T Taxture skrev:
Lite dålig fart på fläkten vid full värme men jag testade iofs med ett halvtomt 2amp batteri....

Duger nog att tina lås med till vintern.......
Ungf det jag ska ha den till. Blåsa på vattenkoppen i en minut så att proppen släpper. Annars får jag vänta på att tre vattenkokare ska koka klart å slabba med det.
Behöver jag riktig värme så är det gasolen som gäller...
 
Slog också till på Värmaren! Ska dock mest ha den till lite krympslang och liknande. Håller med om att fläkten kunde gått lite fortare, men inget jätteproblem i mitt fall iaf.
 
Köpte styrskenan igår. Kanske inte Festool kvalité
 
Köpte en så här i torsdags:
Batteridriven handcirkelsåg https://www.lidl.se/p/p47065?productId=47065&countryCode=SE
Försökte klyva en regel 45mm tjock på längden och kom väl en meter. Batteriet var precis laddat.
Nu klöv jag sista biten och batteriet är i princip tomt.
Enl bruksanvisningen är max djup 48mm. Så jag känner mig rätt besviken på sågen. Undrar om man kan lämna tillbaka den när den är använd? -så här går det ju fortare med en fogsvans.
 
fubar fubar skrev:
Köpte en så här i torsdags:
Batteridriven handcirkelsåg [länk]
Försökte klyva en regel 45mm tjock på längden och kom väl en meter. Batteriet var precis laddat.
Nu klöv jag sista biten och batteriet är i princip tomt.
Enl bruksanvisningen är max djup 48mm. Så jag känner mig rätt besviken på sågen. Undrar om man kan lämna tillbaka den när den är använd? -så här går det ju fortare med en fogsvans.

Vilket batteri använde du?

Reklambild för två olika PARKSIDE-batterier, 2Ah och 4Ah, med priser och LIDL-prismärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog inte sågen som är boven. 2Ah är på tok för klent till en cirkelsåg. Testa med 4Ah eller ännu kraftigare. (y)
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
De rekommenderade ju 2A, men jag tvekade lite, men köpte ändå. Ska kolla med dem, om det går att byta batteriet.
 
Fairlane
Är det någon som har testat handcirkelsågen?
Jag har ett 4Ah batteri redan som passar och mitt användningsområde är inte jättestort, mer att snabbkapa lite virke på plats där jag saknar 230V, exempelvis utanför byggvaruhuset. Jag har stått och kapat 45x45 reglar, 70x45 och upp till 225x45 med en fogsvans utanför byggvaruthuset när jag behövt kortare bitar (2-2,5m). för att lättare lasta på släpkärran. Till det ändamålet och lite till bör den väl duga? 500 kr känns helt ok då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som har testat handcirkelsågen?
Jag har ett 4Ah batteri redan som passar och mitt användningsområde är inte jättestort, mer att snabbkapa lite virke på plats där jag saknar 230V, exempelvis utanför byggvaruhuset. Jag har stått och kapat 45x45 reglar, 70x45 och upp till 225x45 med en fogsvans utanför byggvaruthuset när jag behövt kortare bitar (2-2,5m). för att lättare lasta på släpkärran. Till det ändamålet och lite till bör den väl duga? 500 kr känns helt ok då.
Lämnade precis tillbaka en sån, men det kan vara batteriet som var bekymret egentligen. Annars fungerade den bra.
 
Har Handcirkelsågen och även en Ryobi samt har lånat en Makita. Inte imponerad av någon av dom, även om Makitan fungerade hjälpligt. Blir nog ett av dom verktyg där sladden får fortsätta vara det vanligaste valet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, jag har en sladdvariant som kommer få göra jobbet när det är tyngre och om det finns ström tillgänglig. Frågan är om man kommer igenom 225x45 tryckt virke eller om jag ska fortsätta med fogsvansen (som jag egentligen gillar att jobba med så länge det är rimlig mängd).
 
Någon av dom här två följer alltid med till brädgården. Fungerar perfekt att grovkapa med +1cm.

En AEG sticksåg använd för att grovkapa trämaterial med precision, idealisk för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteridriven tigersåg från AEG för grovkapning av material i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fogsvansarna på brädgården ger iofs bra muskelträning om man är ute efter det! :strong:
Dag
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
E
P poba53 skrev:
Funktionen på denna kontaktfria spänningstestare är förvånadsvärt bra för sitt pris på 70SEK. Hittar lätt ledningar i träväggar och speciellt är den snabbaste pipfrekvensen bra då hittar den ett rör med kablar i innervägg med +-3.5cm pipintervall från centrum av ledning. Jag jämförde med min Bosch GMS120 i Elläge och den ger rött ljus i samma intervall som Lidl detektorn. Men GMS120 har också en grafisk skala på LCD:en som pekar in exakt centrum av detta +- 3.5cm intervall (symetriskt).

När jag ändå var på Lidl (med munskydd och handskar) nöjesköpte jag deras elkontakttestare (70SEK) som kan va kul att ha (elsystemet hemma är dock felfritt). Insatt i ett jordat uttag har denna diverse funktioner men i ett ojordat uttag försvinner finesserna. Så om man vill se fasen i ett jordat uttag så är det enkelt utan pill med kablar och instrument. Baksidan är märkt L och N så dessa stämmer fysiskt när båda gröna LED lyser. Om en är röd är märkningen fysiskt bak och fram. Om Du har jordfelsbrytare så kan Du också aktivera den från kontakttestare

[bild] [bild] [bild]
Detta är lite missvisande tyvärr, vilket vi sett exempel på här i forumet. Det gröna ljuset i sig innebär inte att uttaget nödvändigtvis är korrekt installerat, det kan vara både fuljordat och fulnollat och jag vet inte hur resultatet blir om någon råkar göra en farlig sak som att koppla en tändtråd på jordblecket, men misstänker grönt ligger nära till hands.

Nu vet jag inte vad som står i instruktionen men som jag ser det är den enda möjliga kvalitetssäkringen dylika test i kombination med utlöst jordfelsbrytare via testknapp en.

Vill du bekräfta detta @HasseTeknik, jag är inte överförtjust i tanken att denna enkla mojäng används i tron om att det ersätter att kontroller som krävs för att utföra heminstallation men givetvis går det lätt att lura husköparen vid besiktning.
 
fubar fubar skrev:
Försökte klyva en regel 45mm tjock på längden och kom väl en meter.
Är en väldig skillnad på att kapa tvärs träfibrerna och klyva längs med
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Batteridrivna cirkelsågar bör utrustas med 1,6mm klinga de brukar tyvärr levereras med 2mm klingor.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta är lite missvisande tyvärr, vilket vi sett exempel på här i forumet. Det gröna ljuset i sig innebär inte att uttaget nödvändigtvis är korrekt installerat, det kan vara både fuljordat och fulnollat och jag vet inte hur resultatet blir om någon råkar göra en farlig sak som att koppla en tändtråd på jordblecket, men misstänker grönt ligger nära till hands.

Nu vet jag inte vad som står i instruktionen men som jag ser det är den enda möjliga kvalitetssäkringen dylika test i kombination med utlöst jordfelsbrytare via testknapp en.

Vill du bekräfta detta @HasseTeknik, jag är inte överförtjust i tanken att denna enkla mojäng används i tron om att det ersätter att kontroller som krävs för att utföra heminstallation men givetvis går det lätt att lura husköparen vid besiktning.
Hur fick du in mig i diskussionen om verktyg från Lidl - jag som aldrig handlat verktyg utan bara godis och det bara 2 ggr i den affärskedjan ?
 
  • Haha
  • Gilla
Deduhej och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.