EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo räkna blink kan man ju göra. Lite omständigt. Finns det nån billig grej som kan logga detta?

Billig vet jag inte men om du redan har en smartfån så är en gratisapp ett alternativ;)
 
  • Gilla
bermic61
  • Laddar…
EddieHansson
A Alexn72 skrev:
Billig vet jag inte men om du redan har en smartfån så är en gratisapp ett alternativ;)
Jo men man behöver ju pryler som loggar pulserna. Men en Ikea Sparsnäs kanske funkar om jag hittar nån att köpa.
 
  • Gilla
maryjoe
  • Laddar…
Dolda förbrukare skulle kunna vara elkabel i vattenledning och/eller luftavfuktare i krypgrund, om sådan finns?
 
  • Gilla
kwasibengt och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej!

Eftersom elpriserna är skyhöga så har jag succesivt stängt av saker för att spara på elen, men jag upplever 0 förändring på förbrukningen.

I söndags stängde jag av värmen och dator/musikutrustning i gäststugan
I måndags och tisdags vad VVB avstängd
I måndags kl 15.00-20.30 var värmen helt avstängd, liksom dator och tv. Enbart wifi-routern var på och några LED-lampor. Jag hade många värmeljus igång så temperaturen sjönk inte så mycket.
Vi har gasolspis så den påverkar inte förbrukningen.

Det jag inte fattar är att vi inte ser någon som helst förändring över tid. Jag har timmätning från Vattenfall och har laddat ner en Excel-fil med förbrukning.

Jag trodde att det skulle märkas när vi sänkte temperaturen 3 grader. Sen i måndags kl 15 stängde vi av allt hemma förutom laptop, wifi-router och någon enstaka lampa. Trots det ökade förbrukningen då.

[bild]

Funderar nu på att skaffa någon form av energimätare att sätta på elmätaren (pulsmätare) alternativt en DIN-monterad till elcentralen inne i huset. Elmätaren sitter vid tomtgränsen ca 20 meter från huset. Jag har en portabel elmättare för vägguttag som jag kört tex på kyl/frys och de drar bara ca 2kWh/dygn.

Så mina frågor är:
* Vilken energimätare bör jag skaffa.
* Kan det vara fel på elmätaren från Vattenfall? Jag har felanmält idag.
* Kan Vattenfall ha registrerat fel mätar-id och därför debiterar mig för någon annans förbrukning?
* Vad mer kan jag testa/utesluta?
Har du någon FTX ventilation?
isåfall har du nämligen troligen ett vörmeelement i den som kompenserar för kallufften och det elementet drar antagligen mer ström ön din LLVP


Att stänga av förbrukare är en start men du kompenserar detta med att värma huset mera med uppvärmningssystemet. Energi kan ej förbrukas, bara omvandlas nämligen (En av fysikens grundlagar). Så är det kallt ute så finns det bara inte så många sätt att spara energi på. Din LLVP är antagligen ytterst inneffektiv när det är såpass kallt som vi har haft det på senaste tiden så din uppvärmning består antagligen till största delen av direktverkande el. Isåfall så får du lika mycket värme ur din Playstation och tv som vad du får ur en biltema kupevärmare. Sedan får du ta beslutet vad som är roligare att värma huset med.
Energin som du tillför huset blir inte magiskt mera värd bara för att den kommer från ett element eller en julgran.

Bästa sättet att sänka energiförbrukningen kortsiktigt på är att:
-kolla tätningslister
-Sänk innetemperaturen
-Stäng av köksfläkten
-kör din värmepump så mycket du bara kan
-duscha kallt eller inte alls
-handdiska ej använd diskmaskin (skillnaden mellan att hälla ut 50 liter varmvatten och 6 liter är inte att förglömma)
-skotta upp snö mot väggarna (gjorde 2500 KWh i våran bostadsrätt, vårt hus är såpass välisolerat att det märks inte)


Långsiktigt:
-byt fönster
-tilläggsisolera
-bergvärme eller liknande alternativ källa
 
Redigerat:
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson,

När du laddar ner excel-ark med timmedelvärde från ditt elnätsbolag. Kolla att det inte är dec. 2020 du nu tittar på och tror är dec 2021. Ofta står det nämligen inte vilket år timmedelvärdena gäller. Kolla att det är tomt med värden från 10 dec och till 31 dec. Är det värden där är det troligen dec 2020, alltså förra årets förbrukning.

Det är elnätsbolagets angivna värden du ska titta på, alltså grundvärdena, inte bearbetade värden utförda av andra företag.
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinJIH
  • Laddar…
EddieHansson
Herr Herr skrev:
Dolda förbrukare skulle kunna vara elkabel i vattenledning och/eller luftavfuktare i krypgrund, om sådan finns?
Bra förslag. Vi har ingen avfuktare eller värmekabel som tur är.

Cheesen Cheesen skrev:
Har du någon FTX ventilation?
isåfall har du nämligen troligen ett vörmeelement i den som kompenserar för kallufften och det elementet drar antagligen mer ström ön din LLVP

Att stänga av förbrukare är en start men du kompenserar detta med att värma huset mera med uppvärmningssystemet. Energi kan ej förbrukas, bara omvandlas nämligen (En av fysikens grundlagar). Så är det kallt ute så finns det bara inte så många sätt att spara energi på. Din LLVP är antagligen ytterst inneffektiv när det är såpass kallt som vi har haft det på senaste tiden så din uppvärmning består antagligen till största delen av direktverkande el. Isåfall så får du lika mycket värme ur din Playstation och tv som vad du får ur en biltema kupevärmare. Sedan får du ta beslutet vad som är roligare att värma huset med.
Energin som du tillför huset blir inte magiskt mera värd bara för att den kommer från ett element eller en julgran.

Bästa sättet att sänka energiförbrukningen kortsiktigt på är att:
-kolla tätningslister
-Sänk innetemperaturen
-Stäng av köksfläkten
-kör din värmepump så mycket du bara kan
-duscha kallt eller inte alls
-handdiska ej använd diskmaskin (skillnaden mellan att hälla ut 50 liter varmvatten och 6 liter är inte att förglömma)
-skotta upp snö mot väggarna (gjorde 2500 KWh i våran bostadsrätt, vårt hus är såpass välisolerat att det märks inte)

Långsiktigt:
-byt fönster
-tilläggsisolera
-bergvärme eller liknande alternativ källa
Tack för tipsen. Vi har självdrag just nu. Det finns planer på en FTX för framtiden för bättre inomhusklimat :) Sen är nog inte LLVPn så dålig. Det är en Mitsubishi Hero LN35. Det är den enda prylen som jag inte kan mäta elförbrukningen på då den saknar stickpropp. Däremot satte gjorde jag så att jag höjde temperaturen från 18c till 21c igårkväll för att se vilket utslag jag får. Har nu gått och fotat mätarställningen nästan varje timme sen klockan 17 igår. Jag kan se att jag gjorde av med 13kwH mellan 21 och 07. Då gick LLVP ganska hög effekt för att värma upp huset. Diskmaskinen och tvättmaskinen gick på samt att VVB sattes på.

Från igår kl 17 fram tills nu kl 15 har jag gjort av med 22kWh, vilket är ett snitt på 1kWh/h. Problemet är att Vattenfalls excel-fil som jag kan ladda ner har betydligt högre värden på flera kWh/h. Jag har felanmält detta, men kundtjänsten trodde att det skulle ta några veckor innan de hinner titta på det.
 
Cheesen
EddieHansson EddieHansson skrev:
Bra förslag. Vi har ingen avfuktare eller värmekabel som tur är.



Tack för tipsen. Tror faktiskt inte att LLVPn är så dålig. Det är en Mitsubishi Hero LN35. Det är den enda prylen som jag inte kan mäta elförbrukningen på då den saknar stickpropp. Däremot satte gjorde jag så att jag höjde temperaturen från 18c till 21c igårkväll. Jag har nu gått och fotat mätarställningen nästan varje timme sen klockan 17 igår. Jag kan se att jag gjorde av med 13kwH mellan 21 och 07. Då gick LLVP ganska hög effekt för att värma upp huset. Diskmaskinen och tvättmaskinen gick på samt att VVB sattes på.

Från igår kl 17 fram tills nu kl 15 har jag gjort av med 22kWh, vilket är ett snitt på 1kWh/h. Problemet är att Vattenfalls excel-fil som jag kan ladda ner har betydligt högre värden på flera kWh/h. Jag har felanmält detta, men kundtjänsten trodde att det skulle ta några veckor innan de hinner titta på det.
Du har fortfarande inte svarat på vad du har för ventilation. Vi är minst två i tråden som undrar.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Cheesen Cheesen skrev:
Du har fortfarande inte svarat på vad du har för ventilation. Vi är minst två i tråden som undrar.
Jag editerade nyss. Det är självdrag. Ledsen att jag missade det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att de värden du ser samma dag och kanske dagen efter på Vattenfalls mina sidor ska du ta med en nypa salt. Det tar en bra stund för deras system att samla in alla värden, och efter det ska de valideras i olika steg innan de kan presenteras för dig som kund på mina sidor. De värden du ser innan hela denna process är klar är oftast en copy paste på samma tidsperiod föregående vecka. Jag skulle tippa att efter tre dagar kan du nog se dina korrekta värden på mina sidor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tagsi,

det stämmer det du säger att Vattenplasks(och även andra elnätsbolags) timmedelvärden i excel-arket är först preliminära och efter kontrolkörningar som görs ca 3 dagar senare fastställs värdena. Precis man måste vänta några dagar.

Man tycker annars att det vore bättre att inte ange något värde alls, än att ange ett oriktigt värde, som endast kan orsakar att elabonnenten kontaktar Vattenplask och klagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
T Tagsi skrev:
Jag tror att de värden du ser samma dag och kanske dagen efter på Vattenfalls mina sidor ska du ta med en nypa salt. Det tar en bra stund för deras system att samla in alla värden, och efter det ska de valideras i olika steg innan de kan presenteras för dig som kund på mina sidor. De värden du ser innan hela denna process är klar är oftast en copy paste på samma tidsperiod föregående vecka. Jag skulle tippa att efter tre dagar kan du nog se dina korrekta värden på mina sidor.
Du har säkert rätt. Men varför gör man en så dum grej. Vitsen med timmätning är just att mäta varje timme. Sen att det tar några dagar innan mätningarna går igenom systemet är ju en sak, men att skriva ut fiktiva värden utan att det framgår verkar ju galet. Jag frågade kundtjänst om det och de menade på att om man har timvärden ska de stämma... Suck.

Jag jobbar själv med maskinuppkopplingar och övervakning och inte i några system har vi prognosvärden blandade med faktiska värden. Inte någonstans får vi in värden från en maskin som sedan korrigeras, utan man får ett faktiskt värde eller inget värde (vid avbrott tex).
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men varför gör man en så dum grej. Vitsen med timmätning är just att mäta varje timme. Sen att det tar några dagar innan mätningarna går igenom systemet är ju en sak, men att skriva ut fiktiva värden utan att det framgår verkar ju galet.
För att man tror att merparten av kunderna uppskattar dessa hittepåsiffror och skiter i att de som faktiskt vill använda siffrorna kommer i kläm, kanske? Håller med om att det är idiotiskt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vad jag sett är att en månads köpta kWh har justerats med ca 1 kWh eller i den storleken efter några dagar in på nya månaden. Det kan vara att 850 kWh justeras till 851.

Jag tror timmedelvärdena för varje dygns 24 h skickas från elmätaren strax efter midnatt per radio(mobil-kommunikation) till elnätsbolagets datorer.

Tittar man i excel-arket står där endast heltal för kWh, vilket vore otroligt om man vore så skicklig att man lyckas förbruka exakt hela kWh varje timma. Decimaltalen verkar de spara ihop och lägga på sista timman på dygnet.
Vi kom på det i och med att vi har solcellsanläggning och tyckte det var väldigt besynnerligt att vi producerade kWh kl 23 på kvällen på senhösten när det är beckmörkt ute, som gick ut på allmänna elnätet.

Tänk på att de som sitter i kundtjänst inte är elingenjörer utan snarare med gymnasieutbildning, kanske inte ens det. Givetvis sätts inte dyr högutbildad personal i en kundtjänst, där har de nog istället billig arbetskraft. Därför, kan man inte kräva att de ska kunna redogöra för komplicerade elmätningar, utan de får skicka frågan vidare till annan personal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En aning OT, men då det omnämnts i tråden så tycker jag att det passar in ändå.

Jag har ett par oöppnade IKEA Sparsnäs över någonstans. Om någon är intresserad. Jag önskar 99kr styck (det jag betalade en gång i tiden). Frakt tillkommer.

Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
 
  • Gilla
Müssli och 7 till
  • Laddar…
EddieHansson
pacman42 pacman42 skrev:
En aning OT, men då det omnämnts i tråden så tycker jag att det passar in ändå.

Jag har ett par oöppnade IKEA Sparsnäs över någonstans. Om någon är intresserad. Jag önskar 99kr styck (det jag betalade en gång i tiden). Frakt tillkommer.

Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
Toppen. Har skickat PM :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.