H Hammarspik skrev:
Hej vad tycker ni?

går de att leva ett helt okej liv här i Sverige för 18000 i månaden? Efter skatt 1 vuxen 2 barn.

Bara mitt boende nu i jan kostar 6000 hyra, 3500 el, 700 sophämtning, 100 hemförsäkring alltså 11300 på bara boende. Sen mat + hygien ca 5000 och sen är det bara 2000 kvar till ALLT annat.

på sommaren hade jag någon månad då jag bara betalade 7000 för boende så de skiljer sig lite månad för månad.

någon som lever på ca 18 tusen? Hur gör ni isåfall?
Fick 23000 förra månaden + 1000kr från mitt ex(typ underhåll för barn).
Hade 9000kr kvar när lönen kom. Bor i hus med min dotter. Har bundet elpris men med månads snitt hade jag haft kvar ca6000kr så då landar jag på 18000kr. Ingår 1500 sparande i de pengarna med. Lite svårare med 2 barn som du har.
Spelar dock bort endel pengar varje helg kanske 300-500kr
 
kisumisu
V ViktorHg skrev:
Mat lät ju spontant som något som går spara in en del på för dig med veckohandlingar och storkok.
Berätta gärna vilka maträtter.
Då mat är det jag upplever är svårast att spara in på (om man ska leva någorlunda nyttigt).

När man veckohandlar blir mat ofta gammalt osv.
Håller dock annars med att storkok kan löna sig speciellt om det är sådant som går frysa in.

Men det här med dåliga datum i butik och höga matpriser är kanske en landsbygdsproblem (mindre åtgång i butik och mindre konkurrens etc).

Det är det här som lite intressant när vi har olika kostnader beroende lite var vi bor. I storstäder är det bilen och boende som kostar. I småstäder går det lättare komma undan bilen, billigare försäkring parkering billigare eller tom gratis...boende kostar bara en bråkdel (behövs inga miljonlån)...men sedan verkar som sagt mat kosta en hel del på mindre orter.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Berätta gärna vilka maträtter.
Då mat är det jag upplever är svårast att spara in på (om man ska leva någorlunda nyttigt).

När man veckohandlar blir mat ofta gammalt osv.
Håller dock annars med att storkok kan löna sig speciellt om det är sådant som går frysa in.

Men det här med dåliga datum i butik och höga matpriser är kanske en landsbygdsproblem (mindre åtgång i butik och mindre konkurrens etc).

Det är det här som lite intressant när vi har olika kostnader beroende lite var vi bor. I storstäder är det bilen och boende som kostar. I småstäder går det lättare komma undan bilen, billigare försäkring parkering billigare eller tom gratis...boende kostar bara en bråkdel (behövs inga miljonlån)...men sedan verkar som sagt mat kosta en hel del på mindre orter.
kisumisu kisumisu skrev:
Berätta gärna vilka maträtter.
Då mat är det jag upplever är svårast att spara in på (om man ska leva någorlunda nyttigt).

När man veckohandlar blir mat ofta gammalt osv.
Håller dock annars med att storkok kan löna sig speciellt om det är sådant som går frysa in.

Men det här med dåliga datum i butik och höga matpriser är kanske en landsbygdsproblem (mindre åtgång i butik och mindre konkurrens etc).

Det är det här som lite intressant när vi har olika kostnader beroende lite var vi bor. I storstäder är det bilen och boende som kostar. I småstäder går det lättare komma undan bilen, billigare försäkring parkering billigare eller tom gratis...boende kostar bara en bråkdel (behövs inga miljonlån)...men sedan verkar som sagt mat kosta en hel del på mindre orter.
Men då är de oftast sämre betalt i småstäder med.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Berätta gärna vilka maträtter.
Då mat är det jag upplever är svårast att spara in på (om man ska leva någorlunda nyttigt).

När man veckohandlar blir mat ofta gammalt osv.
Håller dock annars med att storkok kan löna sig speciellt om det är sådant som går frysa in.

Men det här med dåliga datum i butik och höga matpriser är kanske en landsbygdsproblem (mindre åtgång i butik och mindre konkurrens etc).

Det är det här som lite intressant när vi har olika kostnader beroende lite var vi bor. I storstäder är det bilen och boende som kostar. I småstäder går det lättare komma undan bilen, billigare försäkring parkering billigare eller tom gratis...boende kostar bara en bråkdel (behövs inga miljonlån)...men sedan verkar som sagt mat kosta en hel del på mindre orter.
Att få ner matkontot ÄR inte svårt. Inte ens om man ska äta nyttigt. Det svåra är att vänja sig vid en annan standard, och att man inte bara äter det som är gott. Planering och medvetenhet är en stor del om man ska lyckas. Mat som håller på att bli dålig, lagar man nåt av. Så slipper man kasta. Bra inspiration finns såklart på portionen under tian. Och ett bra avsnitt av Meny i P1 att lyssna på är

https://sverigesradio.se/avsnitt/1681580

Om länken ej funkar heter det "andra chansen"
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så säg att man har 10 ungar då ska man ha 11 sovrum då?

du måste leva i nån dröm värld
hur många har 10 barn?
men ett rum fler än de som ingår i hushållet så ingen behöver vi i matrummet/vardagsrummet är inte orimligt eller vad tycker du? Vi bor i ett samhälle där alla kan utbilda sig (gratis) och då få högre löner.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
L lodin92 skrev:
Men då är de oftast sämre betalt i småstäder med.
Beror det här på också. I större städer finns tillgång dvs konkurrens av även arbetskraft. Som ju såklart pressar ner löner.

Men helt klart beror det ju på vad man har för yrken. Vissa jobb finns ju inte ens i småstäder idag och tyvärr pågår det än idag en centralisering till Stockholm, Göteborg, Malmö (AMS Alla Måste till Stockholm)....många företag har inte förstått att kontoren går idag flytta till städer med mindre lokalkostnader tom hem till folken som jobbar :thinking:

Vissa företag t ex affärer kollar helt blint bara hur många invånare det finns i en viss stad om det ska löna sig eller inte.
 
Redigerat:
kisumisu
G GladanS skrev:
Att få ner matkontot ÄR inte svårt. Inte ens om man ska äta nyttigt. Det svåra är att vänja sig vid en annan standard, och att man inte bara äter det som är gott. Planering och medvetenhet är en stor del om man ska lyckas. Mat som håller på att bli dålig, lagar man nåt av. Så slipper man kasta. Bra inspiration finns såklart på portionen under tian. Och ett bra avsnitt av Meny i P1 att lyssna på är

[länk]

Om länken ej funkar heter det "andra chansen"
Tack!
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Min närmaste Coop butik har börjat sälja "gammalt" bröd för 10kr limpan. Samt har ett par kylar med kort datum varor. Brukar fynda där och slänga i frysen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
E Emanuel01 skrev:
Min närmaste Coop butik har börjat sälja "gammalt" bröd för 10kr limpan. Samt har ett par kylar med kort datum varor. Brukar fynda där och slänga i frysen.
Bra iniativ!

Våran coop har blivit sämre. Dem kunde förut ha saker 50%. Men numera är det 30% på vissa enstaka saker som går ut samma dag eller nästa.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Våran coop har blivit sämre. Dem kunde förut ha saker 50%. Men numera är det 30% på vissa enstaka saker som går ut samma dag eller nästa.
Är troligen för att efterfrågan ökat…..
 
kisumisu
T Taxture skrev:
Är troligen för att efterfrågan ökat…..
Troligen och affären tänker väl att folk köper ändå nu när priserna gått upp så.

Lite intressant också när vissa skall göra sådan vinst när andra får inga ordentliga löneförhöjningar och pension mm stampar på samma siffror tänker nu på hela inflationen. Så dyr har inte dieseln blivit (tänker på fraktkostnaden och allt kan man inte bara skylla på elen eller kriget).

Var det såhär på 90 talets finanskris ni som var med om den?! Man har bara hört en massa skräckhistorier om lån som legat på 15% osv och att folk pga det förlorat hus och hem. Men nu är det ju inte räntorna som är så knappt nån som pratar om det heller. Idag är det mat och elpriser...:surprised:
 
Redigerat:
David Wallin David Wallin skrev:
I så fall, varför bestämma hur mycket man ska leva på? Det är ju bara att leva så snålt man kan/vill och så lägger man det som är över i slutet av varje månad på hög. Någon månad blir det 1500, en annan blir det 15000.
Det är fördelaktigare att först lägga undan åt sig själv, då vet man att det kommer in det önskade beloppet på sparkontot varje månad och man inte faller i 'villhöver fällan', med 10 papp in på sparkontot går det ju på många orter på något eller några få år dra ihop en kontantinsats till ett eget boende.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Troligen och affären tänker väl att folk köper ändå nu när priserna gått upp så.

Lite intressant också när vissa skall göra sådan vinst när andra får inga ordentliga löneförhöjningar och pension mm stampar på samma siffror tänker nu på hela inflationen. Så dyr har inte dieseln blivit (tänker på fraktkostnaden och allt kan man inte bara skylla på elen eller kriget).

Var det såhär på 90 talets finanskris ni som var med om den?! Man har bara hört en massa skräckhistorier om lån som legat på 15% osv och att folk pga det förlorat hus och hem. Men nu är det ju inte räntorna som är så knappt nån som pratar om det heller. Idag är det mat och elpriser...:surprised:
Början av 2022 gick dieseln över 20 kr.
Idag kostar dieseln här 24,01kr.
En lastbil tankar 500 liter per tank.
500x20=10000kr
500x24,01=12005

Kosta den runt 17-19 kr 2020?
500x18=9000kr.
Många nya lastbilar går på hvo, kostar ca 30 kr idag ?

90 talet var fattigt för oss, bara farsan som jobba pga morsan inte kunde jobba pga sjukdom. 3 hemmavarande ungar.
Men inget hus förlorat, inga bilar tagna osv.
Vi var inte så bortskämda som många barn är idag bara. Vi fick inte allt vi pekade på.

Om farsan kunde dra runt villa, bil, 2 barn och fru med en lön så ska fanemaj folk i dagens 2023 dra runt på 2 ungar som ensamstående med på 18000kr.

Maten är dyr idag. Men folk får ju lära sig att planera och kolla reklambladen (finns på nätet) och köpa därefter.
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Början av 2022 gick dieseln över 20 kr.
Idag kostar dieseln här 24,01kr.
En lastbil tankar 500 liter per tank.
500x20=10000kr
500x24,01=12005

Kosta den runt 17-19 kr 2020?
Det jag menar...vad kostade mjölk, bregott, bröd etc 2020?
Om dieseln gått upp bara ca 4-5kr.
Kommer ihåg när man fick Bregott ibland på extrapris för 25kr. Mjölk fick man 5 liter för 45kr osv. Idag läser man reklamblad Bregott 44.90 max2 per hushåll. Mjölk får man ca 3 liter för 45kr. Dvs en ökning med ca 50%.

Folk gnäller mycket om bränslepriser...men vad är det i jämförelse vad t ex elen gått upp. År 2020 betalade jag 45öre kilowatt. Idag 1.94 (vilket vissa tom säger billigt).

Men visst handlar det om prioriteringar och hur man lever. Lever själv någorlunda snålt så har lyckats betala av alla skulderna vilket är skönt slippa!

Matmässigt kanske man borde sluta dricka mjölk, sluta äta bröd....osv

Jag lever också enkelt liv annars och har inget emot det. Lärde mig tidigt i livet spara och inte leva med lån. Blev även flytt till billigare ort pga att banken vägrade ge bolån på andra orten. Men idag får jag väl tacka banken att man inte bor i en dyr BRF med miljonlån :crysmile:(y)

Då och då kan man även unna sig något fint och dyrt. Fast nu år 2023 vette fanken hur det blir. Även om sparräntor har ökats är dem heller inte i den nivån vad inflationen är :thinking:
 
Redigerat:
lunnabo lunnabo skrev:
Lägenhet 2:a som kostar 5.000 kr per månad som skulle hyras ut till någon som har både barn och hund?
Det finns i princip inte.

Svårt att få en 3:a för under 8.000 kr per månad.
Sonens trea kostar strax över 6100 per månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.