K Kvackatore skrev:
Tja, tror du svara på det själv, de jobbar heltid och inte deltid. Vi bor också så det får bli moped eller A-traktor i framtiden om vi inte vill köra barnen kors och tvärs. Har dryga milen in till huvudorten. Men barn kostar mycket pengar, det skall man inte sticka under stolen med men de ger mycket tillbaka också.
Ja för min del är det deltidsjobb (i eget företag) som gäller om jag inte vill ”jobba heltid” och bråka med fk med jämna mellanrum (och antagligen misslyckas halva tiden) för att vara sjukskriven på åtminstone deltid. Enklare såhär och jag kostar mindre pengar för övriga skattebetalare 🤷‍♀️ Det här med att vi inte har barn är inte helt självvalt, men såhär i efterhand känns det som att det nog var bäst så för min hälsa.
 
M mrsnhp skrev:
Ja för min del är det deltidsjobb (i eget företag) som gäller om jag inte vill ”jobba heltid” och bråka med fk med jämna mellanrum (och antagligen misslyckas halva tiden) för att vara sjukskriven på åtminstone deltid. Enklare såhär och jag kostar mindre pengar för övriga skattebetalare 🤷‍♀️ Det här med att vi inte har barn är inte helt självvalt, men såhär i efterhand känns det som att det nog var bäst så för min hälsa.
Blir lite OT här men kolla upp vad det innebär att vara familjehem eller stödhem. Man kan vara det någon dag/helg i månaden eller bara finnas där att göra nått skoj ihop
Ibland t.ex. bio och sen finns hela skalan upp till att vara fosterföräldrar på heltid.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Blir lite OT här men kolla upp vad det innebär att vara familjehem eller stödhem. Man kan vara det någon dag/helg i månaden eller bara finnas där att göra nått skoj ihop
Ibland t.ex. bio och sen finns hela skalan upp till att vara fosterföräldrar på heltid.
Vi har dessvärre inte kapacitet till det, även om jag har hört att det finns ett stort behov. Om vi har kapacitet över så finns det närstående med barn som uppskattar avlastning ibland 🙂
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Bara om man redan äger en pallkrage, att köpa en är inte billigt i dagsläget.

Billigaste tänkbara odlingskärl är en blå ikeakasse, 7 kronor ny, rymmer lätt en påse jord på 40 liter som kostar 25 kronor styck på Byggmax om man köper 4 st.

Potatis, lök och morötter är inte något man odlar själv för att tjäna pengar, i Malmö kan man köpa potatis och gul lök i 5 kilo säck för 39 spänn året om, du kan inte odla för den pengen själv.
Man måste ju inte ha något att odla i. Det går ju lika bra att gräva ett traditionellt trädgårdsland. Ts bor ju i hus och har säkert trädgård.
Absolut kan det bli billigare att odla egna grönsaker. Och då får man obesprutade och giftfria grönsaker. En påse morotsfrö är inte dyrt, likaså sättlök och potatis. Tomater och gurka kan ju vara svindyrt i affären, men kostar inte många kronor att odla
Massa andra rotfrukter är billigt att odla och kan med rätt metoder förvaras hela vintern.
Grönkål och brysselkål växer hela vintern.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.