K kanonkula skrev:
Vad kostade bitssatsen och borren? Typ första gången jag känner jag vill till Lidl.
80 resp. 30 kr.
 
Bitsen verkar helt ok. Drog i och ur en torx25 6x100 några gånger med slagskruvdragaren och det verkade inte slita på den.
Närbild på en Torx25 bit insatt i en skruvdragare med ytterligare bits och borr i bakgrunden på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en torx25-bitsspets med oskärpa verktygssats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sämre med träborret. Provade hur mycket 10 mm-borret från varje sats slår. Den första 0,3 och den andra 0,9 mm. De är även felslipade så skär inte optimalt :thumbdown:
Mätdon testar precisionen hos ett 10 mm träborr i ett skruvstäd, indikerar slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träborr i mätdon som mäter avvikelsen, med fokus på urslagen visare och borrspets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VillaAnna och 6 till
  • Laddar…
Bra info! Jag tycker också bitsen verkar bra. Köpte dock inte borren, och det verkar vara bra...

Älskar f ö kombinationen mätklocka + Lidl-verktyg :rofl:
 
  • Gilla
Mazzarin och 2 till
  • Laddar…
henq henq skrev:
Bra info! Jag tycker också bitsen verkar bra. Köpte dock inte borren, och det verkar vara bra...

Älskar f ö kombinationen mätklocka + Lidl-verktyg :rofl:
lite som olja och vatten :rofl:
 
F fsn skrev:
Vi har här en "svets" med två fasta spänningsläge, ställbar trådmatning. Endast möjlighet till gasfri tråd då ventil naturligtvis saknas (inget konstigt med et för dom pengarna förvisso). Flusstråd är mycket skadligare än svetsning med gas och även än svetsning med pinne. Tittar man i maskinen så har både primär och sekundärsidan troligtvis (jag vet inte det för jag anser inte det värt att betala 800kr för att ta reda på det. Det är dock ingen ovanlig konstruktion i betydligt mer påkostade lågprissvetsar så det skulle förvåna mig om det är annorlunda här) ledande kylkroppar och dom sitter troligtvis 4mm från varandra. Man är alltså aldrig längre än avståndet mellan kylkropparna + ett ledande damm, borrspån eller kvarglömd lös bricka mm att ha nätspänning i handtaget.
Tack för ett bra svar! :D
 
P Pysslarn skrev:
Men precis så är det. De stora märkena har ögonen på sig. Ta H&M, de har tvingats utveckla långtgående policies när det gäller samarbete med underleverantörer ang arbetsmiljö, barnarbete, arbetsvilkor osv för annars är de rökta i sina kunders ögon. Och det gäller de flesta stora tillverkare av vad det vara månde. Ingen tillverkare som vill stå för sunda värderingar och hög kvalitet på sina produkter har idag råd med att ertappas med motsatsen.

Om du som kund skiter i hur och av vem varan har tillverkats så finns det organisationer som bryr sig.
I mina ögon är det sunt, människor är människor och ska ha en vettig ersättning för det de gör, i en vettig miljö osv.

//Ronnie
Ja de har ögonen på sig, och ändå misslyckas de... var väl förra året de fick bannor för att de hade en leverantör som inte skötte sig.

H&M har lite av sådan profil, återvinning, eko osv. Men liksom Bosch vad har de sagt om sådant tänk? Har inte sett något tillverkare som har en sådan profil... har jag fel?

Liksom, skulle jag lägga en tusenlapp extra på ett dyrare märke och kunna slå mig på bröstet och hävda jag tar hand om arbetsklimatet i Asien? Nja....

Mer troligt att man har fog att slå sig för bröstet om tusenlappen ges till en organisation som hjälper folk i asien....
 
V Vardagsrum skrev:
Men den största fördelen med 4Ah-batteriet är att man kan ställa skruvdragaren upp :p Något jag saknar med 12V Boschen.[bild]
Just som skruvdragare står den faktiskt med lilla batteriet :p
Parkside skruvdragare med litet batteri står upprätt på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
henq henq skrev:
Just som skruvdragare står den faktiskt med lilla batteriet :p
[bild]
Du har övertygat mig! Nästa verktygsvecka blir det inga klumpiga extrabatteri! :p

Fick anledning att prova dragaren idag, och måste säg att jag gillar deras lösning med ”snabbt av, snabbt på”, när man vill växla mellan chuck och bitshållare. Perfekt när man borrar, sen skruvar, sen borrar, sen skru...

Fin arbetsbänk f.ö, var kan du ha hittat den måntro.. ;)
 
Beklagar att jag visar mitt fula tryne här igen men ett inlägg citerade mig och ställde frågor och gjorde påståenden som jag anser bör besvaras. Märk väl att jag i det här inlägget inte gör kommentarer till de verktyg som diskuteras i tråden.


"Ja de har ögonen på sig, och ändå misslyckas de... var väl förra året de fick bannor för att de hade en leverantör som inte skötte sig."


Mycket möjligt, sedan är ju frågan om det är HM eller underleverantören som misskött sig...

Men såklart, HM var bara ett exempel på företag som jag vet har policies för miljö, arbetsvilkor hos underleverantörer mm, det gör dem inte till änglar. Om jag inte missminner mig brände de oerhörda mängder osäljbar kläder förra året. De blev värme istället för att gå till tredje världen eller allmän återvinning. Kasst i mina ögon. Vilket egentligen gör dem till ett dåligt exempel. Sorry, my bad.


"H&M har lite av sådan profil, återvinning, eko osv. Men liksom Bosch vad har de sagt om sådant tänk? Har inte sett något tillverkare som har en sådan profil... har jag fel?"


Har du letat? Lite längre ner visar jag prov på vad Bosch har upplagt på nätet, krävde ca 20 sekunders googlande. Misstänker att det är få kunder som efterfrågar den här informationen men den finns där för den som vill ha den.

Den här typen av dokument kan du hitta på hemsidan för varje större märke, Bosch som företag är inte på något vis unikt i det här sammanhanget.

När det gäller Parkside Power Tools har jag efter visst googlande bara hittat en indikation på att det är ett företag som heter "Kompernass" som förser Lidl och andra med dem. Dock verkar Kompernass bara vara ett tyskt handelshus utan egen produktion och det går inte att hitta några policydokument av något som helst slag.


"Liksom, skulle jag lägga en tusenlapp extra på ett dyrare märke och kunna slå mig på bröstet och hävda jag tar hand om arbetsklimatet i Asien? Nja...."


Det är ju upp till var och ens samvete men det är ju troligare att fabriksarbetare i Asien har det något bättre om deras arbetsgivare är underleverantörer till Bosch eller någon annan av de stora tillverkarna än om det handlar om Parkside/Kompernass.

En trevlig bieffekt är ju att man får bättre maskiner när man köper av de etablerade proffsmärkena... :)


"Mer troligt att man har fog att slå sig för bröstet om tusenlappen ges till en organisation som hjälper folk i asien...."


Kanske det men jag tror nog att det är få av "fyndarna" i den här tråden som ger den inbesparade mellanskillnaden mellan Parkside vs Bosch ex vis, till någon hjälporganisation. Att handla verktyg på Lidl genererar nog inte särskilt mycket "bröstslående" annat än i eget besparingshänseende.



Nedan följer Bosch CSR-dokumentation:


Dokument ett:

"Code of Business Conduct"

Första informationen efter introduktionen:

Huvudrubrik:
"Basic principles"

Styckerubrik:
"Lawful, regulation-compliant, responsible, and fair conduct"

Detta dokument redogör för de riktlinjer som styr deras affärsverksamhet.

Länk:
https://assets.bosch.com/media/en/g..._and_goals/bosch-code-of-business-conduct.pdf


Dokument två:

"Code of Conduct for Business Partners"

Utdrag ur detta dokument för den som orkar läsa:

"Fair treatment of employees
Our business partners must observe the fundamental rights of their employees based on the applicable national labor laws. The following rules are aligned with the International Labor Organization’s (ILO), Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work.

Human Rights
Our business partners respect internationally recognized human rights and actively protect such rights.

Child labor
Our business partners only employ persons who have reached the minimum legal age for work according to the legislation applica- ble in the country of employment. Moreover, they respect and uphold children’s rights.

Forced labor
Our business partners reject all forms of forced labor and respect the principle of freely chosen employment.

Freedom of association
Our business partners respect freedom of association and the right to form interest groups. They grant their employees the right to articulate their interests within the framework of the labor laws in force in their country.

Equal opportunities
Our business partners do not tolerate discrimination of any kind, may it be based on skin color, ethnic origin, gender, age, nationality, social background, disability, sexual orientation, religious belief, or human ideology."

Länk:
https://assets.bosch.com/media/glob...ity/code-of-conduct-for-business-partners.pdf


//Ronnie
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Även om ämnet är viktigt och intressant så är det bättre att det startas en separat tråd i just ämnet "Lågprisprodukter/arbetares förhållanden etc.
Det tenderar att bli långa inlägg och ofta med politiska övertoner, inget fel i det, men som sagt, bättre i egen tråd!
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 11 till
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Även om ämnet är viktigt och intressant så är det bättre att det startas en separat tråd i just ämnet "Lågprisprodukter/arbetares förhållanden etc.
Det tenderar att bli långa inlägg och ofta med politiska övertoner, inget fel i det, men som sagt, bättre i egen tråd!
Håller med, och nu har jag sagt mitt.

//Ronnie
 
Jag hittar nästan aldrig några verktyg i min lokala lidl butik.
 
A Andy78 skrev:
Jag hittar nästan aldrig några verktyg i min lokala lidl butik.
Hur tidigt på veckan är du där? Dom räcker inte många dagar.

Ang bits från Lidl så bröt jag av en insexbits på mitten förra veckan med mejsel och handkraft. Annars är grejerna oftast bättre än priset ger sken av ;)

Köpte en hylssats och ringnycklar denna veckan
 
Köpte faktiskt skruvdragaren och "vinkelslipen" idag...
Båda har lite tyngd, känns inte så billiga som priset antyder...

"Grizzly tools" verkar vara tillverkare, undrar om det är ett Lidl-dotterbolag?
 
Hur kom du fram till att det är grizzlytools?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.