Hej vad tycker ni?

går de att leva ett helt okej liv här i Sverige för 18000 i månaden? Efter skatt 1 vuxen 2 barn.

Bara mitt boende nu i jan kostar 6000 hyra, 3500 el, 700 sophämtning, 100 hemförsäkring alltså 11300 på bara boende. Sen mat + hygien ca 5000 och sen är det bara 2000 kvar till ALLT annat.

på sommaren hade jag någon månad då jag bara betalade 7000 för boende så de skiljer sig lite månad för månad.

någon som lever på ca 18 tusen? Hur gör ni isåfall?
 
  • Gilla
  • Haha
e.andersson och 2 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hej vad tycker ni?

går de att leva ett helt okej liv här i Sverige för 18000 i månaden? Efter skatt 1 vuxen 2 barn.

Bara mitt boende nu i jan kostar 6000 hyra, 3500 el, 700 sophämtning, 100 hemförsäkring alltså 11300 på bara boende. Sen mat + hygien ca 5000 och sen är det bara 2000 kvar till ALLT annat.

på sommaren hade jag någon månad då jag bara betalade 7000 för boende så de skiljer sig lite månad för månad.

någon som lever på ca 18 tusen? Hur gör ni isåfall?
Allt går väl.
Det finns studenter som lever på <10000 kr/mån skattat också.
6000 + 3500+700+100 = 10300 kr bara för beonde, så det låter som du bor rätt bra
En lägenhet (2a/3a) i förort till storstad kan du nog komma ned till 5000-7000 kr totalt på (beroende på lån/avgift)...3500 i el indikerar ju att uppvärmning ingår (hus?), så bara där är en stor post
 
  • Gilla
Aleks12
  • Laddar…
Typ många pensionärer t.e.x.
 
  • Gilla
Aleks12 och 8 till
  • Laddar…
Många pensionärer betalar inte för 2 barn..
 
  • Gilla
Kashew och 20 till
  • Laddar…
Du har för många barn alternativt använder för mycket el. Stryk någon av dessa poster.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
gaia och 51 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hej vad tycker ni?

går de att leva ett helt okej liv här i Sverige för 18000 i månaden? Efter skatt 1 vuxen 2 barn.

Bara mitt boende nu i jan kostar 6000 hyra, 3500 el, 700 sophämtning, 100 hemförsäkring alltså 11300 på bara boende. Sen mat + hygien ca 5000 och sen är det bara 2000 kvar till ALLT annat.

på sommaren hade jag någon månad då jag bara betalade 7000 för boende så de skiljer sig lite månad för månad.

någon som lever på ca 18 tusen? Hur gör ni isåfall?
3500 för elen låter väl lite mycket.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Sambon jobbar nåt år till.

I princip lever vi på motsvarande två pensioner redan nu. D v s var och en för betydligt mindre än 18 000 kr / månad.
Det går utmärkt med planering och sunda val.
Barnen är utflugna.


Minimalt bilåkande pensionär.

Vår till höst t o r till segelbåten/vecka, d v s 22 mil.
Ligger ute på sjön 60-80 nätter per säsong. Så har jag gjort senaste 15 åren. Mycket billigt och bekvämt friluftsliv.
100 liter diesel per säsong till värme o motordrift.
Lite underhåll varje år. Inga större årskostnaderm

Bra elavtal. 59 öre / kWh t o m okt 24.
Därefter tidstariff/timdebitering. Kör då diskmaskin, tvättmaskin, elvarmvattenberedare och två snålt ställda elradiatorer i garaget, när elen ÄR billig. Värme helt oberoende av el i bodelen.

Jagar främst älg vid sommarstugan. Boxen brukar stå stilla inför vintern.

Eldar med ved. Billig värme året runt.
Strax kommer en leverans av långved /björk.
Sågning, klyvning, torkning, kastning.
Eget arbete. Håll i gång typ.
Rena gymmet, fast gratis.

1/2 låda pilsner och ett helrör i månaden.

Köper ungefär hälften av maten på kort datum till halva priset. Fryser ned. Riktigt fin mat. Så matkontot är inte betungande alls.

Gamla skruttiga men väl underhållna bilar. Ingen värdeminskning alls. Snarare tvärtom.

Lägger undan lite på ett konto till drift och underhåll av kåken. La nytt tak själv för 100 000 kr, i stället för att leja bort för 250 - 300 000 kr.
Aldrig tjänat / sparat så mycket på så kort tid tidigare.

Nu blir det nytt kakel o bänkskivor i köket. Senare nytt badrum.

Möjligtvis blir det en husbil till hösten. Lånar på kåken, som är i stort sett betald.

Plockar bär.

Några fisketurer, bl a vid sommarstugan. Dyrt med fiskekort

Ja, vi lever ett enkelt liv.

Inga turist eller flygresor för min del.
Finns sååå mycket att uppleva i Svenska naturen.

Kör några mil snöskoter varje år.

Tältar gärna. Händer även vintertid.
Då går det åt lite valla.

Vintertid gör vi ofta mat i stora täljstenkaminens bakugn. Den är ju varm, typ dygnet runt.
I dag blir det fläsklägg. Tjälknöl är inte dumt det heller. Stenugnsgräddad Pizza smakar förträffligt, liksom potatis bröd.
Röker kött nån dag.

Enda abret är att ved ska bäras in till kaminen varje dag:p.

Till veckan ska jag delta i preppingkurs på ABF. Ser fram emot detta.
Köper två 25 kgs säckar med livsmedelssalt... Här ska testas.


- Ja, ja, ja.... Nu blev det lite mer än vad TS frågade efter...
Men allt detta hänger ihop.

Jag har inte råd med ett vidlyftigt pensionärsliv med resor och turistande jorden runt. Ett konkret val.

Må väl.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ruben Janzon och 33 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
700 sophämtning
Har du 700:- i kostnad per månad för sophämtning?! Säker att det inte är för flera månader?
 
  • Gilla
pippii långstrump och 10 till
  • Laddar…
galento
H Hybro skrev:
Sambon jobbar nåt år till.

I princip lever vi på motsvarande två pensioner redan nu. D v s var och en för betydligt mindre än 18 000 kr / månad.
Det går utmärkt med planering och sunda val.
Barnen är utflugna.
Ungefär nåt liknande här också , vi har det också bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
eded och 1 till
  • Laddar…
Mat lät ju spontant som något som går spara in en del på för dig med veckohandlingar och storkok.
 
N
Klarar mig på mycket mycket mindre än så MEN har inga barn och heller inga lån vare sig på hus eller annat och betydligt lägre elkostnad.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Allt går väl.
Det finns studenter som lever på <10000 kr/mån skattat också.
6000 + 3500+700+100 = 10300 kr bara för beonde, så det låter som du bor rätt bra
En lägenhet (2a/3a) i förort till storstad kan du nog komma ned till 5000-7000 kr totalt på (beroende på lån/avgift)...3500 i el indikerar ju att uppvärmning ingår (hus?), så bara där är en stor post
Lägenhet 2:a som kostar 5.000 kr per månad som skulle hyras ut till någon som har både barn och hund?
Det finns i princip inte.

Svårt att få en 3:a för under 8.000 kr per månad.
 
  • Gilla
  • Haha
RickardAvara och 3 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Lägenhet 2:a som kostar 5.000 kr per månad som skulle hyras ut till någon som har både barn och hund?
Det finns i princip inte.

Svårt att få en 3:a för under 8.000 kr per månad.
varför en 3a ?
 
M maria01 skrev:
varför en 3a ?
Förstår knappt din fråga men Trådskaparen har 2 barn och 1 hund så knappast möjligt med mindre lägenhet än så.
Själv skulle jag tycka att en 4:a skulle vara minimum.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
gaia och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.