N Nikelasson skrev:
Jo 29 000 innan skatt i lön. Sen får jag barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag så jag har total 29-30 000 ut i månaden
Funderat på att byta jobb till ett med högre lön?
 
  • Arg
Vardagsrum
  • Laddar…
K Kane skrev:
Funderat på att byta jobb till ett med högre lön?
Om det vore så enkelt hade jag gjort de för längesen..
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
@
N Nikelasson skrev:
Kommer de gå eller inte? När man är van leva på 29 tusen i månaden

trött på jobba, betala räkningar, betala det nödvändigaste och lite till sen är pengarna slut. Vid lönen börjar karusellen om igen

Slut på det nu jag vill kunna spara pengar!

Så nu kommer jag röra runt i ekonomin total och leva ett bra liv för mindre pengar!

Kan inte offra allt då jag har barn och inte vill sticka ut allt för mycket. Dom ska få gå på sina fritidsintresse osv. Så flytta ut i skogen och leva på naturens gåvor kommer inte gå. Förr levde man utan el men så långt kommer jag inte heller gå.

Vi lever på ca 29000 ut i månaden.

Visste borde de gå och leva ett drägligt liv för 20 000 och spara 9 tusen ett tag framöver?

Boendekostnaden kan jag tyvärr inte ändra på då vi nyligen flyttade och valet var mellan billigare lägenhet eller dyrare hus. Jag valde huset.. lite livskvalité måste man unna sig, och att bo i hus och ha trädgård när man har bott så i nästan hela sitt liv är för mig nästan självklart.. bor i liten samhälle, i storstan vet jag de är värre, men här är att bo i hus inget konstigt om ni förstår

Hyran på 7500, elen, vatten, sophämtning tillkommer..

Känner redan nu när jag tänker efter att 20 000 kommer bli tight

Sen har jag bil som används väldigt mycket men inte livsviktigt då jag kan cykla till jobbet och barnen har de mesta på gåavstånd förutom en aktivitet som kanske går att sluta med?? Sen blir de jobbigt och storhandla i stan, men finns mat affär på gåavstånd, hälsa på familjen eller åka iväg på någon utflykt i stan osv.

Men bilen har jag tyvärr lån på 3700 i månaden. Frågan är om man ska va utan bil helt, köpa billigare kontant. Eller öka lånetiden för att få ner kostnaden i månaden.. jag tror ärligt talat jag kommer må dålig att va utan bil helt då jag använd bil flitigt i över 10 års tid. Och vi bor i liten samhälle så bara köra barnen till en kompis utanför blir svårt och leva på att andra föräldrar ska köra fram och tillbaka varje gång känns sådär.

Men till frågan vad tycker ni? Tror ni vi klarar oss på 20 tusen i månaden? Har testat ett billigare liv förut och jag mådde jäkligt bra av att känna man kan ha de gött för en liten peng. Var utan bil några månader och varje gång jag cyklade till jobbet sa jag till mig själv nu sparade jag 150 spänn. För bilen kostade mig 150 om dagen med lån och allt.. men efter ett tag kände jag mig väldigt nere för jag kunde aldrig lämna 50 skyltarna. Åkte buss någon gång men när man inte åkt buss på 10 år kändes de väldigt konstigt som att man var 18 igen och levde studentliv . Där stod man med 2 barn -10 på vintern bussen var sen och undrade varför när man egentligen hade råd med bil men inte med så mycket annat..

Vad tycker ni man måste ha för räkningar och hur mycket tycker ni är lagom att lägga på de? 1 vuxen 2 barn sen en hund o katt också.. som jag inte kan göra mig av med, de är som att göra mig av med barnen
Börja med att sätta av pengar till sparkontot direkt då du får lön. Sedan är det bara att testa. Men med mat och alla andra måsten så torde det vara tight...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Jo 29 000 innan skatt i lön. Sen får jag barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag så jag har total 29-30 000 ut i månaden
OK. Kolla dina utgifter det senaste året (internetbanken brukar ha verktyg för det, t. Ex mat, bränsle osv) och sammanställa allting som är återkommande. Har du en hyra på 7500 ser jag det som omöjligt att du har 16-17k i övriga kostnader ifall ditt största problem är den där lånekostnaden på 3400 kr för bilen.
 
S
D Bubblebubb skrev:
Inte helt fel att lägga några tusen på krogen, du kan hitta en till vuxen och vips har ni 2ggr 20tusen att leva på.
2ggr 20tusen som ska delas på ännu flera barn :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
odla i pallkrage. Potatis och morötter är bra och billig fyll till en köttbit
Bara om man redan äger en pallkrage, att köpa en är inte billigt i dagsläget.

Billigaste tänkbara odlingskärl är en blå ikeakasse, 7 kronor ny, rymmer lätt en påse jord på 40 liter som kostar 25 kronor styck på Byggmax om man köper 4 st.

Potatis, lök och morötter är inte något man odlar själv för att tjäna pengar, i Malmö kan man köpa potatis och gul lök i 5 kilo säck för 39 spänn året om, du kan inte odla för den pengen själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blåis och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Sälj hu
N Nikelasson skrev:
Kommer de gå eller inte? När man är van leva på 29 tusen i månaden

trött på jobba, betala räkningar, betala det nödvändigaste och lite till sen är pengarna slut. Vid lönen börjar karusellen om igen

Slut på det nu jag vill kunna spara pengar!

Så nu kommer jag röra runt i ekonomin total och leva ett bra liv för mindre pengar!

Kan inte offra allt då jag har barn och inte vill sticka ut allt för mycket. Dom ska få gå på sina fritidsintresse osv. Så flytta ut i skogen och leva på naturens gåvor kommer inte gå. Förr levde man utan el men så långt kommer jag inte heller gå.

Vi lever på ca 29000 ut i månaden.

Visste borde de gå och leva ett drägligt liv för 20 000 och spara 9 tusen ett tag framöver?

Boendekostnaden kan jag tyvärr inte ändra på då vi nyligen flyttade och valet var mellan billigare lägenhet eller dyrare hus. Jag valde huset.. lite livskvalité måste man unna sig, och att bo i hus och ha trädgård när man har bott så i nästan hela sitt liv är för mig nästan självklart.. bor i liten samhälle, i storstan vet jag de är värre, men här är att bo i hus inget konstigt om ni förstår

Hyran på 7500, elen, vatten, sophämtning tillkommer..

Känner redan nu när jag tänker efter att 20 000 kommer bli tight

Sen har jag bil som används väldigt mycket men inte livsviktigt då jag kan cykla till jobbet och barnen har de mesta på gåavstånd förutom en aktivitet som kanske går att sluta med?? Sen blir de jobbigt och storhandla i stan, men finns mat affär på gåavstånd, hälsa på familjen eller åka iväg på någon utflykt i stan osv.

Men bilen har jag tyvärr lån på 3700 i månaden. Frågan är om man ska va utan bil helt, köpa billigare kontant. Eller öka lånetiden för att få ner kostnaden i månaden.. jag tror ärligt talat jag kommer må dålig att va utan bil helt då jag använd bil flitigt i över 10 års tid. Och vi bor i liten samhälle så bara köra barnen till en kompis utanför blir svårt och leva på att andra föräldrar ska köra fram och tillbaka varje gång känns sådär.

Men till frågan vad tycker ni? Tror ni vi klarar oss på 20 tusen i månaden? Har testat ett billigare liv förut och jag mådde jäkligt bra av att känna man kan ha de gött för en liten peng. Var utan bil några månader och varje gång jag cyklade till jobbet sa jag till mig själv nu sparade jag 150 spänn. För bilen kostade mig 150 om dagen med lån och allt.. men efter ett tag kände jag mig väldigt nere för jag kunde aldrig lämna 50 skyltarna. Åkte buss någon gång men när man inte åkt buss på 10 år kändes de väldigt konstigt som att man var 18 igen och levde studentliv . Där stod man med 2 barn -10 på vintern bussen var sen och undrade varför när man egentligen hade råd med bil men inte med så mycket annat..

Vad tycker ni man måste ha för räkningar och hur mycket tycker ni är lagom att lägga på de? 1 vuxen 2 barn sen en hund o katt också.. som jag inte kan göra mig av med, de är som att göra mig av med barnen
Sälj huset och byt till billigare bostad och samma sak med bilen. Barnen kommer inte att bry sig. Du snackar ju redan om att dra ner på barnens aktiviteter, vilket är oförsvarligt.

Eftersom du säger att du har hyra på huset så kanske du inte äger det, och det är ändå helt galet att hyra ett hus, då betalar du på ägarens lån istället för på egna lån…
 
Du måste ju inte gå ut så hårt att du sparar 9000 kr direkt utan börja med att försöka klara dig på 25000 kr. När du märker att det funkar bra drar du in på något ytterligare och försöker klara sig på 24000 kr osv.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Att spara så det finns en buffert är visserligen smart så du inte behöver ta ett lån om en tand ryker eller så men mer än så skulle jag inte rekommendera att du sparar så länge du har dit billån kvar. I den här tråden låter det som att du hyr huset och då går det ju inte att baka om det i något huslån med lägre ränta, men lägg undan en liten buffert absolut men sedan ser du till att bränna av det där lånet så fort som det bara går det kommer vara din absolut bästa besparing då du kan spara det du betalar i ränta idag utan att det känns o nu bör du kunna få 3-4% ränta på dina pengar.
 
Du vill spara mer och därför öka lånetiden för att få mer pengar varje månad? Vore det inte bättre att öka amorteringen istället och se det som ett sparande?
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med bilen? Om du skulle sälja den nu, skulle priset täcka återbetalning av billånet? Eller skulle du gå back?
Om du går jämnt upp eller t o m tjänar en slant, sälj bilen omgående och köp en något äldre, mindre och därmed billigare bil. Om du cyklar till jobbet istället, behöver inte bilen gå så mycket, och du sparar in på bränsle och slitage.

När du löst bilsituationen (och även innan) kan du göra på följande sätt när du fått in månadens inkomst:
1: Betala alla räkningar
2: Sätt undan en fast summa till sparande
3: Dela upp resterande pengar i 4 delar, så du får tillgång till 1/4 varje vecka för att köpa mat och andra förbrukningskostnader. Om du har skilda konton för inkommande lön och utgående pengar (typ ett separat konto med betalkort till) underlättar det. Gå in på internetbanken och lägg in överföringar för hela månaden direkt. Den 1:e 2500 kr (exempelvis), den 8:e 2500 kr osv. Då har du en fast summa varje vecka att göra av med.

Ett sparmål underlättar också och ger motivation! Vad ska du ha pengarna till?
 
Att odla mat är som sagt nästan skrattretande, basvaror är så billiga om man planerar inköp så helt meningslöst att odla. Undantaget är vissa grönsaker under sommaren, sallad, zucchini, kryddor mm, kanske tomat och man har varm plats och gröna fingrar. Jordgubbar och hallon om man har plats och kan få plantor.

Bilen är som sagt för dyr, men att köpa billig är ju inte helt enkelt om man inte har kontanta medel och sen är händig och kan fixa en del själv.

Att dra ner på bilåkandet är dock lågt hängande frukt. Varje gång du startar bilen kan du grovt räknat dra 10-20kr från kontot och sen en 20-40 kr till per körd mil.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
D
S SueCia skrev:
2ggr 20tusen som ska delas på ännu flera barn :D
Det får ju vara en kontrollfråga innan man går vidare.
 
Du säger att du i princip klarar dig utan bil. Gör dig av med bilen, den kostar i onödan. Om du känner att du behöver bil så köp en Toyota Aygo. Köpte en i vintras och den kostar en hundring i månaden i försäkring och drar 0.45. Allting går att meka själv. Kan du inte meka finns det massvis med video på tuben.

Se till att undersöka vilka fritidsintressen som är billiga speciellt om de driftas av kommunen. Kolla med den kommunala kulturskolan och ställ barnen i kö. Gör det till ens port att bara köpa mat på kort datum och laga allting själv. Rustas märke NoFo för hygienprodukter duger det med.

Och köp bara kläder på utförsäljning eller beställ från lågprisskogar på nätet. Försök skaffa dig ett bättre jobb med högre lön.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Absolut största kostnaden skulle kunna vara bilen för mig.

Nu kör jag alltid äldre bilar. Senaste en 9-3 ARC SS fick jag gratis, dagen innan den skulle besiktas.
Kostade på delar för ca 6 tusen. Rullar nu andra året.

Min vän en Saabfantast säljer en 9-5 till min sambo. Den är s a s i toppskick för strax under 20 000.

Aldrig jag köpt bil för flera hundra tusen eller mer. Pengarna lägger jag på annat, t ex en segelbåt som jag köpte för 15 år sedan.

Har garage och skruvar det mesta själv.

La själv nytt Planka tak på huset,med 20 timmars hjälp.
Kostnad 100 000. Tillfrågade firmor ville ha 250 - 300 000.

Köpte begagnad byggställning, nu sålt hälften. Har kvar så jag och barnen kan måla om husen själva.


Jag gillar faktiskt att hålla på med allt möjligt.

T o m två årsveder för uppvärmningen ligger under tak.
Eget arbete betalar sig dubbelt!

Minimalt med lån, som jag skulle kunna lösa. Ser det hela som en billig buffert. Typ lättillgängliga pengar att ta till vid större behov.

Själv klarar jag mig bra som pensionär på 12 - 15000 i månaden efter skatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.