karlmb skrev:
Gammal tråd men, det kanske har kommit nya produkter..?
Jag vill sätta små LED-spottar (typ mys diam 20-30mm) i en större 45 graders fönstersmyg (Dubbelt triangulärt förnster med övre sidan lutande 45 grader, 3 spottar på varje sida), och tror det ser konstigt ut om de inte vinklas rakt nedåt mot förnsterbrädan.
Så min fråga är hur har ni löst LED-spottar i vinklade smygar?
Vad jag kan se hos Hidealite så har de bara inbyggnadsspottar som kan vinklas max 30 grader, och det skulle väl se ännu värre ut kanske än att bara använda ej vinklingsbara(?).
LED list i vinklade fönster fick jag svaret av en leverantör. Ser konstigt ut annars. Och vi har bara 16 graders lutning på våra fönster.
 
Ok, då blir det kanske så!
Någon som har bilder på Led lister i sneda fönstersmygar?
Bör man dölja dem bakom en list, hur gör man det snyggast?
 
Uterum med takfönster och fasta spottar i taket under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från vårt uterum. Har aldrig ens reflekterat över att det skulle se konstigt ut med icke vinklingsbara spottar.
 
Snyggt! Funkar ju. Varför litar man egentligen på leverantörer och "experter" :)
Vinkel?
 
Ok!
Fast med 45 gr vinkel så får jag inte ens ljuset i samma luft utan på sidorna.
 
I vinklade fönster kan man sätta spotten så att den lyser rakt upp istället för att sätta den snett som i bilden ovan.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
I vinklade fönster kan man sätta spotten så att den lyser rakt upp istället för att sätta den snett som i bilden ovan.

//Patrik
Rakt ned menar du? Det blir ju svårt om man inte kan vinkla spottarna mer än 30 grader och smygen lutar 45?
 
Nej, rakt upp. I vanliga fönster sätter man spottarna högst upp och belyser neråt. I övre fönster, som är vinklade kan man sätta spotten längst ner och belysa uppåt. Dvs. att man inte ser spotten när man står på golvet.

//Patrik
 
Tänk på att det är väldigt viktigt att jobba med spridningsvinklar på fönstersmygspottar för att få fönstrena riktigt belysta.

Grundregel:
Höga fönster = smal spridning, t.ex. 15°
Normalstora fönster = mellanspridning, t.ex. 45°
Låga fönster = bred spridning, t.ex. 120°

//Patrik
 
Ah, OK i mitt fall kan jag inte ha spottarna längst ned för det innebär i fönsterbrädan...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.