Martin_B
End skrev:
Vad ska man med högkant till om den klarar av 360? Har jag missat något?
Det har man när man använder den som digitalt vattenpass. Det går att använda den som ett digitalt vattenpass även liggandes, men det är ju klart inte samma sak.

Så här ser den ut när den används som digitalt vattenpass, på höghant.

r24656v33.png
r24650v35.jpg

Och så här blir det när man tar lutning på flatan, men det är ju som sagt inte riktigt samma sak (men visst går det):
r24653v35.jpg
 
Martin_B
Uppdaterat:
(Leican verkar faktiskt hävda sig rätt bra mot Boschen ändå, jämfört med vad man har trott tidigare.)

Skillnader mellan denna och Boschen är:
Bättre värden som är till mätarens fördel markerar jag med fet stil.

Bosch GLM 80
1. Vinkelmätning liggandes: 360 grader
2. Vinkelmätning högkant: 60 grader
3. Stake-out (utsättning): Nej
4. Triangulär area: Nej
5. Mätning av rumsvinkel: Nej
6. Går att använda till att mäta lutning: Ja
7. Förvandlingsbar till digitalt vattenpass med tillbehör: Ja
8. Mätnoggrannhet: ± 1,5 mm
9. Kapsling: IP54
10. Batteri: Inbyggt, ej utbytbart
11. Antal mätningar per laddning: Upp till 25.000 mätningar
12. Klarar fall från: Står inget, vågar man testa?
13. Displayen vänds automatiskt när man vänder på den: Ja

Leica Disto X310
1. Vinkelmätning liggandes: 360 grader
2. Vinkelmätning högkant: - finns ej men den känner av om den lutas mer än 10 grader
3. Stake-out (utsättning): Ja
4. Triangulär area: Ja
5. Mätning av rumsvinkel: Ja
6. Går att använda till att mäta lutning: Ja
7. Förvandlingsbar till digitalt vattenpass med tillbehör: Nej
8. Mätnoggrannhet: ± 1 mm
9. Kapsling: IP65
10. Batteri: 2xAAA utbytbart, även laddningsbara
11. Antal mätningar per laddning: Upp till 5.000 mätningar
12. Klarar fall från: 2 meters höjd
13. Displayen vänds automatiskt när man vänder på den: Nej

I övrigt verkar de vara snarlika, men jag kan ha missat något.
 
Jag använder min Leica liggandes och får exakta lutningar m.h.a. att placera lasermätaren på en bit rak metall (vattenpass, metallrör eller något liknande). Högkant behövs ju bara om den har "vattenpasstillbehör" så jag ser det inte riktigt som fördel till Bosch då du redan kryssat "Ja" på "förvandlingsbar till digitalt vattenpass med tillbehör".
 
Om man tänker vad varje avsaknad feature borde vara värd i poäng så tycker jag de flesta fördelarna med Boschen är saker som inte är lika viktiga förutom "Displayen vänds automatiskt". T.ex, antal mätningar 25000 v.s. 5000 är mindre viktigt då det är på bekostnad av inbyggt batteri, däremot mätnoggrannhet borde värderas högt. Känns som att X310 är solklar vinnare.
 
Martin_B
End skrev:
Jag använder min Leica liggandes och får exakta lutningar m.h.a. att placera lasermätaren på en bit rak metall (vattenpass, metallrör eller något liknande). Högkant behövs ju bara om den har "vattenpasstillbehör" så jag ser det inte riktigt som fördel till Bosch då du redan kryssat "Ja" på "förvandlingsbar till digitalt vattenpass med tillbehör".
Nja det beror väl egentligen på vad du mäter. Skall man vattra en bänkskiva, golv eller något annat "liggande" så är det en fördel att kunna lägga mätaren på flatan. Men om man mäter exempelvis undersidan av ett vangstycke så vill man gärna läsa av mätaren från sidan, så som man gör med ett vanligt vattenpass. Och det kan man endast göra om man även kan mäta lutning på högkant. Likadant är det om man exempelvis kontrollera så ett köksöverskåp är i våg och skall mäta i underkant. Då är det till en fördel att kunna läsa av från sidan, istället för att trycka upp mätaren på flatan mot undersidan av skåpet och behöva "krypa in under" för att läsa av displayen.

Så visst har Boschen en fördel där.
 
Martin_B
End skrev:
Om man tänker vad varje avsaknad feature borde vara värd i poäng så tycker jag de flesta fördelarna med Boschen är saker som inte är lika viktiga förutom "Displayen vänds automatiskt". T.ex, antal mätningar 25000 v.s. 5000 är mindre viktigt då det är på bekostnad av inbyggt batteri, däremot mätnoggrannhet borde värderas högt. Känns som att X310 är solklar vinnare.
Det beror klart på vad man har för preferenser. För min del hade det varit guld värt att kunna använda mätaren även som ett digitalt vattenpass. Då får den plötsligt ett väldigt brett användningsområde. Visst kan man mäta lutning med Leican också, men det är inte riktigt samma sak som att kunna rita upp exakta 45 graders streck på väggar, exempelvis.

Behöver man rita upp ett streck på en vägg i valfri lutning, så är ju ett digitalt vattenpass ovärderligt. Och det löser inte Leican utan specialtillverkade skenor eller hur man nu löser det.

Däremot måste jag ju säga, att Boschens idiotiska inbyggda batteri gör att den går helt bort för mig. Det blir Leica alla gånger om, även om jag förlorar ett "äkta digitalt vattenpass" även fast Boschen dessutom är billigare, till och med när man köper den ihop med aluminiumskenan.
Sedan är ju Leica som sagt Leica :) ...bara det i sig är ju värt en del.
 
Måste flika in lite om Boschens inbyggda batteri.
Förmodligen går batteriet lågt räknat att ladda 500 ggr (jämför en iphone m inbyggt batteri)
Den klarar teoretiskt 25 000 mätningar / laddning vilket är utan belysning etc. Kanske 5000 mätningar normalt m lyse
Lithiumbatterier självurladdar knappt alls.

Om du mäter MYCKET - låt säga 100 mätningar / dag så bör batteriet räcka 50 dagar innan laddning och det bör ge 50 dagar x 500 laddningar = 25 000 dagar vilket är 68 år. Efter 68 år är det nog ändå dags att byta upp sig :)
 
Redigerat:
petrho skrev:
Måste flika in lite om Boschens inbyggda batteri.
Förmodligen går batteriet lågt räknat att ladda 500 ggr (jämför en iphone m inbyggt batteri)
Den klarar teoretiskt 25 000 mätningar / laddning vilket är utan belysning etc. Kanske 5000 mätningar normalt m lyse
Lithiumbatterier självurladdar knappt alls.

Om du mäter MYCKET - låt säga 100 mätningar / dag så bör batteriet räcka 50 dagar innan laddning och det bör ge 50 dagar x 500 laddningar = 25 000 dagar vilket är 68 år. Efter 68 år är det nog ändå dags att byta upp sig :)
Li-Ion-batterier åldras med tiden, dvs de har mindre kapacitet när de är ett år gamla jämfört med när de var ett halvår.
Denna åldring är inte försumbar
 
Martin_B
magnu skrev:
Li-Ion-batterier åldras med tiden, dvs de har mindre kapacitet när de är ett år gamla jämfört med när de var ett halvår.
Denna åldring är inte försumbar
Stämmer alldeles riktigt. Faktum är, vilket faktiskt inte många känner till, att redan vid tidpunkten man köper apparaten i fråga har batteriet degraderats. Det angivna antal laddningar osv. som batteriet klarar av gäller batteriet direkt efter den är tillverkad. Redan när den färdiga produkten som innehåller batteriet lämnar fabriken är batteriet en aning försämrad, då batteriet oftast tillverkas på annan fabrik än där produkten sätts ihop. Sedan distribueras produkten och fraktas runt i världen och sätts upp på hyllorna i butikerna eller på hyllorna i lagren och då har batteriet ytterligare hunnit bli lite sämre.

Tyvärr är det så illa och jag har inga exakta siffror här i denna sekund, men jag vet att bland annat Li-Ion batteriet försämras något fruktansvärt snabbt och redan efter ett år har den tappat typ halva kapaciteten eller något sånt där sjukt löjligt.
Det är ju klart att den vanliga användaren inte märker av det på samma sätt då försämringen sker gradvis. Men några 68 år kommer inte batteriet att hålla, det kan jag ju garantera dig :)
 
Skulle vara intressant om någon vet vad ett batteribyte kostar!
 
Martin_B
petrho skrev:
Skulle vara intressant om någon vet vad ett batteribyte kostar!
Vet ej vad arbetet för det skulle kosta men jag vet att batteriet i sig inte är så jättedyrt. Några hundra kronor går själva batteriet loss på. Osäker på om man kan byta den själv utan att löda och hålla på. Men man kanske skulle ställa frågan till grabbarna som just nu håller på och testar lasermätaren? Hör med phl, han har öppnat en sådan och tittat inuti: phl testar GLM 80
 
Det är inga problem att öppna mätaren och byta batteriet. Är tämligen säker på att det går att skaka fram både tredjeparts samt originalbatterier för rimliga pengar. Tyvärr kan jag inte säga något om risken att mätvärdena påverkas av att man plockar isär och ihop mätaren. Tyckte att allting satt med viss flex inne i mätaren så med stor säkerhet är det inget fatalt som påverkas.
 
Jag skrev lite grand i mikaels testrapport om hur jag tror instrumentet fungerar. Utgående från det, så är det väl bara kraftiga vibrationer och chock som kan påverka noggrannheten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.