MatildaSofia skrev:
Tack!
Christina, felet med köket är att det känns så tungt i den öppna planlösningen.
Har jag rätt så säg..
Njaaa.... jag vet inte om jag personligen riktigt håller med om det i sin helhet, men kanske vissa delar som 'Köksö/matbordsdelen' och 'skänken'...*blink*

Har du tänkt dig samma planlösning som nuvarande fast med annan typ av fronter..?? för isf. så vet jag inte om det kommer att ge något markant 'lättare' intryck.... men iof. modernare och kanske stramare.
Jag vet ju inte vad du eg. är ute efter, dvs vad är 'cleant' för dig...???

Det jag personligen skulle vilja ändra på, även med den nuv. stilen på fronter, är att 'mixa in' mer moderna detaljer i den traditionella stilen, för att inte göra det så väldigt enhetligt.. jag gillar personligen inte när det är för enhetligt, utan älskar lyckade/vågade/smått oväntade blandningar.. ;)
De ändringar jag skulle göra är tex. alusockel istf. målad, riktigt tuff 'industribetonad fläktkåpa, rejäla aluhandtag, ta bort den lilla hyllan/skåpet till höger om fönstret, bort med hyllorna till vä. om fönstret, placera diskbänk+DM under väggskåpen (dessutom mindre bärande av porslin när du plockar ur DM) och ha arbetsytan framför fönstret, sänka höjden på de två fristående bänkskåpen, (som jag iof. helst skulle ha öpppen lösning under, med tex. gallerhyllor och tjocka ben i hörnen istället för hela skåpsidor) till samma som 'matbordet/bardisken' och använda en lika tjock träskiva på den delen som bänkskivorna, använda ben istället för hel 'gavel' på 'matbordet', ha en tjock bänkskiva i natursten (inte svart, mer kalkstensgrå eller varför inte betong *blink* och diskbänk i samma tjocklek) och SEDAN...... Hmmm....

....SKÄNKEN...... jag skulle nog, hur hemskt det än låter :-[, själv välja att ta bort den...... och istället använda den ytan till att placera högskåp som K/F, helst ett lite bredare högskåp med plats för micro och 'skafferiförvaring' över och under den eller nåt ditåt...... och isf. planera om fläktkåpa/häll kontra diskbänk/DM en aning då du isf. får lite mer plats om du flyttar K/F......
Alt. annan typ av förvaring som inte blir så 'stor/djup'...... typ vägghängda skåp eller nåt ditåt.....

Och jag skulle personligen inte gå på nått högblankt eller annat ultratrendigt... däremot kan jag väl erkänna (när du nu 'envisas') att jag nog lika gärna skulle kunna tänka mig lika gedigna och hantverksmässiga träluckor som du har nu men släta.... målade som nu, men i lite ljusare nyans än den du nu valt.
Tjaa... vad blev det nu kvar.... :-[ förutom ytterligare förvirring... :-[ (Förlåt.. ;))

MVH/Christina.

PS: Jag vet att jag sett nåt som kanske skulle kunna vara nåt...., men jag minns bara inte var, ska fundera... ;)
 
Hej!
Jag verkar komma fram till något nu. :)Tack för dina synpunkter Christina.
Skissen är inte helt korrekt, färg kakel och tillbehör stämmer inte.
Färgen är fortfarande vit fast bruten i svagt grått.
När jag är inne i rummet, i huset som ska bli kök så känns det som att jag får skippa överskåpen. Måste få det att kännas luftigare. Ska ringa Falerum på måndag.
Blev inspirerad av Dig Christina och vill ha en helt slät lucka ,utan beslag...
Christina, har Du hittat något snyggt?


 
Ja faktiskt... tom. två alternativ ;) det tog tid men till slut kom jag på var jag sett det, om du nu tycker det är snyggt vet jag ju inte, bilden är dålig så om du råkar ha tillgång till Elle interiör- Kök&Bad nr 1 höst 2005, så finns det kanonfina bilder från det här härliga köket där... :-*
http://www.hellman.se/main.asp?section=huvud
kok1.jpg

Ytterligare en ursnygg :-* variant i en nybyggt hus, http://www.blueprint-inredningar.se/ välj bildarkiv->'villa 2004'->3:e bilden.

Kram/Christina.
 
Återigen Christina, Tack!! :) Du vet vad jag vill ha. Riktigt snyggt det från Blueprint! Ska spinna vidare och ha den bilden som inspiration.. Nu är det mycket med huset :surprised:
 
Vill ha köket på showroom 3, vad tycker du om det C?
 
MatildaSofia skrev:
Vill ha köket på showroom 3, vad tycker du om det C?
Hej Matilda :)

Hmm... tjaaaa.... iof.......... MEN vad är den egentliga skillnaden mot det kök du redan bestämt dig för från Falerum....??
Här har du också en ramspegellucka, iof. inte täckmålad och kanske inte lika grå i tonen som den nyans du valde hos dem... Bänkskivan ( :-* ;)), fläktkåpan, beslagen och vitvarorna är ju de stora behållningarna i detta kök, enligt mig iaf..... ;)

MEN... det var precis det jag menade Matilda... ;) du kan åstadkomma detta intryck, hur lätt som helst, med det kök du redan valt..... om du bara att byter ut enstaka detaljer.. och vips får du en annan stil på ditt kök... :)

Kram/c.
 
Hej Matilda,
du kan surfa in på http://www.claessoninredningar.se/

Claessons Inredningar har tidigare främst jobbat mot arkitekter förutom sin egna butik i Krylbo. Nu har de även öppnat en egen butik i Stockholm och det finns en återförsäljare här i Eskilstuna som heter Fem Kök - där jag precis har beställt ett kök Leksand som passar bra in i vårt gamla hus :D. Alla deras kök är kanonfina och kvalitén superb.

Lycka till, Maikkel
 
:) Tack, blueprint fanns med där också.
 
Om någon minns mig, och mitt köksdilemma...tråden var extremt långt bort..

Nu är det nära till ett nytt kök, vem vill tycka till om de slutgiltiga köksritningarna... ::)
 
MatildaSofia skrev:
Om någon minns mig, och mitt köksdilemma...tråden var extremt långt bort..

Nu är det nära till ett nytt kök, vem vill tycka till om de slutgiltiga köksritningarna... ::)
Jag!
PM-ar min adress
 
Jag tar mig mer än gärna en titt jag med :) PM:ar adress!

// Olle
 
Hej!

Tackar för översända bilder, och kommer med mina två cent här:

Väggskåpen till vänster om kåpan - antingen skulle jag välja väldigt kvadratiska skåp, 60x60 eller liknande, eller väldigt rektangulära (fullhöjd eller liknande) - och vara väldigt försiktig med exempelvis kontinentalhöjden som var så populär förr.

Köksön - Om jag tolkat bilder och ritningar rätt är det en liten ö med ett vanligt matbord i direkt anslutning. Kanske skulle det vara möjligt förlänga bänkskivan ut mot matplatsen, och på så sätt få en matplats och köksö? Detta ställer ju självklart krav på stolarna vid bordet, och det kanske inte är så lockande att byta ut om man redan har fina stolar? Eller så sänker man hela ön för att passa till stolarna, men då förlorar man ju lite av idéen med en köksö. Om du inte vill förlänga skivan skulle jag om jag var du klura lite på hur köksön avslutas ut mot matplatsen, så att det inte känns platt och avhugget.

Ska klura vidare o se om jag kommer på något mer :)

// Olle
 
Tack Olle! :) Ska fundera på det Du sa. Köksön är redan planerad att bli större men bordet fortfarande i "vanlig" höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.