Kommer de gå eller inte? När man är van leva på 29 tusen i månaden

trött på jobba, betala räkningar, betala det nödvändigaste och lite till sen är pengarna slut. Vid lönen börjar karusellen om igen

Slut på det nu jag vill kunna spara pengar!

Så nu kommer jag röra runt i ekonomin total och leva ett bra liv för mindre pengar!

Kan inte offra allt då jag har barn och inte vill sticka ut allt för mycket. Dom ska få gå på sina fritidsintresse osv. Så flytta ut i skogen och leva på naturens gåvor kommer inte gå. Förr levde man utan el men så långt kommer jag inte heller gå.

Vi lever på ca 29000 ut i månaden.

Visste borde de gå och leva ett drägligt liv för 20 000 och spara 9 tusen ett tag framöver?

Boendekostnaden kan jag tyvärr inte ändra på då vi nyligen flyttade och valet var mellan billigare lägenhet eller dyrare hus. Jag valde huset.. lite livskvalité måste man unna sig, och att bo i hus och ha trädgård när man har bott så i nästan hela sitt liv är för mig nästan självklart.. bor i liten samhälle, i storstan vet jag de är värre, men här är att bo i hus inget konstigt om ni förstår

Hyran på 7500, elen, vatten, sophämtning tillkommer..

Känner redan nu när jag tänker efter att 20 000 kommer bli tight

Sen har jag bil som används väldigt mycket men inte livsviktigt då jag kan cykla till jobbet och barnen har de mesta på gåavstånd förutom en aktivitet som kanske går att sluta med?? Sen blir de jobbigt och storhandla i stan, men finns mat affär på gåavstånd, hälsa på familjen eller åka iväg på någon utflykt i stan osv.

Men bilen har jag tyvärr lån på 3700 i månaden. Frågan är om man ska va utan bil helt, köpa billigare kontant. Eller öka lånetiden för att få ner kostnaden i månaden.. jag tror ärligt talat jag kommer må dålig att va utan bil helt då jag använd bil flitigt i över 10 års tid. Och vi bor i liten samhälle så bara köra barnen till en kompis utanför blir svårt och leva på att andra föräldrar ska köra fram och tillbaka varje gång känns sådär.

Men till frågan vad tycker ni? Tror ni vi klarar oss på 20 tusen i månaden? Har testat ett billigare liv förut och jag mådde jäkligt bra av att känna man kan ha de gött för en liten peng. Var utan bil några månader och varje gång jag cyklade till jobbet sa jag till mig själv nu sparade jag 150 spänn. För bilen kostade mig 150 om dagen med lån och allt.. men efter ett tag kände jag mig väldigt nere för jag kunde aldrig lämna 50 skyltarna. Åkte buss någon gång men när man inte åkt buss på 10 år kändes de väldigt konstigt som att man var 18 igen och levde studentliv . Där stod man med 2 barn -10 på vintern bussen var sen och undrade varför när man egentligen hade råd med bil men inte med så mycket annat..

Vad tycker ni man måste ha för räkningar och hur mycket tycker ni är lagom att lägga på de? 1 vuxen 2 barn sen en hund o katt också.. som jag inte kan göra mig av med, de är som att göra mig av med barnen
 
  • Gilla
darkwingduck
  • Laddar…
Mina tankar..

Dra inte in på något som påverkar barnen (såvida dom inte skall ha häst eller dyr utrustning varje halvår). Dra in på allt "onödigt". Vi har absolut noll streamingtjänster (förutom spotify som jag har gratis på annat håll). Går utmärkt att se det som erbjuds på svt play, youtube alternativt låna filmer på biblioteket vid behov. Samma med internet och telefoni. Kör billigaste vilket går alldeles utmärkt.

Bilen låter visserligen dyr, men där behövs mer information för att kunna ge råd. Men kanske samma sak där - behöver du eller villhöver du just en sådan bil? En av våra bilar (ja, vi måste dessvärre ha två) är en gammal Toyota. Långt ifrån det roligaste att köra, men den gör sin grej bra, är fräsch och helt betald och tjänar oss fruktansvärt väl, så jag kan inte motivera en "roligare" bil sett till kostnaden.

Fundera på matkostnader etc. Behövs pizza till hela familjen varje vecka eller donken för den delen? Får man bara in vanan är faktiskt havregrynsgröt fruktansvärt gott. Lägg till att koka eget äppelmos i höst när det går att få tag på äpplen typ gratis (om du inte har själv) och stoppa i frysen, så har du frukost för ett par hundralappar och det är årskostnaden!

Djur är dessvärre något som brukar sluka pengar vad jag sett. Försäkringar, mat och veterinärbesök. Men jag förstår om du inte vill göra avkall på den biten.

Men det GÅR att klara sig på betydligt mindre än man är van vid. Frågan är bara om man klarar det psykologiska i att ställa om. Tänker bara på snubben i lyxfällan som bröt ihop helt och ansåg att hans playstation (eller var det xbox?) var det viktigaste i hans liv.
 
  • Gilla
jonas.o och 8 till
  • Laddar…
harry73
Börja med att spara så mycket det går och se var du landar kostnadsmässigt
Du behöver inte sluta använda bilen helt, börja med att minska användandet.
Jag började ta bussen till jobbet efter ha bilpendlat under 20 år och måste säga att jag uppskattar bussresan
 
  • Gilla
LinaOlsson och 2 till
  • Laddar…
Skulle säga det är omöjligt. Inte ens krognotor går täcka in på det.
 
  • Haha
  • Gilla
Gimp och 9 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle säga det är omöjligt. Inte ens krognotor går täcka in på det.
Inte alla som går på krogen.. mat + hygien lägger jag 4500 i månaden
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bara hus + drift och bil + drift så är du uppe i 15000. Har svårt att tro du kommer ner i 20000. Skapa en kalkyl i excel och detaljera alla utgifter som ni har idag och sedan är det bara att skära. Du kan säkert välja ett mindre sopkärl, styra när du ska göra varmvatten, när man får duscha mm. Allt går om man bara vill men var rädd om familjen. Sätt upp mindre mål som 1000 åt gången så finns det större chans att lyckas.
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle säga det är omöjligt. Inte ens krognotor går täcka in på det.
Finns det något tråkigare än att sitta på krogen, helt bortkastad tid.
 
  • Gilla
C.Ö och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Finns det något tråkigare än att sitta på krogen, helt bortkastad tid.
Det är roligt när man är ung och dum.

Inte mycket som slår att sitta dyngrak på en bar i tredje världen när det stormar in en vacker tjej följd av tre arga infödingar, varav två med hagelgevär.

Det är då man väljer att vada mitt in i bråket med inställningen att ”Det här fixar jag ju lätt”. 😛

Nu när man är äldre och klokare (eller kanske ännu dummare) känns det bättre att sitta i solen på altanen med en bra bok. 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
KeyserZ och 4 till
  • Laddar…
N Nikelasson skrev:
Inte alla som går på krogen.. mat + hygien lägger jag 4500 i månaden
Anders skojar lite... har du varit här ett tag så har du sett en del roliga kommentarer ang hans krogvanor. såklart det går att dra ner på kostnader, kolla på varenda liten grej, många bäckar små, som över ett år blir mer. kanske ngt extra jobb med ngn tid? mina ungar älskar mannagrynsgröt. det är väl bland det billigaste man kan äta efter radhusbiff. har du hus så sätt potatis etc, så du har lite basmat gratis. även om du har bil kan man ju ta bussen ibland, får väl räkna ibland vad det är värt. Hellre cykla till jobbet än bilen till gymmet tex. vet många som cyklar året om. har du matlåda till jobbet eller äter du ute?
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Kalkylera på ALLT. ”Jaja men det är bara 100kr extra i månaden” är inte bara 100 utan 10 grejer för 100 styck blir en tusenlapp.

Största enkla besparingarna tycker jag är:
- Planera billig mat. Minst en vecka i förväg men håll utkik efter ”ät snabbt”varor.
- dra ner på streamingtjänster och prenumerationer. Se ovan. Det blir en del alla dessa småposter.
- se över vattenanvändningen och uppvärmning. Tofflor är billigare än värme. Och duschvanor är lätta att ändra om man ger sig fan på det.
- odla i pallkrage. Potatis och morötter är bra och billig fyll till en köttbit. Och sås är också billigare än kött.
- vegetarisk mat är billigare än kött
- kryddor är också billigt och kan liva upp den tristaste maten rejält. Kolla in indisk och thailändsk matlagning.
- småkörning med bilen är största bilboven. Min bil drar 1.5 första kilometrarna vid kallstart och därefter 0.4 (toyota yaris) så för mig kostar det 10 kronor lite styvt att köra fram och tillbaka till affären. Bra motivation att ta cykeln eller promenera. Planera alla turer och handla på väg hem från jobbet osv.
- handla på gross om möjligt. Storpack är alltid billigt.
- alla kläder inhandlas second hand eller inte alls.

Vi är 5 pers och har levt på mellan 19-23k/mån de senaste 8 åren. Det går. Fasta kostnader 16k ungefär. Resten är mat, hygien, kläder, internettjänster osv. Men sen ska det ju räcka till bilreparationer och hus också och det har det ju inte gjort. Vi har varit tvungna att köpa på avbetalning vissa saker och skjutit upp mycket. Nu när vi (äntligen) har två löner äts dom upp av allt det som hamnat på hög. Månad ett nu blir det kammremsbyte, spindelled, nya sommardäck. Nästa månad ska vi fixa iordning ungarnas och vårt sovrum som ser bedrövliga ut. Sen får vi betala av skulder och försöka lappa ihop huset. Garaget är i bedrövligt skick.

Men du har absolut marginal att spara tycker jag det verkar som. Men gör det lite i taget. 1000 spänn första månaden. 2 andra osv. Känn efter var smärtgränsen går och tänk efter vilka möjligheter ni har och var ni kan snåla. Om ni kör 9 på en gång då är väl risken att ni slår bakut och skiter i alltihop?!
 
  • Gilla
LinneaH och 2 till
  • Laddar…
D
Inte helt fel att lägga några tusen på krogen, du kan hitta en till vuxen och vips har ni 2ggr 20tusen att leva på.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Har ni trädgård? Och isåfall intresse av att odla mat?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Hade du inte 29000 kr innan skatt enligt förra tråden? Klarar du dig inte på 29k netto vet jag inte riktigt hur vi ska kunna hjälpa dig om förra trådens råd inte var tillräckliga.
 
Sälj bilen och köp en kontant om du inte kan lösa lånet omgående. Så har du 3700 kr att lägga i lådan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Hade du inte 29000 kr innan skatt enligt förra tråden? Klarar du dig inte på 29k netto vet jag inte riktigt hur vi ska kunna hjälpa dig om förra trådens råd inte var tillräckliga.
Jo 29 000 innan skatt i lön. Sen får jag barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag så jag har total 29-30 000 ut i månaden
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.