade förra sommaren med vattenfärg måste jag göra om nu.
 
Här hemma var fönstren målade med akrylfärg sannolikt Pikateho som naturligtvis hade både krackelerat och flagnat och släppt in fukt i träet. Då vi renoverade blev ju sista arbetsskedet att skrapa och måla om fönstren.
ELÄNDET GICK INTE ATT SKRAPA........ eller rättare sagt så gick det men det tog pappa tre somrars målmedvetet arbete att skrapa och 9 fönster trärena och måla dem. Skulle inte karmarna ha varit så väl inbyggda bakom en ny fasad skulle det ha gått lika fort att snickra nya fönster och byta. Eftersom akrylfärgen fortfarande krackelerade och flagade allt mer gick den inte att lämna kvar som underlag för ny färg.

Han grundade med kokt linolja förtunnad med pinenterpentin och så målade han med en färg som enligt tillverkaren innehåller både linolja och alkydolja. Ett billighetsalternativ till ren linoljefärg. Den har hållit bra såhär långt (10 år) och går i alla fall att skrapa när det är dags nästa gång.

Aldrig mer akrylfärg utomhus på ett hus där jag har något ansvar eller någon ekonomisk inblandning. Hellre har jag omålade fasader som fattigfolk hade förr än dras med det skräpet.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Han grundade med kokt linolja förtunnad med pinenterpentin...
Av nyfikenhet, någon anledning att han grundade med kokt llinolja? Jag har alltid grundat utomhus med rå linolja utspädd med terpentin. Som jag lärt mig så har kokt linolja "större molekyler" som inte tränger in lika bra, men i gengäld härdar snabbare - därav att man oftast använder kokt inomhus. Obs - ingen kritik, utan jag försöker bara lära mig mer och förstå hur andra tänker :)
 
krillek skrev:
Av nyfikenhet, någon anledning att han grundade med kokt llinolja? Jag har alltid grundat utomhus med rå linolja utspädd med terpentin. Som jag lärt mig så har kokt linolja "större molekyler" som inte tränger in lika bra, men i gengäld härdar snabbare - därav att man oftast använder kokt inomhus. Obs - ingen kritik, utan jag försöker bara lära mig mer och förstå hur andra tänker :)
För att han var rädd att rå linolja skulle tränga ut senare och göra att färgen släpper. Rätt eller fel..... jag brukar grunda med rå linolja.
 
heimlaga skrev:
För att han var rädd att rå linolja skulle tränga ut senare och göra att färgen släpper. Rätt eller fel..... jag brukar grunda med rå linolja.
anledningen till att olja kryper ut är oftast inte valet av olja utan mängden av olja. En del tror verkligen att allt blir bättre om man liksom dränker bågarna med olja men det blir snarare tvärtom eftersom det kryper ut om bågen blir varm. Det räcker att olja in tunt en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.