lunnabo lunnabo skrev:
Har aldrig bott trångt.
Har aldrig heller tänkt att göra det.

Två barn och en vuxen ska inte behöva bo i en 2:a i dagens Sverige.
Om man inte har råd med mer så får det ju bli så. Inget konstigt egentligen. Det var väl först på 80 talet vi svenskar blev bortskämda med egna rum. Jag hade en helt egen våning innan jag flög ut.

Men i med det funkade förr så funkar det även idag, farsan har 6 syskon och de bodde i hus med typ 3 sovrum. Det blev bra det med.

Om man inte är nöjd med att inte ha råd med mer så finns det bara en enda sak att göra.

Men till ts, ja det funkar med 18000, om du inte tycker det så flytta eller sök nytt jobb om du har 18 ut.
 
Detta handlar inte om min sits just nu! Men hade varit jävligt gött o ta tag i ekonomin med hårdhandskarna och spara 10 tusen i månaden. Därför frågan om de är rimligt. Sparar redan 2000 och när lånen är borta har jag 5000 till. Sen mindre på nöje, mindre på kläder, mindre på bensin o mindre på mat och då är man helt plötsligt uppe i 10 000 kanske på sparande. Låter kanske för bra för att vara sant. Har ut 28000 nu efter skatt
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
Oj, vad jag är förvirrad nu...

Vi pratar ett hypotetiskt scenario alltså med 18.000 kr efter skatt...?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
I så fall, varför bestämma hur mycket man ska leva på? Det är ju bara att leva så snålt man kan/vill och så lägger man det som är över i slutet av varje månad på hög. Någon månad blir det 1500, en annan blir det 15000.
 
H Hammarspik skrev:
Detta handlar inte om min sits just nu! Men hade varit jävligt gött o ta tag i ekonomin med hårdhandskarna och spara 10 tusen i månaden. Därför frågan om de är rimligt. Sparar redan 2000 och när lånen är borta har jag 5000 till. Sen mindre på nöje, mindre på kläder, mindre på bensin o mindre på mat och då är man helt plötsligt uppe i 10 000 kanske på sparande. Låter kanske för bra för att vara sant. Har ut 28000 nu efter skatt
Om det är en sparboost så kör en challenge typ.
Nu var det förvisso 2015 eller något vi körde tävling mot en släkting. Vem som kunde göra av med minst mat per månad per par.
Och vi låg utan större bekymmer på under 1000 kr båda paren, vi i skåne och de i sthlm.
Idag får man höja den gränsen möjligtvis.
Räkna med riktigt sura barn eller bara se till att vara medveten och planera vettigt. 5000 kr är högt om man tänker efter.
 
H Hammarspik skrev:
Detta handlar inte om min sits just nu! Men hade varit jävligt gött o ta tag i ekonomin med hårdhandskarna och spara 10 tusen i månaden. Därför frågan om de är rimligt. Sparar redan 2000 och när lånen är borta har jag 5000 till. Sen mindre på nöje, mindre på kläder, mindre på bensin o mindre på mat och då är man helt plötsligt uppe i 10 000 kanske på sparande. Låter kanske för bra för att vara sant. Har ut 28000 nu efter skatt
Så med dina trådar, söker Du egentligen: Jag sparar 10 000 kr/månad, men vill spara mer.
HUR gör jag.

Ja, herrejösses.

Nu får du nog starta en ny tråd:
Målet med mitt sparande.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi har levt 3 barn och 2 vuxna på 20k länge. Nu har jag fått löneökning så vi får ut 24k. Men 8 år levde vi på 20. Inga problem alls. Man fick hitta några extraknäck när det behövdes extra pengar ibland. Men överlag inga problem.
16k fasta utgifter. 4k mat/hygien.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Detta handlar inte om min sits just nu! Men hade varit jävligt gött o ta tag i ekonomin med hårdhandskarna och spara 10 tusen i månaden. Därför frågan om de är rimligt. Sparar redan 2000 och när lånen är borta har jag 5000 till. Sen mindre på nöje, mindre på kläder, mindre på bensin o mindre på mat och då är man helt plötsligt uppe i 10 000 kanske på sparande. Låter kanske för bra för att vara sant. Har ut 28000 nu efter skatt
Rätt meningslöst att starta tråd då när du bara kan prova själv en månad och se ifall du fixar det. Går det inte är det bara att lägga till en tusenlapp eller två. Inte alla som har den möjligheten.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
M
18,000 är ungefär vad våra matkostnader ligger på varje månad för 2 vux 2 barn:thinking:
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
18,000 är ungefär vad våra matkostnader ligger på varje månad för 2 vux 2 barn:thinking:
Då äter ni rätt dyrt. Vi ligger på drygt 1000 i veckan för mat, så kanske 4-5000 per månad. Men då är det ju aldrig färdigrätter och alltid matlåda till lunch.
 
Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
S
M Markarbetaren skrev:
18,000 är ungefär vad våra matkostnader ligger på varje månad för 2 vux 2 barn:thinking:
Kör du också vinluncher? :rofl:;)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
18,000 är ungefär vad våra matkostnader ligger på varje månad för 2 vux 2 barn:thinking:

Perfekt för ni kan kapa lätt 13000 om ni hamnar i kris =) Bra med hål man kan ta i .
 
  • Gilla
Exuperance och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
K Klass0n skrev:
Totalt i hushållet eller 12000 x2?
Eftersom jag är ensamstående så är det 12000 totalt
 
M
B b8q skrev:
Då äter ni rätt dyrt. Vi ligger på drygt 1000 i veckan för mat, så kanske 4-5000 per månad. Men då är det ju aldrig färdigrätter och alltid matlåda till lunch.
Vi äter färdigmat 1 dag i veckan i snitt. Alltid matlåda.
 
H Hammarspik skrev:
Hej vad tycker ni?

går de att leva ett helt okej liv här i Sverige för 18000 i månaden? Efter skatt 1 vuxen 2 barn.

Bara mitt boende nu i jan kostar 6000 hyra, 3500 el, 700 sophämtning, 100 hemförsäkring alltså 11300 på bara boende. Sen mat + hygien ca 5000 och sen är det bara 2000 kvar till ALLT annat.

på sommaren hade jag någon månad då jag bara betalade 7000 för boende så de skiljer sig lite månad för månad.

någon som lever på ca 18 tusen? Hur gör ni isåfall?
Ja omkring 10k efter skatt skulle nog fungera förutom att vi inte skulle kunna köpa mer än det som verkligen behövs, 2 vuxna och 3 barn. Lägre inkomst skulle nog inte i längden utan att tumma på våran standard. Billig vedeldad gård på landet, både bil och hus fixas av oss själva.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.