Om man istället skulle montera belysningen på liknande sätt fast på utsidan skulle det inte bli en liknande belysning fast utan att det ska vara så svårt att se ut?
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Sugagg; det vore ju nytänk om något, men jag tror det skulle se lite skumt ut.
Har svårt att se hur det skulle lysa upp nämntvärt inomhus också, tror ljuset mest skulle hamna på backen ute istället.

Jag upplever inte det som ett jätteproblem att det är svårare att se ut.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Raft skrev:
Nackdel, lite svårt att se ut fördelen överväger dock.


Hej
Ett par frågor:

Hur är det omvända??
Att se IN utifrån??

Upplever ni aldrig att belysningen bländar??

Said
 
saidlasf skrev:
Raft skrev:
Nackdel, lite svårt att se ut fördelen överväger dock.


Hej
Ett par frågor:

Hur är det omvända??
Att se IN utifrån??

Upplever ni aldrig att belysningen bländar??

Said
Inte värre än med en vanlig fönsterlampa.
Nej, aldrig. Det är bara 20 watt i våra.
 
Saidlasf: Lite lättare att se in är det helt klart. Vi bor dock så att det inte spelar någon större roll men det är helt klart värt att tänka på. Dessutom bor grannarna i ett hus som har en design som gör att om folk tittar någonstans så är det in i det huset. Någon av dessa armaturer bländar och jag letar faktiskt just nu efter en lins till den.

Nedan är bild på grannhuset

gert_wing_rdh_1191655601.jpg
 
Ett tips från en som precis har byggt det du funderar på. Jag har 25 cm djupa smygar överallt i huset.

Vad du än gör och vilken lampa du än väljer, halogen eller LED - så sätt dit en dimmer så du kan kontrollera ljusflödet! Spotbelysning i smygarna är lite av mode. Fundera inte ens på att endast dra dit smygbelysning utan sätt dit även en traditionell fönsterkontakt. I vart fall förbered för det.

Jag skulle vilja påstå att dimmern är än mer nödvändigt om du använder LED. Jag drog slang fram till varje lampa från apparatdosor i väggen och fällde in samma lampor som visas här ovan. Köpta på CO. Det är av ganska god kvalité och väl värda priset. Men de lyster starkt och är inte, utan dimmer, någon mysbelysning i juletid enligt mitt förmenande. Jag har tre lampor i ett nästan 3 meter brett fönsterparti och de lyser upp rejält. Så använd dimmer.

d^_^b Erber
 
Om det är av god kvalité märker du väl först om något år :)
 
Jag har dessa 1w led från Clas O i ett vitrin skåp och den har funkat i några år.Är tänd jämt.
Skall sätta dessa i mina fönstersmygar också
 
Maxel har en LED armatur som heter Pluto. Den finns i ett antal varianter och har en spridningsvinkel på 15grader. Jag har den vridbara modellen på 1w och 3000k i mina fönstersmygar. Den passar mycket bra om man är ute efter att rikta ljuset mot ett föremål i smygen. I fönster bredare än 100cm kan jag rekommendera två armaturer för att få en bra ljusinramning. Fönster högre än 130 gör sig nog bäst med 3w armaturen som dock ej finns som varmvit i den vippbaramodellen utan endast kallvit.
 
Per72 skrev:
Maxel har en LED armatur som heter Pluto. Den finns i ett antal varianter och har en spridningsvinkel på 15grader. Jag har den vridbara modellen på 1w och 3000k i mina fönstersmygar. Den passar mycket bra om man är ute efter att rikta ljuset mot ett föremål i smygen. I fönster bredare än 100cm kan jag rekommendera två armaturer för att få en bra ljusinramning. Fönster högre än 130 gör sig nog bäst med 3w armaturen som dock ej finns som varmvit i den vippbaramodellen utan endast kallvit.
Pluto 3W Ställbar finns visst i 3000k utförande. E7471722
 
Har fått i mina 1w spottar från clas nu.
 
  • DSC_0156 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
slacker skrev:
Hur har ni löst installationen rent praktiskt - Dvs, hur följer ni standards vid en dylik installation?

Rör med FK fram, trafo i takdosa?

Vill nog ha samma installation i delar av huset men inser att det blir en del jobb att sätta i en takdosa och VP rör till var smyg, all dragning uppe på vind. Men ska det vara ska det fanken vara ordentligt! d^_^b
Sista biten då - Där VP kommer ur smygen? Värmeskydd från LED'n?

Btw - Novis på LED - Finns det LED drivare avsedda för Dosmontage liknande 12V trafos for Väggdosa/takdosa?
Jag satte alla mina trafos i en sådan här låda
http://lh5.ggpht.com/_wEolgcaBMvw/TOzWREn8txI/AAAAAAAABkE/lriMX-d1_N4/s576/DSC_0159.JPG
Skall målas i samma färg som väggen hade jag tänkt
 
Rrrrr skrev:
Pluto 3W Ställbar finns visst i 3000k utförande. E7471722
Ja djäklar.. Det fanns det ju. Där jag köpt mina Pluto har de inte funnits och just därför har jag trott att de inte fanns. Tack för tillrättavisningen
 
Redigerat:
Hej jag har lamputtag över alla mina fönster i mitt hus som sitter i 80 dosaor som är kopplingsdosor med ett lamputtag i.
jag tänkte kasta lamputtagen och sätta på täcklock istället och sen borra hål genom smygen och upp i dosan och för i 16mm slang.
Men frågan är finns det dioder eller vad det kallas som man bara kan koppla på fas och nolla på utan att använda transformator eller något sådant. Det är ju kopplingsdosor med 230 volts kablar i så man kan ju inte blanda i 12 voltare väll?

Tips på hur jag kan göra för är inga problem att borra mig igenom i smygen så behöver bara ha info om vilka led dioder jag ska ha?
MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.